خبرگزاری کار ایران

رئیس خانه معدن در گفت‌وگو با ایلنا:

هنوز هیچ فعال معدنی به سوریه نرفته است/ کاهش صادرات صنایع معدنی به دلیل تبدیل به ارزش افزوده است

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۹۰۷

رئیس خانه معدن گفت: برای صادرات فقط فعالیت بنگاه کافی نیست بلکه باید دولت‌ نیز به میدان بیاید و با کشورهایی که رابطه نداریم مناسبات را بهبود ببخشند و با کشورهایی که از قبل رابطه وجود دارد این مناسبت‌ها را توسعه دهد.

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص کاهش صادرات مواد معدنی گفت: به طور کلی جهت‌گیری کشور به سمت این است که مواد معدنی خام صادر نشود بلکه به جای آن کالای با ارزش افزوده بالاتر صادر شود. خوشبختانه این امر در بخش فولاد کشور صورت گرفته و ما نسبت به گذشته مقدار خیلی کمی سنگ آهن صادر می‌کنیم و عمده صادرات ما اکنون کنستانتره و فولاد است.

وی ادامه داد: بر همین اساس صادرات سنگ آهن کم شده یا در مقابل تراز صادرات فولاد افزایش پیدا کرده است. در سایر بخش‌ها نیز به دنبال بالا بردن ارزش افزوده هستیم اما اکنون در فولاد و سنگ آ‌هن که مهمترین مواد معدنی مصرفی دنیا است، توانسته‌ایم زنجیره را متوازن کنیم و به  هدف‌گذاری سال ۱۴۰۴ که همان تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است، نزدیک شویم.

بهرامن تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید تمرکز بر روی تکمیل زنجیره فولاد بود و اکنون کارخانه‌های کنسانتره، گندله و فولادسازی با سرعت زیادی در حال تکمیل هستند در حالی که تا پیش از این ما فقط به دنبال صادرات سنگ آ‌هن بودیم.

وی در خصوص اهمیت صادرات مواد خام معدنی و صنایع تولیدی معدن گفت: ما در منطقه‌ای قرار گرفتیم که ۱۲ درصد اقتصاد جهان و هشت درصد جمعیت دنیا در آن قرار دارند و اکثر کشورها درگیر جنگ هستند و اکنون به دنبال روند بازسازی هستند. ما باید از بازار و فرصت‌هایی مانند یمن، عراق و سوریه استفاده کنیم.  این کشورها اکنون به دنبال سنگ‌های تزئینی، سیمان و فولاد هستند و ما در بخش مواد معدنی مصالح ساختمانی دارای ظرفیت‌های بالایی هستیم.

وی ادامه داد: برای صادرات فقط فعالیت بنگاه کافی نیست بلکه باید دولت‌ نیز به میدان بیاید و با کشورهایی که رابطه نداریم مناسبات را بهبود ببخشند و با کشورهایی که از قبل رابطه وجود دارد این مناسبت‌ها را توسعه دهد. این سیاست‌ها و حضور دیپلماسی اقتصادی کمک می‌کند که امروز فعالین اقتصادی ما در اتاق بازرگانی ایران و عراق چشم‌انداز ۲۰ میلیارد دلاری داشته باشند. ما باید همین راه و روش دیپلماسی اقتصادی را در سوریه نیز به کار بگیریم و یک بازار ۲۰ میلیارد دلاری دیگر در آنجا برای صنایع کشورمان ایجاد کنیم.

رئیس خانه معدن تصریح کرد: با وجود آنکه بازسازی سوریه آ‌غاز شده، متاسفانه در حوزه معدن و صادرات مواد معدنی هنوز اتفاقی صورت نگرفته است، با وجود آ‌نکه این کشور معادن خوبی دارد و جای خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز