خبرگزاری کار ایران

وجود 90 درصد پتانسیل آب‌های زیرزمینی در دشت‌های ممنوعه/ کسری مخازن آب‌های زیرزمینی فراتر از آستانه تحمل آبخوان‌هاست

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۴۰۴

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی با تاکید بر اینکه 405 دشت ایران دارای وضعیت ممنوعه هستند، گفت: در میان 405 دشت ممنوعه کشور 135 دشت دارای شرایط حادتری هستند که با افت ذخایر، تغییر کیفی و فرونشست زمین مواجه بوده و به عنوان دشت ممنوعه شناخته می‌شوند.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "محمدعلی مصطفوی"، مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه از میان 609 دشت کشور هم اکنون 405 دشت دارای وضعیت ممنوعه هستند، عنوان کرد: بر اساس ماده چهار قانون توزیع عادلانه آب در این مناطق میان تخلیه و تغذیه دشت توازن برقرار نیست و میزان بهره‌برداری بیشتر از پتانسیل موجود است.

وی با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد پتانسیل منابع آب زیرزمینی کشور در دشت‌های ممنوعه قرار گرفته است، عنوان کرد: در میان 405 دشت ممنوعه کشور حدود 135 دشت دارای شرایط حادتری بوده که با افت ذخایر، تغییر کیفی و فرونشست زمین مواجه هستند و به عنوان دشت ممنوعه شناخته می‌شوند.

مصطفوی با اشاره به اینکه میزان کسری مخازن آب‌های زیرزمینی کشور از آستانه تحمل آبخوان‌ها فراتر رفته است، عنوان کرد: در حال حاضر میزان کسری مخازن آب زیرزمینی به عنوان منابع حیاتی برای حفظ تمدن ایران به بیش از 130 میلیارد مترمکعب رسیده است که تنها حدود 110 میلیارد مترمکعب از این رقم مربوط به 20 سال اخیر است.

وی با تاکید بر اینکه کسری مخازن آب‌های زیرزمینی با یک سال بارندگی مناسب جبران نخواهد شد، گفت: مطمئنا بایستی در نوع رفتار و نگاهمان نسبت به آب‌های زیرزمینی و همچنین اصلاح نوع بهره‌برداری و مصرف این منابع تغییر جدی داشته باشیم تا بتوانیم صدمات وارده شده به منابع آب زیرزمینی را جبران کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز