خبرگزاری کار ایران

بیانیه انجمن بلاکچین پیرامون انتقادات به استخراج رمزارز

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۹۱۱

نسبت دادن عناوینی مانند سودجویان و قاچاقچیان انرژی یا هر مطلب دیگری از رسانه ملی به هیچ عنوان صحیح نبوده و رافع مسئولیت برخی نهادها در برخوردهای سلیقه ای و تعلل به وجود آمده در تسهیل یا قانونگذاری نمی باشد و قابل پیگرد قانونی است.

به گزارش ایلنا، انجمن بلاکچین در مورد استخراج رمزارزها بیانیه ای صادر کرد، متن این بیانیه به شرح زیر است:

با عنایت به شرایط حساس اقتصادی و سیاسی کشور و اهمیت همبستگی ملی و نشاط اقتصادی در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبتنی بر بهره گیری از ظرفیت های متخصصین داخلی، ضرورت اشتغال، اهمیت ارز آوری و جلوگیری از خام فروشی حاملهای انرژی و همچنین ورود به حوزه های علمی و نوین در سال رونق تولید، همچنین پس از اعلام دبیر محترم شورای عالی فضای مجازی از رسانه ملی (به عنوان یک شورا که مصوبات آن در حکم قانون است) مبنی بر به رسمیت شناختن صنعت استخراج ارزهای دیجیتال توسط دولت، شاهد تعلل دستگاههای قانون گذار برای شفافیت و مدون کردن زمینه های مختلف این صنعت بود؛ که زمان ، مهم ترین پارامتر آن است.

انجمن بلاکچین ایران برخود لازم دانسته که موارد ذیل را متذکر و جهت احقاق حقوق فعالین این صنعت پیگیری های زیر را به عمل آورد:

نبود قانون دال بر غیر قانونی بودن یک فعالیت نیست

با توجه به عدم وجود دستورالعمل مشخص بابت صدور مجوزهای مربوطه، برخی از فعالان و پیشتازان عرصه فناوری و نوآوری، با احراز صلاحیتهای مد نظر هر سازمان، و نهایت تعامل، موفق به اخذ مجوز از برخی دستگاه ها گردیده اند که در برخورد های قهری اخیر مانع فعالیت قانونی آنها شده و مشابه متخلفین با آنها برخورد گردیده است

نسبت دادن عناوینی مانند سودجویان و قاچاقچیان انرژی یا هر مطلب دیگری از رسانه ملی به هیچ عنوان صحیح نبوده و رافع مسئولیت برخی نهادها در برخوردهای سلیقه ای و تعلل به وجود آمده در تسهیل یا قانونگذاری نمی باشد و قابل پیگرد قانونی است.

مساله تامین تجهیزات از مبادی نادرست به کشور ربطی به فعالین این حوزه ندارد و انجمن بلاکچین ایران این حق را برای خود محفوظ می داند، از نهادهای ذی ربط برای تعلل و سستی های مربوط به تدوین تعرفه واردات مطالبه گری نماید، چرا که زمینه را برای ورودی ناصحیح تجهیزات به کشور فراهم نموده اند.

با در نظر گرفتن عمر ده ساله این صنعت در سطح جهانی، کوتاهی در قانون گذاری توسط دولت مردان به رغم پیشنهادات دلسوزانه متخصصین؛ از گلایه ها و مطالبات فعالان این حوزه می باشد.

با توجه به فرصت کوتاه ، سرعت بالای پیشرفت این فناوری و تلاشهای کشورهای دیگر (گاها متخاصم) برای عدم ورود کارآفرینان ایرانی به این حوزه، انجمن بلاکچین ایران این حق را برای خود محفوظ می داند، از دادستان کل کشور برای بررسی این فرصت سوزی درخواست مساعدت نماید.

ریسک های صنعت استخراج رمز ارز ها بسیار بالاست و دیدگاه های فعلی نسبت به این صنعت در زمینه سودهای سرسام آور صحیح نیست. ریسک هایی از قبیل سختی شبکه استخراج (عدم پایداری درآمد)، میزان تولید رمز ارز، عمر کم تجهیزات مربوطه، سرعت روز افزون رشد و توسعه تکنولوژی در زمینه تولید سخت افزار و ظهور تجهیزات جدید و قوی، قیمت رمز ارز تولیدی و نوسانات نرخ ارز من جمله این ریسک ها می باشد.

با عنایت به عمر کمتر از 2 ساله تجهیزات، در صورتی که عوارض واردات، تعرفه برق یا مالیات های احتمالی و ریسک های این حوزه، بازگشت سرمایه را بالای 2 سال ببرد، مرگ غیر مستقیم این فرصت بزرگ اقتصادی را رقم خواهد زد.

کارآفرینان این صنعت، بیگانه نیستند و نمی توان تعرفه برق بر مبنای ارز یک کشور خارجی یا نرخ صادراتی برای آنها در نظر گرفت، اینان پیشتازان عرصه های اقتصاد و فناوری، مجریان اوامر رهبری و زمینه سازان بهره مندی اقشار جامعه از فرصتهای برابرند.

تعیین تعرفه برق خارج از مصوبات پیشین هئیت وزیران بشدت سبب توسعه رانت و گسترش فساد میگردد.

طبق آمار دقیق و اطلاعات علمی، صنعت استخراج رمز ارز ها مسبب خاموشی های کشور نیست و پیش بینی پیک مصرف توسط مرکز آمار اقتصادی وزارت نیرو قبلا انجام شده است.

صرف مصرف یکی از حاملهای انرژی، دلیل خوبی برای قضاوت یک صنعت نیست و فراتر از این امر در مورد صنایع انرژی بر و مصرف کننده منابع ملی (نفت، آب، برق، معادن) مانند صنعت فولاد و سیمان کشور نیز صدق می کند.

طبق قانون و مصوبات وزارت نیرو در هیئت وزیران، در صورت عدم تطابق زمینه بهره برداری انشعابات با فعالیت در حال اجرا، وزارت نیرو موظف است مطابق ماده 2-45-4 آئین نامه مشترکین و تعرفه های برق، فقط تعرفه جدید (حداکثر تعرفه سایر مصارف) را اعمال کند و حق جلوگیری از فعالیت صنعتی یا قطع موقت انشعاب را قانونا نخواهد داشت.

در حال حاضر طبق تخمین وزارت محترم نیرو حداقل دو هزار و پانصد میلیارد تومان سرمایه گذاری در این حوزه انجام شده است که تعلل در تصمیم گیری و تعیین وضعیت این صنعت با در نظر گرفتن عمر کوتاه تجهیزات مربوطه، منجر به تحمیل خسارت جبران ناپذیری به فعالان این صنعت سرمایه گذاران داخلی می شود.

احترام به حقوق هموطنان در ایام پیک مصرف برق وظیفه تمامی فعالان این صنعت می باشد ولی نباید هر سال از افزایش مصرف برق غافلگیر و به جای تشویق سرمایه گذاران در صنعت برق و ایجاد انگیزه برای تولید برق و مدیریت صحیح در اعطاء مجوز و تسهیلات احداث نیروگاهی، دنبال مقصر خاموشی هر سال بگردیم.

فرصت نوسازی و افزایش تولید برق و تمایل برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در صنعت برق کشور را نباید دست کم گرفت و هیچ نهاد دلسوزی نباید جلوی این فرصت و اشتغالزایی را بگیرد.

انجمن بلاکچین ایران معتقد است که این صنعت فرصتی است برای تامین منافع دولت و فعالین به صورت توامان، نوسازی و افزایش توان تولید صنعت برق و افزایش درآمدهای ارزی کشور ضرورت مشورت رو در رو بین فعالین و تیم های کارشناسی دستگاههای حاکمیتی مربوطه بصورت عیان و علمی بشدت احساس می شود.

در نهایت عدم شفافیت و فقدان دستورالعمل های منصفانه بابت ساماندهی فعالیت این حوزه در جهت بهره مندی عموم اقشار جامعه، به رغم تذکرهای شفاهی و رسانه ای که متخصصین امر در همایش ها، سمینارها و تریبون های فنی و عمومی به دستگاهها اطلاع رسانی کرده بودند،؛ متاسفانه باعث برخوردهای سلیقه ای، کم لطفی و اجحاف به کارآفرینانی شد که تنها جرم آنها تبعیت از منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حرکت آتش به اختیار در جهت منافع ملی، قانون اساسی و حاکمیت است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز