خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

قوه مقننه با تعریف پروژه‌های جدید عمرانی مخارج دولت را افزایش ندهد/ استفاده از فناوری IT، فرار مالیاتی را صفر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۷۲۹

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در بخش هزینه‌ای که یکی از مهمترین محورهای اصلاح ساختار بودجه است، قرار بر کارآمد و کارا کردن هزینه‌های دولت است، البته اگر به دنبال تحقق آن هستیم باید مجموع سه قوه در این راستا گام بردارند. مثلا اینگونه نباشد که قوه مقننه هر روز با تعریف یک پروژه عمرانی مخارج دولت را افزایش و بحث اصلاح ساختار را با مشکل روبه‌رو کند.

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با ایلنا اصلاحات ساختار بودجه را یک گام بسیار مهم و مثبت دانست افزود: امیدوارم این اصلاحات صورت بگیرد تا با کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، دولت به درآمدهای پایدار دست یابد بطوریکه این موضوع یکی از محورهای اصلی اصلاح ساختار بودجه‌ای کشور است که البته کلیات آن در جلسه سران قوا تصویب شده است.

وی ادامه داد: در بخش هزینه‌ای که یکی از مهمترین محورهای اصلاح ساختار بودجه است، قرار بر کارآمد و کارا کردن هزینه‌های دولت است، البته اگر به دنبال تحقق آن هستیم باید مجموع سه قوه در این راستا گام بردارند. مثلا اینگونه نباشد که قوه مقننه هر روز با تعریف یک پروژه عمرانی مخارج دولت را افزایش و بحث اصلاح ساختار را با مشکل روبه‌رو کند.

این کارشناس بودجه با تاکید بر نقش و اهمیت درآمدهای مالیاتی گفت: باید تلاش شود تا نسبت درآمدهای مالیاتی به GDP که در کشور ما تقریبا ‌7.5 درصد است ارتقاء یابد. متاسفانه سیستم وصول مالیاتی کشور اشکالاتی دارد که برطرف کردن آنها یکی از محورهای اصلی اصلاح ساختار اقتصادی کشور است. نظام مالیاتی کشور باید بگونه‌ای طراحی شود که با استفاده از فناوری IT، فرار مالیاتی و معافیت‌های مالیاتی به صفر تقلیل یابد.

پازوکی اضافه کرد. اقتصاد کشور به FATF ایرانی نیاز دارد یعنی مبارزه با پولشویی باید در دستور کار بگیرد که البته قانون مورد نیاز برای آن نیز موجود است. وقتی اطلاعات سیستم گمرک در اختیار سیستم بانکی و اطلاعات سیستم بانکی در اختیار نظام مالیاتی باشد جلوی پولشویی هم گرفته می‌شود‌. همین دلالان بازار ارز و مسکن مبالغ میلیاردی خود را از طریق همین سیستم بانکی جابه‌جا می‌کنند یا در همین پرونده اخیر بانکی، وقتی به حساب همسر یکی از وزرای دولت آقای احمدنژاد مبلغ میلیادی جهت مشاوره واریز می‌شود، سیستم بانکی اگر در راستای مبارزه با پولشویی است باید از محل این پول پرسش می‌کرد که متاسفانه اینگونه نشد.

وی تصریح کرد: وقتی ما از پیوستن کشور به FATF دفاع می‌کنیم، عده‌ای بحث انتقال اطلاعات کشور به دشمنان را مطرح می‌کنند در حالیکه اینگونه نیست. فرض کنید آقای ترامپ همین صبح تصمیم بگیرد که به برجام بازگردد، باز هم سیستم بانکی کشورهای مانند سوئیس یا آلمان با ما همکاری نخواهند کرد و شرط همکاری خود را پیوستن به FATF منوط می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز