خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا:

شرکت‌های یک روزه ارز گرفتند ولی کاغذ نیاوردند/ امضای طلایی و رانت عامل اصلی بحران کاغذ/ در تامین کاغذ سال تحصیلی مشکل داریم

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۸۹۰

رییس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا اظهار داشت: بنا بر مصوبه دولت، 80 میلیون یورو ارز 4200 در اختیار وزارت ارشاد برای واردات کاغذ قرار گرفته و این وزارتخانه خود راسا به هر کسی که صلاح ببیند مجوز واردات می‌دهد و دوباره مساله رانت و امضاهای طلایی به وجود می‌آید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست خبری نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین آلات مربوطه که توسط انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، سازمان شرکت‌های شهرک صنعتی و انجمن مدیران تولیدکننده کاغذ برگزار می‌شود، سیدحسین میرباقری رئیس انجمن واردکنندگان با اشاره به وضعیت کاغذ و برگزاری این نمایشگاه گفت: ما تاکنون در این حوزه نمایشگاه تخصصی نداشتیم اما امسال برای دومین بار تلاش داریم با حضور شرکت‌های خارجی و فعالین این حوزه اعم از واردکنندگان و تولیدکنندگان به این صنعت به صورت تخصصی نگاه کنیم. در حال حاضر ما در بخش کارتن و کاغذهای صنعتی علاوه بر تامین نیاز داخل موفق به صادرات شدیم اما در بخش کاغذ تحریر و چاپ به دلیل مشکلات ارزی و تحریم‌ها با چالش‌های زیادی روبرو هستیم و حتی آن تعداد محدودی از تولیدکنندگان این حوزه به دلیل مشکلات در واردات پالپ که موارد اولیه کاغذ بود، نتوانستند به موقع سهم خود را در بازار ارائه کنند.

میرباقری ادامه داد: واردات ما نسبت به سال 96 کاهش 50 هزار تنی داشته به طوری که کل واردات کاغذ تحریر و چاپ در این سال 350 هزار تن بوده است.

وی با اشاره به مشکلات واردکنندگان در حوزه کاغذ چاپ و تحریر گفت: واردات هر کالایی نیاز به مجوز دارد و از مردادماه سال گذشته هر فردی که در این حوزه به دنبال واردات بود بایستی از وزارت ارشاد مجوز می‌گرفت ما در این مدت شاهد حضور برخی افراد و شرکت‌های یک شبه بودیم که تاکنون هیچ فعالیتی در حوزه واردات کاغذ نداشتند اما به محض به وجود آمدن رانت ارز 4200 تومانی تبدیل به واردکننده شدند که بسیاری از آنها این ارز را گرفتند ولی کاغذی نیاورند که نتیجه آن بحران کاغذ در سال گذشته بود.

وی ادامه داد: ما به عنوان واردکننده شناسنامه‌دار و عضو انجمن وقتی می‌فهمیدیم یک شرکت یا فردی 30 هزار تن مجوز گرفته، طبیعی است که به دنبال وارد کردن کاغذ نمی‌رویم زیرا مازاد نیاز در بازار ایجاد می‌شود و در نتیج ضرر می‌کنیم. از طرف دیگر این واردکنندگان یک شبه به تعهد خود که آوردن کاغذ بود عمل نمی‌کردند و در نتیجه بازار از کاغذ خالی و قیمت‌ها چند برابر می‌شد به طوری که شاهد تشکیل بازار سیاه کاغذ بودیم.

وی افزود: ما بارها اعلام کردیم که ارز 4200 تومانی را حذف کنند تا این فضای رانت و امضاهای طلایی حذف شود اما متاسفانه به گفته‌های ما اعتنایی نشد. اکنون نیز بنا بر مصوبه دولت 80 میلیون یورو ارز 4200 در اختیار وزارت ارشاد برای واردات کاغذ قرار گرفته و این وزارتخانه خود راسا به هر کسی که صلاح ببیند مجوز واردات می‌دهد و دوباره مساله رانت و امضاهای طلایی به وجود می‌آید. این وزارتخانه حتی از ما که یک تشکل رسمی در این حوزه هستیم برای واردات و صلاحیت واردکنندگان نظرخواهی نمی‌کنند.

میرباقری تصریح کرد: واردکنندگان دیگر نیز می‌توانند با گرفتن مجوز از وزارت صمت و با ارز نیمایی واردات کنند. با وجود تفاوت زیاد بین ارز 4200 با ارز 12 هزار تومانی نیمایی قیمت‌ها در بازار آنقدر بالا است که باز هم برای واردکننده ارز نیمایی حاشیه سود داشته باشد.

وی در خصوص نزدیک شدن فصل آغاز مدارس و نیاز به کاغذ تحریر و چاپ گفت: برای دفاتر و کاغذ نشر هر ساله چهار ماه قبل از آغاز مدارس واردات آغاز می‌شد تا بازار تامین شود اما امسال با وجود آ‌نکه کمتر از دو ماه به آغاز مدارس مانده هنوز اتفاقی در بازار نیافتاده و واردکنندگان همچنان با مشکل تخصیص ارز مواجه هستند که همین امر باعث می‌شود، ما در این حوزه در هفته‌های آینده مشکلات زیادی داشته باشیم و آمادگی تامین کاغذ برای فصل مدارس را نداشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز