خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صمت بیان کرد:

اولویت ما فعال‌سازی معادن کوچک در استان‌های محروم است/ سهم ۳۰ درصدی معادن کوچک مقیاس در ارزش افزوده

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۳۹۵

معاون وزیر صمت اظهار داشت: 30 درصد از ارزش افزوده حوزه معادن مربوط به معادن کوچک‌مقیاس است که همین بخش 70 درصد اشتغال در صنعت معدن را بر عهده گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در همایش احیا و توسعه معادن کوچک جعفر سرقینی معاون وزیر صمت با اشاره به اهمیت این طرح گفت: وزارت صمت و شخص وزیر از این طرح حمایت کاملی می‌کنند.

وی ادامه داد: ارزش تولیدات مواد معدنی و زنجیره تولید آن سال گذشته 21 میلیارد دلار بوده و این امر نشان از این دارد که بخش معدن ظرفیت بالایی به خصوص در حوزه معادن کوچک دارد. این تفکر غلط است که چون معادن کوچک هستند درآمد آنها نیز ناچیز است. ضمن آنکه علاوه بر درآمدزایی باعث آبادی و رونق مناطق محروم نیز می‌شود. بر همین اساس ما فعال‌سازی معادن کوچک در استان‌های محروم را در اولویت قرار دادیم و انتظار داریم سازمان‌های صمت استانی نیز در این خصوص همکاری بیشتری با ما داشته باشند.

معاون معادن وزیر صمت تصریح کرد: 30 درصد از ارزش افزوده حوزه معادن مربوط به معادن کوچک‌مقیاس است که همین بخش 70 درصد اشتغال در صنعت معدن را بر عهده گرفته است.

در ادامه این همایش علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران با اشاره به فعالیت این سازمان گفت: در طول حیات 60 ساله سازمان زمین شناسی گامهای مفیدی برای توسعه صنعت معدن کشور برداشته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعریف مشخصی در خصوص معادن کوچک وجود ندارد اما با توجه به اطلاعات ارائه شده بیشتر معادن حال حاضر در این دسته قرار می‌گیرند. این اطلاعات شامل عمق معدن، تولید و تکنولوژی است.

وی تصریح کرد: در دنیا عمده معدن‌های کوچک شامل معادن غیرفلزی هستند که بیشتر آنها مربوط به معادن سنگ‌های قیمتی است و تعداد آنها در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است.

وی با اشاره به سهم این معادن از اشتغال گفت: در سال 1993، 6 میلیون نفر و در سال 1999، 13 میلیون نفر در این بخش مشغول به کار بودند اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرمایه‌گذاری این عدد در سال 2017 به 40 میلیون نفر رسید. در حال حاضر میزان سرمایه‌گذاری و اکتشافات در دنیا در حال فاصله گرفتن از یکدیگر هستند. اگر ما اکتشاف را به خوبی انجام ندهیم ورود سرمایه‌گذار و بخش خصوصی سخت‌تر خواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: ما در حال مذاکره با ایمیدرو جهت شروع اکتشاف در پهنه ایوان‌دره هستیم که پیش‌بینی می‌کنیم ظرفیت خوبی از ذخایر معدنی در این پهنه وجود داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز