خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد:

استمداد مسئول نظام صنفی کشاورزان استان کرمان از دولت/ اجازه دهید کشاورزان هم در تعیین قیمت دخالت کنند/ کشاورزان فقیرتر شده‌اند، نه 12 برابر پولدارتر

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۷۷۶

مسئول نظام صنفی کشاورزان استان کرمان خواستار کمک‌های دولت برای جبران خسارت کشاورزان به دلیل هجوم ملخ‌ها در این استان شد.

قاسم سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهار داشت: خسارت‌هایی که هجوم ملخ‌ها به باغات و کشاورزی استان کرمان وارد کرده است بسیار زیاد بوده و کشاورزان برای جبران خسارت هایشان به دلیل عدم بیمه نمی‌دانند به کجا باید مراجعه کنند؟

سالاری ادامه داد: در قانون بیمه کشور برای جبران خسارت آفت ملخ به کشاورزی هیچ قانونی لحاظ نشده و طی 70 سال گذشته کشاورزان کشورمان با چنین مشکلی اصلا مواجه نشده‌اند که مسئولان بیمه کشاورزی بخواهند چاره‌ای بیندیشند و این در حالی است که تنها امید کشاورز در مواقع خسارت کشت به بیمه محصولاتشان است.

وی افزود: در مواقع بحران،مسئولان از عهده جبران خسارت کشاورزان  برنمی‌آیند و برای جبران خسارت آفت ملخ و آتش سوزی مزارع در اثر رعد و برق این دو مورد را در فاکتورهای بیمه قرار دهند زیرا وقتی ملخ ها به یک منطقه کشاورزی هجوم می برند خسارت های ناشی از این حمله جبران ناپذیر بوده و باعث خشکی کامل درختان و محصولات کشاورزی می شود.

مسئول نظام صنفی کشاورزان استان کرمان عنوان کرد: به رغم سم پاشی‌هایی که صورت گرفته باز هم فقط 50 درصد ملخ ها از بین رفته و مابقی جابه‌جا شده‌اند و در حاشیه کوه پایه‌ها تخم ریزی کرده‌اند که با دستگاه‌های سم پاشی و ماشین آلات کشاورزی دسترسی به این مناطق بسیار دشوار بوده و حتی سمپاشی با هواپیما هم به دلیل ارتفاع زیاد در مناطق کوهستانی فایده ندارد.

وی گفت: در حال حاضر نیز بازگشت ملخ ها به منطقه را داریم و تا شهریور ماه این مشکل گریبانگیر کشاورزان منطقه است و مسئولان باید برای این مشکل چاره‌ای بیندیشند .

مسئول خانه کشاورز کرمان در ادامه افزود: درباره این مشکل از وزیر جهاکشاورزی و  واحد بازرگانی  رئیس جمهور انتقاد داریم .کسانی که  می‌گویند وضعیت زندگی کشاورزان 12 برابر بهتر شده اصلا این طور نیست. کجا زندگی کشاورزان با این مشکلات بهتر شده است؟ در حالی که قبلا یک تراکتور با 15 درصد سود بانکی 70 میلیون تومان می خرید ولی الان همان تراکتور را 240 میلیون تومان خریداری می کند.

سالاری ادامه داد: کشاورز با هزار زحمت گندم می کارد و با تولید این محصول کشور را خود کفا می‌کند اما دولت می‌گوید تولیدات باید داخلی باشد ولی اجازه تعیین قیمت‌گذاری را به کشاورز نمی‌دهد و برای امسال باید افزایش قیمت بدهند که هزینه‌های آنها را تاحدودی جبران کنند.

وی گفت: چرا که با این افزایش قیمت‌ها و تورم اقتصادی در جامعه کشاورز سودی نمی کند و هرچه در می آورد باید برای کشت پاییزه آماده کند. کشاورزان هرچه بیشتر زحمت می کشند فقیرتر می شوند. آیا دولت همین گندمی که از کشاورزان خریداری می کند  را به همین قیمت به کشورهایی از جمله ترکیه و ایتالیا صادر می کند؟ عملا با این اقدامات در حق کشاورزان داخلی اجحاف صورت می گیرد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز