خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

ارایه تمام اطلاعات نهادهای دولتی در سامانه مالیاتی/ 30 تا 40 درصد مردم گرفتار مشکلات معیشتی هستند/ هر ماه 100 هزار نفر به لشگر بیکاران اضافه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۸۳۲۳۴

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: روز گذشته جلسه‌ای در کمیسیون اقتصادی داشتیم که به درخواست سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد تشکیل شد. نمایندگان این نهادها از برخی ادارات دولتی گله داشتند که اطلاعات خود را در اختیار سامانه مالیاتی نمی‌گذارند که بالطبع ما آنها را احصا کردیم و قرار شد در کوتاهترین زمان تمام اطلاعات لازم را در سامانه قرار دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در همایش روز جهانی تعاون و بیست و پنجمین سال همایش روز ملی تعاون ، الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تبریک بیست و پنجمنین سالگرد تاسیس اتاق تعاونی ایران گفت: تعاون موضوعی است که ابتدای انقلاب جدی گرفته شد تا من، ما شود و همه اقشار جامعه در اداره بنگاه‌های اقتصادی مشارکت کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روز گذشته جلسه‌ای در کمیسیون اقتصادی داشتیم که به درخواست سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد تشکیل شد. نمایندگان این نهادها از برخی ادارات دولتی گله داشتند که اطلاعات خود را در اختیار سامانه مالیاتی نمی‌گذارند که بالطبع ما آنها را احصاء کردیم و قرار شد در کوتاهترین زمان تمام اطلاعات لازم را در سامانه قرار دهند.

وی با اشاره به سابقه تعاون در برنامه‌های دولت‌های قبل و بعد از انقلاب گفت: در قبل از انقلاب فقط در برنامه عمرانی اول به موضوع تعاون پرداخته شد و بودجه‌ای برای آن در نظر و برخی معافیت‌ها تصویب شد اما تا برنامه پنجم دیگر به طور مستقل هیچ اسمی از این موضوع اقتصادی وجود ندارد. اما بعد از انقلاب به این موضوع بسیار پرداخته شد و بر اساس ایده‌هایی که در راستای مشارکت عمومی بود و نقش شهید بهشتی و تاکید ایشان بر این مقوله هر سال به طور مفصل به تعاونی پرداخته شدند.

وی ادامه داد: ما با شدیدترین تحریم‌ها که کاملا هوشمند است، روبرو هستیم و تا اطلاع ثانوی نمی‌توانیم با آمریکا سازش، تعامل و همراهی داشته باشیم که البته این تصمیم‌گیری در سطوح بالای نظام گرفته شده است. ما بودجه سال 98 را با نگاه بسیار مثبت بستیم و می‌دانستیم که این بودجه تحقق پیدا نمی‌کند و به لحاظ نمایش بین‌المللی به جای فروش یک میلیون بشکه، یک میلیون و 500 هزار بشکه محاسبه کردیم اما در عمل حتی یک میلیون بشکه هم نتوانستیم بفروشیم.

وی با اشاره به تصویب بودجه در سال‌های مختلف گفت: اگر مذاکرات مجلس را پیگیری کنید می‌بینید که در هیچ دوره‌ای نبوده که برخی از نمایندگان به وابستگی زیاد بودجه به نفت انتقاد نکنند اما امروز شرایط - ادو شود سبب خیر- پیش آمده و با یک اراده محکم و تصمیم‌گیری‌های صحیح باید به سمت خروج وابستگی از نفت پیش برویم. ما امروز کاری را می‌کنیم که باید سال‌ها قبل انجام می‌دادیم. امروز افسران جنگ اقتصادی شما فعالین اقتصادی بخش خصوصی هستید و دولت هم باید کمک شما باشد و با نظارت استصوابی در هر جا که لازم بود، به نفع مردم و تولید داخل دخالت هوشمندانه داشته باشد نه اینکه یک شبه صادرات یک کالا را ممنوع کند. ما اگر می‌خواهیم در این جنگ اقتصادی برنده باشیم باید به فکر مردم باشیم. امروز 30 تا 40   درصد مردم گرفتار مشکلات معیشتی هستند. دولت باید یک چتر امنیت روانی برای آنها ایجاد کند که وقتی سرپرست خانواده شب خوابید دغدغه اقلام کالاهای اساسی فردا را نداشته باشد.

حضرتی ادامه داد: هر ماه 100 هزار نفر به لشگر بیکاران اضافه می‌شوند. باید در این حوزه به صورت جدی کار کرد. بحث اعتماد مردم موضوع فوق‌العاده مهمی است. ما نزدیک انتخابات هستیم اما آیا مردم انگیزه‌ای برای شرکت در آن را دارند؟ اعتماد مردم به مدیران و مسئولان و نشاط اجتماعی و امید آینده اگر وجود داشته باشد یک طرف ماجرا است و طرف دیگر این است که در حوزه سیاسی و اجتماعی اقدامات مثبتی انجام شود.

وی با انتقاد از اقتصاد یارانه و سوبسیدی گفت: ما امروز 1160 میلیارد تومان یارانه‌ای را پرداخت می‌کنیم که کسی متوجه آن نمی‌شود. نظام سوبسیددهی ما به گونه‌ای است که هر که بیشتر مصرف کند بیشتر بهره می‌برد و هر کسی که کمتر مصرف کند تنبیه می‌شود. این سیستم اصلا عادلانه نیست و از همه بدتر باعث ایجاد فساد و رانت می‌شود.

وی ادامه داد: باید جرأت برای کارهای اساسی وجود داشته باشد. هر جراحی عمیقی دردهای خودش را دارد. ما باید کارهایی انجام دهیم که تاب‌آوری اقتصادی مقاومت مردم را بالا ببرد. قطعا مردم در صورت احساس چنین فعالیت‌هایی با دولت همکاری خواهند کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تصریح کرد: ملتی می‌تواند مقاومت کند که هشت آن گرو نه آن نباشد. فکر اجاره‌خانه، نان شب و اشتغال جوانانش را نداشته باشد. اگر اینها وجود داشته باشند این ملت نمی‌تواند مقاومت کند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز