خبرگزاری کار ایران

در نشستی خبری اعلام شد:

افتتاح بخش گاز پربازده‌ترین نیروگاه کشور با حضور رئیس جمهور / سهم دولت از نیروگاه‌سازی به 16 درصد می‌رسد+ فیلم

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۲۳۲

مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی از افتتاح بخش گاز نیروگاه هریس دارنده بیشترین راندمان در سطح کشور در روز پنجشنبه هفته جاری توسط رئیس جمهور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امیر دودابی‌نژاد مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی از افتتاح بخش گاز نیروگاه هریس در روز پنجشنبه هفته جاری توسط رئیس جمهور خبر داد.

وی افزود: احداث این نیروگاه برای توسعه تولید برق در شمال غرب کشور در دستور کاری قرار گرفته و شامل یک واحد مگاوای 310 مگاواتی و یک واحد بخار 180 مگاواتی جمعاً به میزان 490 مگاوات است.

دودابی‌نژاد تصریح کرد: راندمان بخش گاز نیروگاه 40 درصد است و با احداث بخش بخار در آینده، راندمان سیکل ترکیبی نیروگاه هریس که از نوع کلاس F است، 58 درصد خواهد بود.

وی درباره هزینه احداث نیروگاه گفت: 239.8 میلیون یورو برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی هریس هزینه شده که از این میزان 4.8 میلیون یورو به 2100 میلیارد تومان آورده سرمایه‌گذار و مابقی از محل صندوق توسعه ملی تامین سرمایه شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه نیروگاه هریس دارای یک مخزن سوخت به ظرفیت 33 هزار متر مکعب است، افزود: سوخت اصلی این نیروگاه گاز است و از گاروئیل نیز به عنوان سوخت دوم استفاده خواهد شد.

مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی برق حرارتی درصد پیشرفت فیزیکی کل نیروگاه را 86.5 درصد اعلام کرد و افزود: واحد بخار این نیروگاه نیز تا قبل از پیک مصرف سال 99 (99.3.31) با شبکه سراسری برق کشور سنکرون خواهد شد.

سالانه 3000 تا 3500 مگاوات نیروگاه جدید باید احداث شود

دودابی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه 80 درصد ظرفیت تولید برق کشور در سال گذشته مربوط به نیروگاه‌های حرارتی بوده است، گفت: سالانه 3000 تا 3500 مگاوات نیروگاه جدید باید احداث شود و با توجه به سیاست‌های کشور و اصل 44، بخش عمده این ظرفیت از طریق بخش خصوصی اجرا خواهد شد. در حال حاضر 67 درصد نیروگاه متعلق به بخش خصوصی هستند و 11 هزار مگاوات نیز آماده واگذاری خواهد شد و به این ترتیب به زودی سهم دولت از نیروگاه‌ها به 16 درصد خواهد رسید.

بخش خصوصی دو برابر دولت نیروگاه احداث می‌کند

وی ادامه داد: در حال حاضر 6000 مگاوات از ظرفیت قابل احداث از طریق بخش خصوصی و 13 هزار مگاوات نیز از طریق بخش خصوصی تولید خواهد شد و به این ترتیب ظرفیت احداث نیروگاه‌های جدید توسط بخش خصوصی دو برابر بخش دولتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از پروژه‌هایی که ظرف روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد نیروگاه هریس است، افزود: با توجه به نیاز شمال‌غرب کشور، احداث این نیروگاه در دستور کار قرار گرفته که طی روزهای آینده واحد گازی آن بهره‌برداری و سنکرون می‌شود.

دودابی‌نژاد گفت: قرارداد خرید تضمینی برق در قالب بند و مانده 133 قانون برنامه پنجم توسعه بوده است.

در ادامه این نشست حسن‌علی تقی‌زاده مدیرعامل شرکت مدیریت انرژی تابان‌هور اظهار داشت: طراحی اولیه نیروگاه هریس با ظرفیت 2100 مگاوات و در دو فاز بوده است. فاز اول این نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاوات با توربین‌های کلاس F و راندمان اسمی 58 درصد و فاز دوم 600 مگاوات با توربین کلاس H و راندمان 62 درصد است.

مذاکره برای تامین فاینانس بلوک دوم

وی ادامه داد: بلوک اول نیروگاه 88 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که واحد گازی آن با ظرفیت 310 مگاوات سنکرون می‌شود. برای بلوک دوم نیز در حال مذاکره برای تامین فاینانس هستیم.

تقی‌زاده تصریح کرد: فاز اول نیروگاه در بخش گاز 110 مگاوات و بخش بخار 180 مگاوات است. بر اساس برنامه، واحد بخار در تاریخ 99.3.31 به بهره‌برداری می‌رسد. برای راه‌اندازی بلوک یک 235 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی و 5 میلیون یورو به اضافه 200 میلیارد تومان آورده سهامداران بوده است.

حاشیه امنیت درآمد به خاطر خرید تضمینی برق

وی در ادامه گفت: نیروگاه دارای قرارداد خرید تضمینی و تبدیل انرژی است که طی 5 سال تحت این قرارداد قرار خواهد داشت. بر این اساس هزینه‌ای بابت سوخت پرداخت نخواهد شد. یعنی نیروگاه‌هایی که دارای قرارداد خرید تضمینی هستند حاشیه امنیت درآمد خواهند داشت. یعنی متناسب با افزایش نرخ ارز و تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی، نرخ فروش انرژی نیز افزایش می‌یابد.

تقی‌زاده افزود: در حال حاضر با فرض اینکه واحد گازی 310 مگاواتی وارد مدار شود و تحت قرارداد ECA قرار گیرد با کیلووات 120 تومان انرژی تولیدی را به وزارت نیرو می‌فروشیم. با وارد مدار شدن واحد بخار 210 تومان بابت هر کیلووات ساعت افزایش خواهد یافت.

600 میلیارد تومان درآمد سالانه

وی توضیح داد: برای واحد گازی تقریبا 2.5 میلیارد کیلووات ساعت تولید انرژی داریم که حداقل درآمد سالانه 200 میلیارد تومان و با آمدن واحد بخار به 600 میلیارد تومان درآمد سالانه خواهد رسید.

برنامه احداث نیروگاه‌های جدید

تقی‌زاده درباره برنامه‌های احداث نیروگاه‌های جدید نیز گفت: علاوه بر واحد بخار نیروگاه جهرم و واحد گاز نیروگاه هریس یک واحد بخار نیروگاه سیرجان که سنکرون شده تا 10 روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین واحد CHP 25 مگاواتی نیروگاه کاسپین نیز به بهره‌برداری خواهد رسید. واحد نیروگاه بادی منجیل نیز به ظرفیت 80 مگاوات رسیده که تا یک ماه آینده به ظرفیت نهایی 92 مگاوات خواهد رسید.

هریس، نیروگاهی با بالاترین راندمان

موسی رفان رئیس هیات مدیره شرکت تانا انرژی نیز گفت: احداث نیروگاه هریس در تاریخ 96.1.1 آغاز شده و تا بهار 97 پیشرفت کار نسبت به برنامه‌ریزی جلو بود. در بهار 97 با توجه به مشکلات واردات کالا و تحریم، کار پروژه به کندی پیش رفت اما خوشبختانه از اواخر سال گذشته موفق شدیم جبران کنیم و اکنون مطابق برنامه، واحد گاز وارد مدار خواهد شد و بهار سال آینده واحد بخار به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اعلام اینکه نیروگاه هریس بالاترین راندمان نیروگاهی (58.15درصد) را در سطح کشور داراست، درباره استفاده از تجهیزات وارداتی و داخلی برای احداث نیروگاه نیز گفت: 50 درصد تجهیزات وارداتی است و از نظر وزنی 14000 تن ساخت داخل کشور و 3500 تن وارداتی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز