خبرگزاری کار ایران

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی:

خرید و فروش رمزارزها از طریق صرافی‌ها غیرقانونی است

asdasd
کد خبر : ۷۸۹۰۹۹

دامنه و شمول گسترش رمزارزها از جمله فناوری بلاک چین بسیار گسترده است و می‌تواند به عنوان ابزار تامین مالی و ابزار تسهیلاتی در بازار سرمایه استفاده شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ناصر حکیمی در خصوص  بیانیه بانک مرکزی درباره رمز ارزها گفت: همانطور که انتشار اسکناس به عنوان ابزار پرداخت در انحصار بانک مرکزی است انتشار رمزارزهایی که پشتوانه‌ای مانند طلا، فلزات گرانبها و رمزارزهای جهان روا دارند در انحصار بانک مرکزی است یعنی همانطور که کسی در کشور نمی‌تواند اسکناس چاپ کند نمی‌تواند رمزارز با پشتوانه طلا، فلزات گرانبها و ارزهای جهان روا منتشر کند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اضافه کرد: البته این به معنی آن نیست که کل بحث رمزارزها در انحصار بانک مرکزی است بلکه رمز ارزها کاربردهای بسیار گوناگونی دارد که یکی از این کاربردها استفاده به عنوان ابزار مالی در بازار سرمایه است.

وی گفت: آنچه مدنظر بانک مرکزی بوده و در بیانیه آمده این است که انتشار و تولید رمز ارز در بازار پولی و به عنوان ابزار پرداخت در انحصار بانک مرکزی است و در اینباره دادن مجوز به غیر در برنامه بانک مرکزی نیست.

حکیمی گفت: رمزارزی مانند بیت کوین، جهان رواست و در داخل کشور محدود نیست بلکه در خارج از کشور تولید می‌شود. بعضی از این رمزارزها ناشر دارد و برخی دیگر استخراج می‌شود؛ بنابراین استخراج رمزارز با اینکه کسی آن را انتشار دهد متفاوت است.

وی افزود: آنچه که در بیانیه بانک مرکزی آمده این است که کسی در داخل کشور پدیده فناورانه را به بهانه پشتوانه منتشر نکند و در ازای مبلغ پولی نفروشد و به عنوان ابزار پرداختی مانند ریال استفاده نکند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: در احکام دیگر بیانیه بانک مرکزی نیز آمده که استفاده از سایر رمزارزهای جهان روا مانند بیت کوین در بحث پرداخت، معامله، خرید و فروش براساس مصوبه شورای عالی پولشویی ممنوع است.

حکیمی گفت: البته تاکید می‌کنم خرید و فروش و پرداخت با استفاده از رمزارزهایی که خاصیت پولی دارند با استخراج آن متفاوت است در واقع استخراج فرآیندی کاملا جداگانه‌ای است که می‌تواند به عنوان یک فعالیت مدنظر قرار گیرد البته این موضوع با توجه به ابعاد فرابخشی آن در دولت در حال بررسی است که بعد از جمع بندی در دولت، اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه فعالیت خرید و فروش رمزارزها از طریق صرافی‌ها غیرقانونی است گفت: صرافی‌های غیرمجاز هم از دی ماه ۹۶ در این باره ممنوعیت دارند یعنی تمام صرافی‌ها و بانک‌ها مطابق مصوبه شورای عالی پولشویی از خرید و فروش رمزارزها منع شدند، البته تبلیغاتی که از خرید و فروش رمزارزها در صرافی‌ها مشاهده می‌شود مربوط به سایت‌هایی است که به صورت غیرمجاز خرید و فروش رمزارزهایی مانند بیت کوین را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز