خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن قطعه‌سازان بیان کرد:

قیمت سهام ایران خودرو شش برابر قیمت اعلام شده است/ فروش مواد اولیه داخلی به دلار، باعث افزایش قیمت قطعات خودرو خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۹۵۴

دبیر انجمن قطعه‌سازان اظهار داشت: تا به امروز قطعه‌سازان از دو شرکت ایران خودرو و سایپا 20 هزار میلیارد تومان مطالبه دارند که شش تا هفت هزار میلیارد از آن بررسی کردیم. این یعنی همان رقمی که قرار بود بانک مرکزی به صنعت خودرو کمک کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا در نشست خبری هیات رئیسه  انجمن قطعه‌سازان، مازیار بیگلو دبیر این انجمن در خصوص واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی در ایران خودرو و سایپا گفت: متاسفانه ما تجربه خوبی از خصوصی‌سازی نداریم. باید در این مورد با دقت نظر و وسواس بیشتری واگذاری صورت بگیرد.

سهام خودروسازان نباید به ثمن بخس واگذار شود

بیگلو تصریح کرد: سهام خودروسازان نباید به ثمن بخس واگذار شود بلکه باید به قیمت روز عرضه شود. اینکه شرکتی قیمت واقعی‌اش پنج یا شش برابر قیمت عرضه شده باشد نشان از عدم ارزیابی مجدد آن هم با شرایط فعلی اقتصاد کشور دارد.

قطعه‌سازان 20 هزار میلیارد تومان مطالبه دارند

بیگلو با اشاره به مطالبه قطعه‌سازان از خودروسازان گفت: تا به امروز قطعه‌سازان از دو شرکت ایران خودرو و سایپا 20 هزار میلیارد تومان مطالبه دارند که شش تا هفت هزار میلیارد از آن بررسی کردیم. این یعنی همان رقمی که قرار بود بانک مرکزی به صنعت خودرو کمک کند.

بیگلو در خصوص عدم کاهش قیمت خودرو با وجود پایین آمدن قیمت ارز گفت: ما مجاز به استفاده از ارز سنا نبودیم و مبنای محاسبه قیمت مواد اولیه قطعه‌سازان ارز نیمایی است که همانطور که شاهد بودیم در چند روز اخیر این ارز افزایش قیمت داشته و به 12 هزار تومان رسیده است و همین امر باعث شده که قیمت مواد اولیه داخلی‌‌مان افزایش پیدا کند و در برخی از حوزه‌ها شاهد افزایش قیمت 50 درصدی نیز بوده‌ایم. متاسفانه مواد اولیه ایرانی به صورت ارزان به قطعه‌سازان فروخته می‌شود، در حالی که این مواد از معادن کشور به دست می‌آید و با اینکه با پول یک کشور دیگر ما مواد معدنی داخلی خود را خریداری می‌کنیم امر درستی نیست و این کار در نهایت باعث می‌شود که قیمت مواد گران‌تر شود و در نتیجه ما نیز قیمت تولیدات خود را افزایش دهیم.

در تولید پژو 301، 100 قطعه‌ساز همکار داشتند

وی در خصوص تولید پژو 301 گفت: این خودرو با 60 درصد قطعات ایرانی تولید و تا پایان سال به 80 درصد خودکفایی برسد تولید خواهد شد. در این پروژه 100 قطعه‌ساز با ایران خودرو همکاری خواهند داشت و با افزایش میزان داخلی‌سازی تعداد آنها به 450 قطعه‌ساز خواهد رسید. میزان داخلی سازی این خودرو پاسخ محکمی به تحریم‌ها است این نشان می‌دهد که قطعه‌سازان با وجود فشارها خود را با تکنولوژی روز هماهنگ کردند. در تولید ICU (کامپیوتر بزرگ) نیز در سال 98 به خودکفایی خواهیم رسید. به طوری که سه قطعه‌ساز در این زمینه فعال هستند و قرار است صاایران نیز آی سی های آن را تولید کند.

 

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به نمایشگاه داخلی سازی و نهضت ساخت داخل گفت: نکته جالب در این است که شرکت‌های قطعه‌سازی که بیشترین ارز را از دولت گرفته‌اند به این نهضت دهن کجی کردند و حتی حاضر نشدند در نمایشگاه شرکت کنند و با کارهای تبلیغاتی اعلام می‌کنند که به دنبال خودکفایی هستند آنها اگر واقعا به دنبال این امر بودند حداقل در این نمایشگاه شرکت می‌کردند و توانایی خود را در حیطه آ‌زمایش کارشناسان و فعالان این حوزه قرار می‌دهند.

وی افزود: اگر این نهضت پیش از این جدی گرفته می‌شد اکنون پول مردم دست وارد کننده قطعه بلوکه نبود که نتواند خودروی خود را تحویل بگیرد.

بیگلو تصریح کرد: وزارت صنعت باید فارغ از فشارها پیگیر این موضوع باشد که چرا قطعه‌سازانی که بیشترین ارز دولتی را دریافت کردند حاضر نیستند به این نهضت بپیوندند و هنوز به دنبال واردات هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز