خبرگزاری کار ایران

نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار رونمایی شد/ ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه تا اواخر هفته

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۴۴۸

معاون وزیر اقتصاد گفت: مطالعات نشان داده است که به ازای یک درصد بهبود در فضای کسب و کار ۰۶. درصد بر رشد اقتصادی افزوده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدعلی دهقان معاون وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی رسمی از نقشه راه عملیاتی بهبود فضای کسب و کار و صدور یکپارچه کلیه مجوزهای صنفی از درگاه ملی مجوزهای کشور، گفت: این رونمایی یکی از استراتژی‌های اصلی ما است که همیشه مدنظر قرار است. امروز در واقع دو برنامه رونمایی یا اعلام رسمی برای شروع فعالیت‌های اقتصادی را داریم که موجب رونق کسب و کار خواهد شد‌.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا شعار سال که با عنوان رونق تولید است را محقق کنیم، تصریح کرد: مطالعات نشان داده است که به ازای یک درصد بهبود در فضای کسب و کار ۰۶. درصد بر رشد اقتصادی افزوده خواهد شد.

دهقان اضافه کرد: این نقشه راه پنج محور اصلی دارد؛ ساماندهی نظام مجوزدهی،  بهبود امتیاز و رتبه در شاخص‌ها، مقررات زدایی، ایجاد پنجره واحد در کسب و کار، توانمندسازی بخش خصوصی که تلاش می‌کنیم این پنج محور را گام به گام محقق کنیم.

ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه تا اواخر هفته

دهقان با اشاره به سامان بخشیدن به نظام مجوزدهی گفت: در این مورد اگر چه اقدامات مناسبی انجام شده است اما با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و هنوز مجوزها در یک سامانه نظام‌مند نمی‌شوند بنابراین ما به دنبال این سامانه بودیم که در آن پنج اصل مهم برقرار باشد این اصول عبارتند از قاعده فقط برای یک بار، وجود یک مرکز واحد برای مراجعه تمامی فعالین اقتصادی در سراسر کشور، استانداردسازی مجوزها، وجود شناسه ملی برای مجوزها و تحویل مجوز به متقاضی است.

وی ادامه داد: ما در وزارت اقتصاد با همکاری وزارت ارتباطات و کشور توانسته‌ایم این سامانه را طراحی کنیم که خود شامل چهار زیرسامانه است. سامانه سام یک سامانه اصلی است که درخواست‌ها در آن پیگیری می‌شود همچنین سامانه‌های دادور و یاور دو سامانه تکمیلی هستند به طوری که سامانه دادور به عنوان مرکز رسیدگی به شکایت‌ها عمل می‌کند و دستگاه‌های دولتی موظف هستند ظرف هفت روز به آن رسیدگی کنند. سامانه دیگر سامانه نما است که استانداردسازی از طریق آن صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 32 هزار و 600 درخواست مجوز ثبت شده است و بیش از 9700 مجوز صادر شده است که در طی این فرآیند 435 هزار استعلام صورت گرفت. قطعا با اضافه شدن اصناف این آمار نجومی خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا مناطق آزاد نیز در این سامانه تعریف می‌شوند با وجود آنکه مناطق آزاد قوانین خاص خود را دارد اما فرآیند مجوزها در مناطق آزاد نیز باید در این سامانه بارگذاری شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد لایحه مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این مالیات از نظر کارشناسی به جمع بندی رسیده است و اواخر هفته به وزیر اقتصاد ارائه خواهد شد و اگر رضایت ایشان را جلب کند نهایی می‌شود. بحث مالیات بر سرمایه یکی از محورهای اصلی نظام مالیاتی در هر کشوری که در کشور ما نیز تا امروز اجرا نشده است اما باید ملاحظات لازم در این موضوع را در نظر بگیریم و هدف را فراموش نکنیم چون ممکن است گرفتن مالیات از یک بخش موجب انحراف آن شود بنابراین لازم است زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز