خبرگزاری کار ایران

وزیر صمت بیان کرد:

تحریم‌ها را شکست دادیم/ تامین مالی صنایع واگن‌سازی و ریلی در اولویت قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۸۸۴

وزیر صمت اظهار داشت: من به جرات می‌گویم که تحریم‌ها را شکست دادیم. ما با همکاری بخش خصوصی و شما صنعتگران از این گردنه سخت عبور کردیم، اگر به گذشته نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ما می‌توانیم هر کاری را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا رحمانی وزیر صمت در همایش روز ملی صنعت و معدن با تشکر از حضور صنعتگران، وزرا و نمایندگان مجلس در این همایش گفت: حضور نمایندگان قوه مقننه و مجریه در این سطح نشان از اعلان حمایت دولت و مجلس از صنعتگران و تولیدکنندگان است.

وی ادامه داد: سال گذشته ما همین مراسم را در حالی برگزار می‌کردیم که تحریم‌ها تازه شروع شده بود و متناسب با آن در حال برنامه‌ریزی بودیم. اکنون 14 ماه از تحریم‌ها گذشته و فارغ از مشکلات همیشگی نباید دوران قبل خود را فراموش کنیم و این را به رئیس جمهور گفته‌ام که صنعتگران ما در دو سال اخیر به صورت جهادی عمل کردند. تولید ما در محاصره است چرا که مشکلات مالی و مواد اولیه برای آنها در بدترین حالت ممکن قرار گرفته است، تحریم صنعت در کنار کشتیرانی یکی از سخت‌ترین تحریم‌هایی بود که ما با آن روبرو شدیم و آمریکایی‌ها این تحلیل را داشتند که تا پایان سال 97 تولید ایران تعطیل خواهد شد اما به خواست خداوند و به همت صنعتگران تولید هنوز پابرجا است و ما از این برهه سخت عبور کردیم.

رحمانی با اشاره به آمارهای جهانی گفت: آنها پیش‌بینی کرده بودند که رشد اقتصادی ما منفی 6 درصد خواهد بود اما الان می‌گویند به منفی 2 درصد خواهد رسید همانطور که سال گذشته گفتم سخت‌ترین روزهای ما ماه‌های ابتدایی تحریم است اکنون ما راه خود را پیدا کردیم و با راه‌های ابتکاری توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم. ما برای امسال برنامه‌ریزی مشخصی داریم اگر سال گذشته استراتژی ما حفظ تولید موجود بود اما امسال علاوه بر آن نهضت ساخت داخل و فعال‌سازی معادن را داریم.

وی ادامه داد: نهضت ساخت داخل به تنهایی می‌تواند صنعت ما را رونق بدهد من این مساله را به مدیران فولاد و پتروشیمی و انجمن قطعه‌سازی گفته‌ام. خوشبختانه دیگر ارگان‌ها نیز در این خصوص با ما همکاری خوبی دارند. وزیر دفاع به واحدهای زیرمجموعه خود دستور همکاری کامل را داده‌اند و وزیر علوم نیز به دانشگاه‌ها در مورد فعالیت‌های دانش بنیان دستورات لازم را دادند. نتیجه این همکاری‌ها این شده است که در صنایع نساجی واردات ما منفی 36 و صادرات ما مثبت 4 بوده، این یعنی برنامه‌های ما جواب داده است.

وزیر صمت گفت: من به جرات می‌گویم که تحریم‌ها را شکست دادیم ما با همکاری بخش خصوصی و شما صنعتگران از این گردنه سخت عبور کردیم، اگر به گذشته نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ما می‌توانیم هر کاری را انجام دهیم.

وی خطاب به رییس بازنک مرکزی گفت: آقای همتی ما برای صنایع ریلی و دریایی برنامه داریم که اگر به لحاظ مالی تامین شود ارزش افزوده و اشتغالزایی بالایی ایجاد می‌کند. من محاسبه کردم در صورت تامین مالی، اگر صنایع ریلی و واگن‌سازی سه شیفت کار کنند برای 10 سال آینده سفارش دارند. ما باید نقدینگی را از خانه‌ها که امروز تبدیل به یک آفت شده خارج کنیم و آن را به سمت تولید بیاوریم و با سازوکارهای جدید بازار تامین مالی جدیدی تعریف کنیم.

در ادامه این مراسم از 15 واحد نمونه تقدیر شد و صنایع نوین چوب خوزستان توانست با گرفتن حداکثر امتیازات از شاخص‌های تعریف شده به عنوان تولید کننده و صنعتگر برتر انتخاب شود و علی همدانی به عنوان مدیرعامل این مجموعه تندیس برتر را از رئیس مجلس و وزیر صمت دریافت کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز