خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

بی‌اعتنایی بازار نهاده‌های دامی به توقف کشتی‌های ایرانی در بنادر برزیل / شکست تلاش‌های امریکا علیه امنیت غذایی ایران

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۰۸۷

چند روز پیش دو کشتی ایرانی حامل نهاده‌های دامی در یکی از بنادر برزیل متوقف شد. علت توقف این کشتی‌ها عدم سوخت رسانی توسط برزیلی‌ها به دلیل تحریم‌های سختگیرانه امریکا است. با توجه به اینکه برزیل بزرگترین تامین کننده نهاده‌های دامی کشور است انتظار می‌رفت شاهد شوک به بازار نهاده‌های دامی و افزایش قیمت باشیم، اما بازار تا امروز نسبت به این مشکل بی‌اعتنا بوده است، بی‌اعتنایی که به گفته کارشناسان دلیل آن رفتار هوشمندانه ایران برای تامین به موقع ذخایر قبل از ایجاد بحران توسط امریکا است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، 80 درصد خوراک دام مورد نیاز صنایع دام و طیور کشور از طریق واردات تامین می‌شود و برزیل بزرگترین تامین کننده نهاده‌های دامی کشور ما است. عمده نهاده‌های دامی که از برزیل به کشور وارد می‌شود ذرت و سویا هستند که نقش بسیار مهمی در تولیدات دام و طیور و بقای صنعت دامپروری دارند.

تجربه سال های 91 و پایان سال 97 نشان داده اند که هر خلائی در واردات نهاده‌های دامی می‌تواند ضربات سنگینی را بر بدنه صنعت دام و طیور کشور وارد و مشکلات جدی را در تامین گوشت به وجود آورد.

امریکا از این واقعیت مطلع است و انتظار می‌رفت دیر یا زود با هدف ضربه زدن به صنعت استراتژِیک دامپروری که بخشی از وظیفه تامین امنیت غذایی را به دوش می‌کشد اقدامی خصمانه انجام دهد. توقف کشتی‌های ایرانی حامل نهاده‌های دامی با فشار بر برزیل برای عدم تامین سوخت آن‌ها اقدام امریکا در این باره بود.

توقف کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی اولین اقدام امریکا علیه امنیت غذایی ایران علی‌رغم تمام ادعاهای بشردوستانه این کشور نیست. پیش‌تر نیز آمریکا بانک کشاورزی را وارد لیست تحریم‌ها کرد و این اقدام به معنای واقعی تحت تاثیر فشار قرار دادن تامین مواد غذایی بود چرا که بانک کشاورزی یکی از بانک‌های عامل نقل و انتقال پول در بخش کشاورزی است. علاوه بر آن اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا( OFAC)  تا کنون بیش از ۳۶ قلم از تجهیزات صنایع تبدیلی و تکمیلی صنعت غذا را به فهرست اقلام دارای ممنوعیت فروش به ایران اضافه کرده است.

این سوابق از اقدامات خصمانه امریکا بر علیه امنیت غذایی کشورمان کافی است تا اقدام به فشار بر برزیل برای جلوگیری از سوخت رسانی به کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی را قابل پیش بینی کند.

هر چند امریکا تا امروز توانسته است با تحریم های غیر انسانی خود قیمت تمام شده تولید محصولات غذای را تا حدی بالا ببرد، اما ایران نیز با تصمیمات هوشمندانه خود بسیاری از این اقدامات را کم اثر یا بی اثر کرده است.

از جمله این تصمیمات هوشمندانه واردات مقادیر قابل توجه‌ای نهاده‌های دامی از سال گذشته تا کنون است. این تصمیم که توسط برخی رسانه‌های مخالف دولت به باد انتقاد گرفته شد اکنون راه نجات صنعت استراتژیک دام و طیور شده است. به گفته کارشناسان با وجود سر و صدای فراوان رسانه‌های معاند در توقف این کشتی‌ها و بزرگنمایی این مشکل بازار نهاده‌های دامی در ثبات کامل است و نسبت به این اتفاق بی‌اعتنا بوده است.

گزارش قیمت دو نهاده ذرت و سویای برزیلی نشان از ثبات قیمت این دو نهاده از روز توقف کشتی ها در تاریخ 98.4.28 تا امروز 98.5.2 دارد (نمودار ذیل).

قیمت دو نهاده ذرت و سویا برزیلی از زمان توقف کشتی‌های ایرانی تا امروز

بی‌اعتنایی بازار نهاده‌های دامی به توقف کشتی‌های ایرانی در بنادر برزیل / شکست تلاش‌های امریکا علیه امنیت غذایی ایران

بر اساس این نمودار قیمت هر کیلوگرم ذرت برزیلی در بنادر از تاریخ 98.4.28 تا امروز 98.5.2 یک هزار و 425 تومان بدون تغییر مانده است، همچنین در همین بازه زمانی قیمت هر کیلوگرم سویا برزیلی بدون تغییر 2 هزار و 725 تومان بوده است.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور: کشتی‌‌های حامل نهاده‌های دامی در انتظار تخلیه هستند

علاوه بر آن تولیدکنندگان صنعت دام طیور نیز گواهی بر ثبات قیمت این دو نهاده‌ وارداتی در بازار را می‌دهند. حبیب اسدالله نژاد، نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور، درباره بازار و قیمت نهاده‌های دامی ذرت و سویا در چند روز اخیر به خبرنگار ایلنا گفت: بازار نهاده‌های دامی چند ماهی است که به ثبات رسیده و در چند روز اخیر نیز هیچ نوع تغییر قیمت قابل ملموسی در بازار آن‌ها دیده نشده است.

وی ادامه داد: ثبات بازار نهاده‌های دامی ثبات قیمت مرغ را به دنبال داشته و در مقطعی نیز شاهد کاهش قیمت آن بوده‌ایم.

اسدالله نژاد مهمترین علت عدم تاثیر توقف کشتی‌های حامل نهاده های دامی در بنادر برزیل را فروانی آن‌ها در داخل کشور دانست.

وی گفت: اگر هر نوع کمبودی در بازار وجود داشت این خبر می‌توانست قیمت‌ها را به میزان قابل توجه‌ای بالا ببرد و تولید در صنعت دام و طیور را با چالش جدی روبه‌رو کند.

اسدالله نژاد با اشاره به بحران تامین نهاده‌های دامی در سال 91، تاکید کرد: در آن سال تحریم امریکا و مشکلات داخلی موجب مشکلات جدی در تامین نهاده‌های دامی شد و این موضوع تبدیل به یک بحران بزرگ در کشور شد.

به گفته وی؛ در حال حاضر علاوه بر پر بودن انبارها در سراسر کشور، تعداد زیادی کشتی‌ حامل نهاده‌های دامی نیز در بندر عباس در انتظار تخلیه هستند.

اسدالله نژاد در پاسخ به این پرسش اگر تحریم امریکا در تامین سوخت کشتی‌ها ایرانی ادامه پیدا کند تاثیر آن در بلند مدت بر بازار نهاده‌های دامی چه خواهد بودٰ، گفت: اگر امریکا بر تصمیم خود در عدم تامین سوخت کشتی‌های ایرانی پا فشاری کند ما با کشتی سایر کشورها نهاده های دامی را تامین می‌کنیم.

وی تاکید کرد: تا امروز نیز تامین نهاده‌های دامی تنها از طریق کشتی‌های ایرانی نبوده و حجم قابل توجه آن توسط کشتی سایر کشورها به ایران حمل می شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران: فرصت‌طلبان نتوانستند قیمت نهاده‌های دامی را افزایش دهند

احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران، در گفت‌وگو با ایلنا نیز ادعای ثبات بازار نهاده‌های دامی علی رغم توقف کشتی‌های ایرانی در برزیل را تائید کرد.

وی گفت: تا امروز تولیدکنندگان نه با مشکل تامین و نه با مشکل قیمت روبه‌رو شده‌اند و نهاده‌های دامی به وفور و با قیمت‌های قبل در دسترس دامداران است.

مقدسی تاکید کرد: شرایط تامین نهاده‌های دامی تا اندازه‌ای مناسب است که حتی فرصت طلبان که همیشه به دنبال بهانه‌ای برای تاثیر بر این بازار هستند موفق به افزایش قیمت نشده‌اند.

وی اظهار کرد: تصمیم به موقع برای تامین ذخایر کافی نهاده‌های دامی توانست کشور را از تکرار بحران‌های گذشته نجات دهد.

به گزارش ایلنا؛ میزان ذخایرنهاده‌های دامی در کشور، آمار تعداد کشتی‌های که اکنون در بنادر کشور منتظر تخلیه نهاده‌ها هستند و کشتی‌های که در راه ایران اند اطلاعات محرمانه‌ای هستند که به دلیل امنیت ملی تنها در دسترس مراجع مسئول قرار دارد. واقعیت موجود در بازار نشان می دهد میزان آن‌ها هر چقدر باشد تصمیمات به موقع و هوشمندانه ایران توانسته است اقدامات خصمانه امریکا برای تحت فشار قراردادن ایران از طریق توقف واردات نهادهای دامی با هدف به خطر انداختن امنیت غذایی کشور را تا امروز خنثی کند و در آینده نیز می‌تواند با تکیه بر هوشمندی و توانمندی‌های داخلی نقش آن‌ها را بی اثر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز