خبرگزاری کار ایران

عضو هیات رئیسه انجمن مس ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف گذاری برای تولید 800 هزارتن کنستانتره مس/ تحریم تاثیری بر صادرات مس نداشت، فقط مشتری تغییر کرد

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۹۱۶

عضو هیات رئیسه انجمن مس ایران گفت: در بخش مس صادرات ما کاهش پیدا نکرده و مانند قبل است فقط مشتریان ما از اروپا به چین تغییر کرده است.

بهرام شکوری در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص وضعیت تولید مس کشور گفت:‌ ما اکنون ذخائر خوبی از مس در کشور داریم و سال گذشته توانستیم 220 هزار تن کاتد مس تولید کنیم در حالی که ظرفیت ایجاد شده در کشور بیشتر از 450 هزار تن است و در صورت تولید بیشتر کنستانتره می‌توانیم کاتد بیشتری نیز تولید کنیم.

وی ادامه داد: اکثر تولید مس در کشور توسط صنایع مس صورت می‌گیرد و آنها نیز هدف‌گذاری 800 هزار تن را تعریف کرده‌اند تا هم ظرفیت خالی شمش روی را تامین و هم مازاد آن را صادر کنند، این در حالی است که بیشتر معادن آهن نیز خطی از مس دارد و می‌توان از آنها نیز این ماده معدنی را استخراج کرد. بر همین اساس بیشتر معادن کوچک و بخش خصوصی ما فعال شدند و علاوه بر سنگ آهن،  مس نیز استخراج می‌کنند.

شکوری ادامه داد: ما در بسیاری از نقاط کشور معادن خوب مس داریم اما اعلی‌ترین مس در استان سیستان و بلوچستان است که در صورت سرمایه‌گذاری مناسب، علاوه بر توجیه اقتصادی به لحاظ اجتماعی و امنیتی نیز کارکرد مثبتی برای کشور دارد.

وی در خصوص صادرات مس گفت: ما در سال گذشته توانستیم بیش از یک میلیارد دلار کاتد مس صادر کنیم و این ظرفیت را داریم که با فعال‌سازی معادن کوچک و تولید کنستانتره این رقم را به پنج میلیارد دلار برسانیم، صنایع پایین دستی مس مصرف‌کننده 30 درصد تولیدات ما در این بخش هستند و 70 درصد نیز صادر می‌شوند.

عضو هیات رئیسه انجمن مس ایران تصریح کرد: پیش از تحریم‌ها، بازارهای صادراتی ما اروپا، ژاپن و کره جنوبی بود اما با توجه به مشکلات بانکی و محدودیت‌هایی که پیش آمده، اکنون اصلی‌ترین بازار ما چین است.

شکوری تصریح کرد: به طور کلی تحریم‌ها نتوانسته تاثیر زیادی بر روی صنایع معدنی بگذارد زیرا نمی‌توان مشخص کرد فلان کالای معدنی متعلق به کدام کشور است و به راحتی از کشور ثالث می‌توان صادرات را انجام داد، از طرف دیگر خلوص مس ما با کشورهای شیلی و مکزیک برابری می‌کند و سخت است که تفاوت آنها را تشخیص داد. در بخش مس صادرات ما کاهش پیدا نکرده و مانند قبل است فقط مشتریان ما از اروپا به چین تغییر کرده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز