خبرگزاری کار ایران

توسلی‌پور خبرداد:

جلوگیری از خروج 150 میلیون دلار ارز از کشور/ تا پایان پاییز 56 میلیون مترمکعب گاز از فاز 14 وارد مدار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۰۶۲

مجری طرح توسعه فاز 14 پارس‌جنوبی با بیان اینکه امروز نصب سکو در کشورمان آرزو نیست، گفت: تا پایان پاییز امسال و با تکمیل سکوهای فاز14 56 میلیون متر مکعب از این فاز برداشت گاز خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد توسلی‌پور در نشست خبری نصب سکو 14B اظهار داشت: فاز 14 پارس‌جنوبی دارای چهار سکو است که روی هر سکو 11 حلقه چاه تعبیه شده در اردیبهشت و آبان‌ماه 97 دو سکو وارد مدار تولید شدند و 28 میلیون‌متر مکعب گاز برداشت داشتیم در سال 98 سومین سکو این فاز نیز امروز نصب شد.

وی افزود: طی 45 روز آینده عملیات هوک آپ و راه‌اندازی را در 14B خواهیم داشت سکوی اقماری (14D) به‌عنوان آخرین سکو که دریارد صدرا در حال ساخت است بیش از 93 درصد پیشرفت دارد و عملیات حفاری این سکو در حال انجام است.

مجری طرح توسعه فاز 14 پارس‌جنوبی تصریح کرد: عملیات حفاری 14B به اتمام رسیده، لوله‌های CRA کار شده و 11 حلقه چاه در مرحله بهره‌برداری است که با نصب و راه‌اندازی در نهایت تکمیل خط لوله دریا شناور نصب اسپول در موقعیت قرار می‌گیرد و خط بین سکوی اصلی و اقماری باضافه خط 5 /4 اینچ اجرایی خواهد شد. در نهایت طبق برنامه‌ریزی در پاییز امسال دو سکوی B و D را در مدار خواهیم داشت.

وی گفت: خط لوله 14A 28 میلیون متر مکعب گاز را وارد خشکی می کند و خط لوله 14B گاز دو سکو B و D به خشکی منتقل می کند.

*جلوگیری از خروج 150 میلیون دلار از ارز کشور

توسلی پور مجموع هزینه ساخت 4 سکوی فاز 14 را بالغ بر 550 میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به موارد مشابه بیش از 150 میلیون دلار از صرفه جویی شده است.

*وضعیت تامین تجهیزات وارداتی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره تجهیزات واردات پروژه گفت: مجموعا مرحله ساخت نصب و راه ندازی صددرصد توسط شرکت های ایرانی انجام شده و 50 تا 60 درصد بخش تامین تجهیزات نیز توسط سازندگان ایرانی انجام شده است.

توسلی پور درباره کالاهای وارداتی گفت: بخش خرید خارجی از کشورهای متفاوتی بوده ولی عمدتا سعی کردیم از اروپا و آسیای شرقی تامین کالا کنیم. کالاها قبل از تحریم و برخی نیز همین اواخر وارد کشور شده است.

*وضعیت تامین لوله های CRA

وی درباره تامین لوله های CRAبیان کرد: برای اینکه هر سکو 500 میلیون فوت مکعب در روز تولید داشته باشد تخصیص منابع توسط شرکت ملی نفت انجام شده و برای تکمیل لوله‌های CRA چاه‌های باقیمانده سفارش‌گذاری مجدد توسط شرکت ملی نفت انجام شده و به‌صورت جداگانه برای سکوهای در حال تولید  که بخشی از چاه‌هایشان تکمیل نشده لوله وارد خواهد شد.

*تکمیل فاز 14 تا سال 99

مجری طرح فاز 14 درباره تاخیر در تکمیل پروژه توضیح داد: بخش دریای فاز 14 از پروژه هایی مثل فاز 13 ، 22 و 24 جلوتر است از لحاظ جمعی و جهات در مقاطعی برای تامین منابع ارزی فازها اولویت بندی شدند و در وهله اول فازهای 19، 20 و 21 در اولویت قرار گرفتند که به نتیجه رسیدند سپس فازهای 22 ، 24 و 13 در اولویت تامین مالی قرار گرفتند.

وی درباره کاهش آلودگی دریا بیان کرد: در بخش خشکی و دریا و همچنین سکوها موظفیم قبل از ساخت مجوز زیست محیط را اخذ کنیم .

تمام سکوها مجهز به سیستم تصفیه آب هستنند و آلودگی حداقلی دارند جای نگرانی نیست و تمام آنچه که انجام شده براساس گزارش EIA  است .

وی یادآور شد: ما اولین پروژه در فازهای 35 ماهه پارس جنوبی هستیم که در سقف قرارداد (570 میلیون دلار برای هر چهار سکو ) مراحل تکمیل پروژه اجرایی شده است.

*وضعیت شیرین‌سازی گاز فاز 14

توسلی پور درباره ارسال گاز به پالایشگاه‌ها نیز گفت: دو سکو در سال 97 وارد مدار تولید شدند که از ظرفیت مازاد پالایشگاه فاز 12 استفاده کرده و یک‌میلیارد فوت مکعب گاز را منتقل کردیم. اکنون طبق بازه تعریف شده تا ابتدای سال 99 برنامه‌ریزی شده از ظرفیت مازاد فاز 12 و 13 استفاده شده و عملیات شیرین‌سازی انجام شود.

*وضعیت پیشرفت پروژه فاز 14

توسلی پور در ادامه گفت: قرارداد فاز 14 EPC  است و اکنون 84 درصد پیشرفت دارد که در بخش خشکی 81 درصد و بخش دریایی 92 درصد پیشرفت دارد. سکوی آخر نیز در مهرماه نصب و راه‌اندازی خواهد شد .

وی درباره مشکلات فاز 14 در بخش پالایش تصریح کرد: در بخش خشکی مشکلاتی داریم که بخشی از آن به تعدد پیمانکاران بر می‌گردد. هر گونه تاخیر از سوی یک پیمانکار اثر خود را در کار پیمانکار بعدی می‌گذارد که کل کار را متاثر می‌کند. اکنون ترجیح پیمانکار این است که با اصلاحات اساسی در مدیریت بخش بازرگانی تامین مواد بخشی از تاخیر جبران شود که نتیجه آن راه‌اندازی ردیف‌های شیرین سازی پالایشگاه گازی فاز 14 در سال 99 باشد.

مجری طرح توسعه فاز 14درباره تولید نهایی این فاز گفت: با تکمیل سه سکو میزان تولید به 42 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید و با به مدار آمدن سکوی آخر پیش از زمستان امسال در مجموع 56 میلیون متر مکعب از این فاز برداشت خواهیم داشت.

وی درباره تاثیر تحریم بر تکمیل پروژه گفت: به هر حال کشور درگیر تحریم بوده و بحث امروز و دیروز نیست. ممکن است مسیر دور زدن تحریم پروسه را طولانی کند اما اکنون کالای سفارش‌گذاری نشده نداریم فقط باید تدابیری بیاندیشیم تا کالاها به دست سازنده برسد. پیمانکاران فرآیندها را بلدند و مدیریت می‌کنند. به‌طور کلی باید گفت پیمانکار و کنسرسیوم با توجه به شرایط کنونی کشور برنامه زمان‌بندی خود را انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: در قرارداد برای هر گونه قصور از سوی پیمانکار شرایط اخطار لازم دیده شده و قطعا چنانچه دربازه زمانی مقرر کار انجام نشود کارفرما اقدام لازم را به کار خواهد بست.

وی ابراز امیدواری کرد: علیرغم شرایط سخت فعلی پیمانکار متعهد بماند ما نیز در این مسیر حمایت لازم را از پیمانکار داخلی تا جایی که عدم النفعی برای کشور نداشته باشد و تراز گاز کشور را مشکل نکند خواهیم داشت.

*تامین مالی پروژه از صندوق توسعه ملی

وی درباره تامین مالی پروژه گفت: تامین مالی از صندوق ملی صورت می گیرد و تاکنون با توجه به صورت وضعیتی که پیمانکار ارایه کرده مطالبات انباشته ای نداشته ایم .

*امروز نصب سکو در کشورمان آرزو نیست

توسلی پور در ادامه گفت: زمانی نصب سکو در کشور ما آرزو بود ولی امروز شاهدیم با وجود پیچیدگی نصب سکو به راحتی انجام می‌شود. به این دلیل که پیمانکاران در زمان حضور شرکت های خارجی دانش آن را آموخته‌اند. اگر در شرایط سخت تحریم این دانش را در اختیار نداشتیم قطعا میدان را ترک کردیم و مجبور بودیم با شرایط خاص عملیات را تکمیل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز