خبرگزاری کار ایران

یک اقتصاددان در گفتگو با ایلنا:

رشد اقتصادی منفی، سیاست‌های حمایتی دولت را متاثر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۹۴۲

یک استاد دانشگاه اظهار داشت: وقتی رشد اقتصادی منفی است یعنی درآمد دولت نیز با کاهش رو‌به‌رو است و این موضوع می‌تواند در سیاست‌های حمایتی دولت از طبقه فرودست تاثیرگذار باشد.

مرتضی عزتی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد رشد منفی ۹.۶ درصدی بخش صنعت در سال ۹۷ که از سوی مرکز آمار اعلام شده است، گفت: رشد بخش صنعت تاثیر اساسی در رشد اقتصادی دارد، مهمترین بخش آن را تشکیل می‌دهد و قطعا اثرات تبعی دارد و حتی می‌تواند رشد سایر بخش‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: البته به نظر من، ارقام مرکز آمار در این مورد از دقت کافی برخوردار نیست، بطوریکه که نهادهای بین المللی که اطلاعات مثبتی از ایران ندارند، آمارهای بهتری نسبت به آن ارایه کرده‌اند.

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: در سال گذشته صادرات غیرنفتی ما افزایش داشت که نشانه‌ای از رشد تولید است یا مصرف انرژی در بخش تولید نیز افزایش داشته است، اگر تولید افزایش نداشته است این رشد مصرف برق و آب در این بخش که نمی‌تواند بدون دلیل باشد. از همین روی به نظر ارقام مرکز آمار براساس شواهد دقیق نیست، البته این به معنای رشد مثبت نیست بلکه رشد بخش صنعتی یا حتی کشاورزی، نسبت به رقم اعلام شده کمتر منفی بوده است.

عزتی در مورد تاثیر رشد اقتصادی منفی در حمایت دولت از اقشار ضعیف جامعه گفت: وقتی رشد اقتصادی منفی است یعنی درآمد دولت نیز با کاهش رو‌به‌رو است و این موضوع   می‌تواند در  سیاست‌های حمایتی دولت از طبقه فرودست تاثیرگذار باشد. بنابراین بعید می‌دانم سیاست‌های حمایتی دولت در این شرایط افزایش یابد.

وی متذکر شد: البته دولت می‌تواند با تثبت قیمت  کالاهایی مانند برق، آب و نان که بر قیمت آنها کنترل دارد، مانع از افزایش قیمت‌ها شده و اندکی از فشار طبقه فرودست را تعدیل کند.

بر اساس گزارش اخیر مرکز‌ آمار ایران، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سال ١٣٩٧، به رقم ٧١٣٠٢٢۵ میلیارد ریال با نفت و ۵٧٣۴٧٠٢ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در سال قبل، با احتساب نفت ۷۴۹۶.۶۴ میلیارد ریال و بدون نفت ۵٨٧۴٧١٩ میلیارد ریال بوده است که نشان از رشد ۴.۹- درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۲.۴- درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال ١٣٩٧ دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در سال ١٣٩٧ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ۱.۵-، گروه صنعت ۹.۶- و گروه خدمات ۰.۰۲- درصد نسبت به سال قبل، رشد داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز