خبرگزاری کار ایران

موسوی مجد در گفت‌وگو با ایلنا:

رونق دوباره قاچاق لوازم خانگی/ ارز بازار آزاد تاثیری بر قیمت لوازم خانگی ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۰۶۴

رئیس هیات مدیره تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور گفت: اکنون تقاضا به سمت واقعی شدن رفته و سطح عرضه و تقاضا یکدیگر را پیدا کرده‌اند ضمن آنکه با توجه به نزدیک شدن ماه‌های محرم و صفر تقاضا کاهش پیدا می‌کند و همین امر سبب از بین رفتن حباب قیمتی در بازار می‌شوند.

علیرضا موسوی مجد رئیس هیات مدیره تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص قیمت لوازم خانگی و عدم کاهش آن با توجه به قیمت ارز گفت: در خصوص مبنای محاسبه قیمت تمام شده کالاهای تولیدی، ارز نیمایی ملاک قرار می‌گیرد و فعالین اقتصادی در ماه های گذشته با شکل گیری سامانه نیما، طبق قوانین مصوب، ارز مورد نیاز خود را از این سامانه تهیه می‌کنند و بر همین اساس ملاک برای قیمت‌گذاری کالاها  قیمتی است که در آن سامانه ذکر شده است. بنابراین هر گونه نوسان در قیمت ارز بازار آزاد تاثیری بر روی کالاهای تولیدی در صنعت لوازم خانگی ندارد.

موسوی مجد در پاسخ به این موضوع که مردم گلایه‌مند هستند و چرا با بالا رفتن قیمت ارز، قیمت لوازم خانگی در بازار افزایش چشمگیری پیدا کرد اما هنگام کاهش شاهد این تغییر نبوده‌ایم، گفت: دو نکته مهم در این زمینه وجود دارد که متاسفانه برای افکار عمومی تشریح نشده است . نخست آنکه قیمت کالاهایی که تولیدکنندگان به بازار یعنی عاملین توزیع عرضه می‌کنند، در هر دوره با محاسبه دقیق قیمت تمام شده با هماهنگی سازمان حمایت و درج در سامانه ١٢٤صورت می‌گیرد. از سوی دیگر لوازم خانگی که امروز در بازار موجود است تولید سه ماه قبل بوده این یعنی بر اساس قیمت ارز سه ماه پیش که در سامانه نیما به ما داده شده محاسبه و قیمت‌گذاری صورت گرفته است.

موسوی مجد در خصوص اثرگذاری قیمت ارز بر بازار لوازم خانگی ادامه داد: با پایین آمدن قیمت ارز، قاچاق دوباره توجیه اقتصادی پیدا کرده است زیرا قاچاقچیان و فروشندگان کالاهای قاچاق بدون پرداخت عوارض قانونی و مالیات ارزش افزوده بیشترین سود را می‌برند و به تبع قیمت این محصولات از کالاهای رسمی موجود در بازار پایین‌تر می‌شود. متاسفانه در ماه‌های اخیر دوباره مسیر قاچاق از مبادی بانه و بنادر جنوبی به شکلی کاملا علنی و با تبلیغات گسترده در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی فعال شده است و اگر کنترل و برخورد جدی با این موضوع صورت نگیرد، تردیدی وجود ندارد که مثل توده سرطانی پخش می‌شود و تمام تولید کشور را درگیر می‌کند.

وی در خصوص داخلی‌سازی قطعات لوازم خانگی گفت: با توجه به ورود کالاهای خارجی باکیفیت که ذائقه و سلیقه مخاطب داخلی را بالا برده و از سوی دیگر تجربه شرایط تحریم، فعالین این حوزه برای ارتقا توان رقابتی خود به فکر بومی‌سازی قطعات با استفاده از قراردادهای انتقال تکنولوژی و مهندسی معکوس افتاده‌اند تا به مرور زمان میزان وابستگی به مواد و قطعات اصلی را به حداقل لازم برسانند در این خصوص اتفاق‌های خوب و امیدوارکننده‌ای افتاده است که وابستگی ما را کاهش خواهد داد.

وی در خصوص وضعیت بازار گفت: در ماه‌های قبل به دلیل تحریم و برخی شیطنت‌ها تقاضای کاذب در بازار به وجود آمد و همین امر باعث شد که قیمت‌ها بالا رود و برخی افراد سودجو از این وضعیت سوء استفاده کنند. اما اکنون تقاضا به سمت واقعی شدن رفته و سطح عرضه و تقاضا یکدیگر را پیدا کرده‌اند ضمن آنکه با توجه به نزدیک شدن ماه‌های محرم و صفر تقاضا کاهش پیدا می‌کند و همین امر سبب از بین رفتن حباب قیمتی در بازار می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز