خبرگزاری کار ایران

«اویل پرایس» گزارش داد:

روسیه در رقابت نفتی بر سر چین، از عربستان پیشی گرفت

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۶۰۱

افزایش مناسبات انرژی بین روسیه و چین در حالی اتفاق می‌افتد که این دو کشور منافع مشترک سیاسی و نظامی زیادی در مرزها و خارج از مرزهای یکدیگر دارند.

به گزارش ایلنا به نقل از اویل پرایس، آنچه که واضح است عربستان سعودی برگ حضور  در بازارهای چین را در میدان رقابت با روسیه باخته است. به این معنی که روسیه با حضور ۱۴ و شش دهم درصدی در بازار نفتی روسیه سهم بیشتری از عربستان را در اختیار گرفته است.

آرامکو، بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده نفت عربستان در سال گذشته به میزان ۲۰۳ میلیون بشکه به چین نفت صادر کرد که در سال جاری با افزایش ۹ و هشت دهم درصدی به مقدار ۲۲۳ میلیون و ۸۱۱ هزار بشکه رسیده است.

پتروشیمی «شجیانگ» با ظرفیت پذیرش ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز به قرارداد ۱۳۰ هزار بشکه خرید نفت از آرامکو رسید. همینطور پتروشیمی «هنگلی» نیز قرار داد خرید ۱۱۶ هزار بشکه نفت را با این شرکت منعقد کرده است.

«سام باردن» افسر ارشد موسسه گلوبال انرژی معتقد است: «روسیه با وجود تعهدات جدید به اوپک پلاس نسبت به عربستان، برای رعایت اصول اوپک تحت فشار نیست. در نتیجه می‌تواند آ‌ن‌طور که می‌خواهد با افزایش تولید بازار چین را در دست بگیرد.»

مهرداد عمادی رئیس موسسه مشاور انرژی «بتاماتریکس» در لندن در این مورد به اویل پرایس گفت: «اگر چه توسعه میادین گازی در شرق سیبری باعث افزاش صادرات به شرق آسیا شد ولی این اتفاق اندکی دیر رخ داد به همین خاطر روسیه تصمیم به تغییر در مقدار و کیفیت میزان نفت صادراتی به اروپا گرفت.‌ از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ میزان نفت صادراتی از خط لوله میادین شرق سیبری با یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز چهار برابر شده است و هدف‌گذاری این میدان این است که تا سال ۲۰۲۰ به میزان یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه برسد. این ارقام شامل انشعابات خط لوله اسکورودینو و همینطور انتقال از کوزمینو از اقیانوس آرام نیز هست».

این افزایش مناسبات انرژی بین روسیه و چین در حالی اتفاق می‌افتد که این دو کشور منافع مشترک سیاسی و نظامی زیادی در مرزها و خارج از مرزهای یکدیگر نیز دارند.

رئیس مرکز «بتاماتریکس» ادامه داد:‌ «طبیعی است که چین تمایل بیشتری برای واردات نفت و گاز از روسیه به دلیل هزینه‌های کمتر صادرات از شرق سیبری و همینطور افزایش سطح مناسبات با روسیه داشته باشد که سود آوری بیشتری برای پالایشگاه‌های چین خواهد داشت.»

وی همینطور افزود: «اینکه شرکت‌ها و پالایشگاه‌های چینی از روسیه واردات نفت و گاز داشته باشند تا حدود زیادی به نفع آنها خواهد بود. چرا که در نحوه پرداخت و همینطور خریدهای بعدی به واسطه واردات محصولات و مشتقات نفتی شامل تخفیف از سوی روسیه خواهند بود».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز