خبرگزاری کار ایران

رضاقلی:

بدون وطن‌پرستی هیچ دولتی پایدار نمی‌ماند/ وطن پرستی تعارضی با دین ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۴۷۲

یک نظریه‌پرداز اقتصادی و جامعه شناسی گفت: پس از انقلاب کم توجهی به وطن‌دوستی موجب شده است جایگاه این مهم در نزد ایرانیان تا حدودی ضعیف شود!

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی رضاقلی در مراسم نکوداشت سیزدهمین سال درگذشت استاد میرمصطفی عالی‌نسب گفت: وطن‌دوستی از جمله صفاتی بوده است که بیش از اسلام در ایران بسیار به آن پرداخته می‌شده است و اسطوره‌هایی که از آن زمان مانده‌اند گواه این موضوع هستند.

وی ادامه داد: در شاهنامه اسطوره‌های زیادی می‌بینیم که همه آنها صفات عقلانی و خردمندانه  داشته‌اند که جنبه آموزشی بالایی دارد.

رضاقلی با تاکید بر اینکه ایران دوستی از اوصاف ذاتی اسطوره‌های قبل از اسلام است، افزود: در آ‌ن زمان اسطوره‌ها نظام معنایی متفاوتی از نظام معنایی کنونی را برای مردم تعریف می‌کردند که وطن‌پرستی یکی از اوصاف ذاتی در آن بود.

وی اضافه کرد: امکان ندارد یک کشور بدون تقویت وطن‌پرستی سرپا بماند و حکومت آن تداوم داشته باشد.

این استاد دانشگاه یکی از صفات برجسته میرمصطفی عالی‌نسب را وطن‌پرستی دانست و گفت: این صفت مهم و برجسته استاد عالی‌نسب کمتر به آن توجه شده است. وطن‌دوستی استاد عالی نسب صفتی بوده است که کمتر به آن پرداخته شده است.

رضاقلی تصریح کرد: استاد عالی‌نسب در تمام مراحل زندگی خود و فعالیت‌های اقتصادی که داشتند وطن‌دوستی را مدنظر قرار می‌دادند و همواره در این باره به دیگران توصیه می‌کردند.

وی با بیان اینکه همه کشورها برای ترویج وطن‌پرستی هزینه می‌کنند، افزود: در کشورهای جهان برای ترویج وطن‌دوستی کودکان را از همان ابتدا در کتاب‌های درسی با این صفت مهم آشنا می‌کنند.

رضاقلی ادامه داد: بدون وطن‌پرستی هیچ دولتی مشروعیت پیدا نمی‌کند و پایدار نمی‌ماند و تداوم نخواهد داشت.

وی با اشاره به تاریخ ایران پس از اسلام گفت: با ورود اسلام به ایران، وطن‌دوستی به مرور جایگاه خود را از دست داد و این روند تا دوران مشروطیت ادامه داشت.

رضاقلی گفت: از زمان مشروطیت توجه به وطن‌دوستی بیشتر شد و در دوران پهلوی این صفت مهم اشاعه بیشتری پیدا کرد. وطن‌پرستی جدای از دین نیست و می‌توان بر اساس دین که هر کس باید پاسخگوی افکار و اعمال خود باشد وطن‌دوستی را در کشور مسلمان ترویج داد.

رضاقلی یادآور شد: در اسطوره‌های قبل از اسلام بعد از خداوند دفاع از مرزهای کشور بسیار اهمیت داشته و این امر از نگاه دینی نیز قابل ترویج و اشاعه است.

وی با تاکید بر اینکه تمام صفات و فضایل برای زندگی در جامعه در اسطور‌ه‌های قبل از اسلام وجود داشته است، افزود: کشور را نمی‌تواند یک نفر یا یک گروه نگه دارد و بنابراین وطن‌دوستی باید در همگان تقویت شود تا کشوری پابرجا بماند.

رضاقلی ادامه داد: بسیاری از صفاتی که قبل از اسلام بسیار قوی بود از دست رفته است و در نظام معنایی کنونی اثر بسیار کمرنگی از این صفات وجود دارد.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود با بیان اینکه ایران دوستی در اقتصاد، سیاست و اجتماع تاثیر زیادی دارد، گفت: وطن پرستی تعارضی با دین ندارد و باید به آن توجه کرد و بین مردم کشور ترویج و اشاعه داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز