خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

با فعال شدن اینستکس حقانیت ایران اثبات شد/ در بلندمدت بازارهای مالی و بورس کالا از اینستکس متاثر می‌شوند/ دیپلماسی تهران باعث رو در رویی اروپا و آمریکا شد

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۵۱۱

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: جامعه جهانی می‌بیند که اگر حق با ایران نبود اروپا هیچ گاه حاضر به راه اندازی اینستکس نبود و برای اولین بار بر سر تحریم‌ها ساز مخالف با آمریکا نمی‌زد.

علی شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص اولین فعالیت اینستکس و اثر‌ گذاری آن در اقتصاد کشور گفت: اینستکس یک صندوق اعتباری در قالب برجام است و قرار نیست تحریم‌ها را دور بزند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: منشا مالی اینستکس مهم است. این صندوق یک ورودی دارد و یک خروجی، مکانیزم آن طوری طراحی شده که پول نفتی که فروخته شد به ما بازگردد. اما به دلیل تعلل زیاد و ترس اروپا از تحریم‌های آمریکا، قرار شد اینستکس به صورت یک کانال اعتباری محل برگشت درآمدهای نفتی ما باشد.

وی افزود: این اتفاق حاصل دیپلماسی موفق ما بود، به هر حال تعیین ضرب الاجل برای اروپا و جلوگیری از وقت کشی آنها سبب شد طرف اروپایی مجبور شود به جای اینکه پول خود ما را بدهد به ما قرض دهد، تا بعد قرض خود را از محل پول نفت وصول کند تا بدین ترتیب تحریم‌های آمریکا دامنگیر آنها نشود. پس نمی‌توان گفت اولین قرارداد مالی چقدر است چون  قرار نیست پولی از نفت ما بیاید که بگوییم چقدر ارزش دارد بلکه یک اعتبار است.

شریعتی در خصوص جو روانی و اثر گذاری این گردش مالی بر اقتصاد کشور گفت: سهم دلار کاغذی در بازار ایران کمتر از 5 درصد است اما جو روانی آن با کل اقتصاد ایران برابری می‌کند. اینستکس نیز همان حکم دلار کاغذی را دارد و بیشتر از ایران، در جوامع بین المللی تاثیر گذار است و فعال شدن آن می‌تواند ایران هراسی که در دنیا به وجود آمده و باعث شده کمتر شرکتی ریسک معامله با ایران را قبول کند، تعدیل شود. اکنون وقتی ببینند سه کشور بزرگ اروپایی، مستقیم با ایران وارد معامله شده است علاوه بر اینکه هیمنه تحریم‌ها می‌شکند، حقانیت کشور را نیز ثابت می‌کند. جامعه جهانی می‌بیند که اگر حق با ایران نبود اروپا هیچ گاه حاضر به راه اندازی اینستکس نبود و برای اولین بار بر سر تحریم‌ها ساز مخالف با آمریکا نمی‌زد.

وی افزود: وقتی آمریکا چند فرمانده سپاه را تحریم می‌کند در حالی که چند ماه پیش کل سپاه را تحریم کرده بود یعنی به دنبال جنگ روانی است که اینستکس بهترین جواب به این جنگ روانی بود. شاید این صندوق اعتباری در کوتاه مدت بر اقتصادی ایران آنچنان اثر گذار نباشد اما در بلند مدت بازارهای جهانی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و با فعال‌تر شدن آن خواهیم دید که بازارهای مالی، بورس جهان و قیمت جهانی کالاهایی که از طریق این صندوق معامله می‌شوند، از آن متاثر خواهند شد.

وی با اشاره به تاثیر منافع اقتصادی در اینگونه تصمیم‌ها گفت: این ساده‌لوحانه است که بگوییم اروپا به خاطر ملت ایران و نیت بشر دوستانه اقدام به راه اندازی این صندوق کرده است. اروپا به فکر منافع خود است و نمی‌خواهد آمریکا قدرت مطلق در عرصه سیاسی و اقتصادی باشد، از طرف دیگر خاور دور همواره انرژی خود را از خاورمیانه تامین کرده  و هرگونه تنش و جنگ اقتصاد آنها را به خطر می‌اندازد، برای همین نخست وزیر ژاپن به ایران می‌آید زیرا نگران آینده است.

وی اضافه کرد: روسیه روزی 10 میلیون بشکه نفت می‌فروشد، وقتی با توییت‌های ترامپ 6 درصد قیمت نفت بالا می‌رود به همین مقدار سود نصیب آن می‌شود، برای همین کل واکنش آن به اتفاقات اخیر در حد یک بیانه محدود شد. امروزه تمام کشورها به فکر منافع خود هستند، ما نیز به دلیل باورهای مذهبی و ایدئولوژی که داریم و بر اساس نقشه راه سیاست‌های خود، از کشورهایی مانند عراق، یمن، فلسطین و سوریه دفاع می‌کنیم.

شریعتی تصریح کرد: اکنون با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب در ابتدای سال، که اولویت را امور اقتصادی اعلام کردند باید در همین کشورها دیپلماسی اقتصادی ما تقویت شود و در کنار دیپلماسی سیاسی و اسلامی کمک کند تا علاوه بر اینستکس، راه‌های دیگر تبادلات مالی، بازار واردات و صادرات تشکیل شود. باید توجه داشت که امروزه، اتحادها و ائتلاف‌ها فقط در قالب منافع مشترک معنی پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز