خبرگزاری کار ایران

یک عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با ایلنا:

بازار متشکل ارزی می‌تواند جایگزین سامانه نیما شود/ واقعی شدن نرخ ارز در راستای اقتصادی ملی است

asdasd
کد خبر : ۷۸۹۷۷۶

عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: ثبات نسبی پس از نوسانات اخیر هستیم و این فرصت خوبی است تا سامانه نیما آرام‌آرام حذف شود چون باید به سمت تک نرخی شدن حرکت کرد. باید توجه داشت که تک نرخی شدن یک مزیت است که باعث شفافیت می‌شود.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به ثبات‌ نسبی ایجاد شده در بازار ارز گفت: نوسانات بازار ارز به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی و همچنین کاهش تقاضا و واردات، کاهش پیدا کرده است. همچنین کنترل و مدیریت بانک مرکزی در مورد کف و سقف قیمت، پاسخ مناسبی بوده و تلاش شده تا نوسانات کنترل و نرخ ارز در حد مناسب باشد. البته باید توجه داشت که در حال حاضر تقاضا و ثبت سفارش‌ها مانند گذشته نیست و تقریبا واقعی شده است و عرضه نیز متناسب با نیاز کشور شده است.

وی ادامه داد: مسائل سیاسی همیشه و به ویژه پس از موضوع خروج امریکا از برجام روی نرخ ارز تاثیرگذار بوده است چون ما مانند سابق درآمدهای ارز حاصل از صادرات نفت را نداریم، از همین روی قطعا مسائل سیاسی تنش بیشتری در نرخ ارز وارد می‌کند. با این وجود شاهد یک ثبات نسبی پس از نوسانات اخیر هستیم و این فرصت خوبی است تا سامانه نیما آرام‌آرام حذف شود چون باید به سمت تک نرخی شدن حرکت کرد. باید توجه داشت که تک نرخی شدن یک مزیت است که باعث شفافیت می‌شود.

صالحی با اشاره به تشکیل بازار متشکل ارزی گفت: بازار متشکل ارزی که دولت اقدامات ابتدایی را انجام داده و هیات مدیره و مدیر عامل  آن را تشکیل داده است، می‌تواند به مثابه بورس ارز عمل کند، جایگزین سامانه نیما باشد و تقاضا و عرضه ارز را کنترل کند. از سویی با تشکیل بازار متشکل می‌توان کارکردهای سامانه نیما را به آن منتقل کرد. اگر نرخ ارز در بازار آزاد در قالب شناور مدیریت شده باشد حتی می‌تواند پایین‌تر از سامانه نیما باشد.

وی ادامه داد: دولت باید از گذشته درس عبرت گرفته و از سرکوب نرخ ارز دست بردارد چرا که واقعی شدن نرخ ارز می‌تواند یک مزیت برای صادرات و تولید باشد و سفته‌بازی را کاهش دهد که مجموعه آنها در راستای اقتصاد ملی است.

گفتنی است؛ نرخ سامانه نیما و بازار آزاد در نزدیکترین فاصله پس از تشکیل سامانه نیما دارند و روند افزایشی نرخ سامانه نیما از یک سو و کاهش نرخ بازار آزاد از سوی دیگر، باعث شده است تا فاصله این دو نرخ نسبت به هر زمان دیگر کمتر شود. روند افزایشی نرخ سامانه نیما به گونه‌ای بوده است که میانگین نرخ فروش یورو در این سامانه از ۹۵۶۲ تومان در تاریخ پنج فروردین به ۱۲۹۹۰ تومان در ۳۰ تیرماه رسیده است. همچنین نرخ یورو در بازار آزاد در ۵ فرودین سال جاری ۱۵۱۵۰ تومان بود که ۳۱ تیر به ۱۳۸۰۰ تومان کاهش یافته است

بازار متشکل ارزی می‌تواند جایگزین سامانه نیما شود/ واقعی شدن نرخ ارز در راستای اقتصادی ملی است

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز