خبرگزاری کار ایران

سرپرست سازمان توسعه تجارت در جمع خبرنگاران:

اعمال عوارض صادراتی برای کالاهایی که مواد اولیه آنها با ارز یارانه‌ای تامین می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۳۶۱

سرپرست سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: ما به شدت به صادرات کالاهایی که مواد اولیه آنها با ارز 4200 تومانی تامین می‌شود حساس هستیم. همین شرایط سبب شد که ماجرای صادرات 120 میلیون دلاری آب‌نبات به عراق مطرح شود. برخی افراد کالاهای ممنوعه صادراتی مثل شکر را تبدیل به یک اشکال دیگری مانند آب نبات می‌کنند و آنها را صادر می‌کنند

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در حاشیه دومین همایش ملی صادرات، محمدرضا مودودی در جمع خبرنگاران در خصوص رسوب کالا در گمرک گفت: بعید می‌دانم هیچ کدام از بخش‌های دولت در وزارت صنعت و گمرک برای ترخیص کالاهایی که فرآیند قانونی را طی کرده باشند مانع تراشی کنند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: بخش قابل توجهی از  کالاهایی که امروز به عنوان کالاهای در گمرک مانده از آن یاد می‌شود تشریفات قانونی خود را به صورت کامل انجام ندادند و واردات آنها مانع قانونی دارد از طرف دیگر ممکن است بخشی از این کالاها جزو کالاهای ممنوعه و غیرضروری باشند که اساسا ما به دنبال آن نیستیم. ممکن است برخی واردکنندگان با استفاده از فضای رسانه‌ای و هجمه‌ای که در مورد کالاهای در گمرک مانده وجود دارد بخواهند دولت را تحت فشار قرار دهند.

وی در خصوص ترخیص کالاهای فاسد شدنی گفت: بعید می‌دانم اگر این گونه کالاها در گمرک باشد و فرآیند قانونی را طی کرده باشند مشکلی برای ترخیص آنها از طرف دولت وجود داشته باشد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: ما به شدت به صادرات کالاهایی که مواد اولیه آنها با ارز 4200 تومانی تامین می‌شود حساس هستیم. همین شرایط سبب شد که ماجرای صادرات 120 میلیون دلاری آب‌نبات به عراق مطرح شود. برخی افراد کالاهای ممنوعه صادراتی مثل شکر را تبدیل به یک اشکال دیگری مانند آب نبات می‌کنند و آنها را صادر می‌کنند البته صادرات آب نبات ممنوع نیست اما 80 درصد این مواد از مواد اولیه‌ای تشکیل می‌شود که ارز 4200 تومانی می‌گیرند. وقتی ارز ارزان قیمت در اختیار ساختار تولید قرار می‌گیرد امکان بروز خطاهای این چنینی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی برای صادرات کالاهایی مانند آب نبات، ماکارونی و امثال آن  که ارز 4200 تومانی می‌گیرند باید عوارض دریافت کرد که به تازگی تسهیلاتی در این مورد اخذ شده است.

وی در خصوص خودروهای وارداتی در گمرک مانده گفت: سازمان توسعه تجارت مسئولیتی در قبال این موضوع ندارند اما شنیدم برخی از خودروهایی که مشکل واردات داشتند، توانستند با طی مراحل قانونی مجوز ترخیص بگیرند که تعداد 300 تا 400 عدد است.

وی در خصوص آمار واردات کالاهای قاچاق گفت: ارزش این کالاها 14 تا 15 میلیارد دلار تخمین زده می‌شوند وقتی قوانین سخت‌گیرانه برای صادرات کالاهایی که مواد اولیه آن با ارز ارزان قیمت تامین می‌شود قرار می‌دهیم این احتمال را باید بدهیم که می‌توان همان مقدار که واردات قاچاق داریم صادرات قاچاق نیز داشته باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز