خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد و دارایی:

رشد 28 درصدی درآمدهای مالیاتی در سه ماهه نخست سال/ مدل‌ها نرخ ارز را زیر 8 هزار تومان پیش‌بینی می‌کنند/ بسته حمایتی را محرمانه به رییس جمهور ارسال کردم

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۷۰۳

وزیر اقتصاد گفت: متأسفانه ما نمی‌توانستیم برخی اقدامات خود را بیان کنیم، در خیلی از زمینه‌ها توانستیم در برابر مشکلات دشمن راهکار طراحی و مجوزها را بگیریم، حتی ما تشکیل ستاد مبارزه با تحریم را روز تعطیل آغاز کردیم تا نشان دهیم در این شرایط تعطیلی مصداق ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرهاد دژپسند در  نشست خبری صبح امروز گفت: دشمن  تمام تلاش می‌کند که مردم را از دولت ناامید و در جامعه فضای دوگانه ایجاد کند، امیدهای کاذب برای خود و جامعه را در معرض تنش قرار دهد.

وی افزود: زمانی که بنده این سمت را گرفتم مصادف با شروع تحریم‌ها بود، در این شرایط باید بر ارایه پیشنهادها برای عبور از  دوره گذار متمرکز می‌شدیم و این ملازمه مهمی بود تا وزارتخانه در برابر تحریم نقش اساسی داشته باشد.

وزیر اقتصاد گفت: متأسفانه ما نمی‌توانستیم برخی اقدامات خود را بیان کنیم، در خیلی از زمینه‌ها توانستیم در برابر مشکلات دشمن راهکار طراحی و مجوزها را بگیریم،  حتی ما تشکیل ستاد مبارزه با تحریم را روز تعطیل آغاز کردیم تا نشان دهیم در این شرایط تعطیلی مصداق ندارد.

وی تصریح کرد: من در برابر گفتن برخی راهکارها معذورم، ما باید مراقبت می‌کردیم  در برابر دشمنی که از ناحیه بودجه فشار می‌آورد راهکار قرار دهیم، مثلا در برابر مقابله با فروش نفت به سمت درآمدهای درست حرکت کنیم. نگران بودیم که درآمدهای مالیاتی در سال گذشته محقق نشود اما با تلاش همکاران در سازمان مالیاتی توانستیم 109 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی یعنی 97 درصد را محقق کنیم.

وی افزود: از همکاران خود در گمرک خواستیم تمام تسهیلات را برای صادرات غیرنفتی ارایه دهند حتی گفتیم برای آنها فرش قرمز نیز پهن می‌کنیم و درآمد صادرات غیرنفتی به رغم فشارها با کمترین کاهش محقق شد چون پیش بینی می‌شد میزان کاهش بیشتر باشد حتی در سه ماهه اول سال جاری هم قابل قبول بود که این با توجه به شرایط موجود است. این بحث را در درآمدهای مالیاتی هم داریم و باید در این شرایط از همه توان برای برون رفت استفاده کنیم.

دژپسند خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال گذشته 1.7میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب شد که نگران کننده بود، تلاش کردیم این رقم را بهبود ببخشیم و در آخر سال به 3.5 تا 4 میلیارد دلار برسانیم.

وی ادامه‌داد: در برابر مقاومت راهکارهای دشمن در انسداد ورودی منابع عملکرد خوبی داشتیم، بحث دیگر این است که در این شرایط، روانی در کسب و کار داشته باشیم. چون دشمن به دنبال به زمین زدن تولید است ، ما باید به بهبود کسب و کار توجه می‌کردیم، البته در این شاخص چهار رتبه کاهش داشتیم که مربوط به کاهش امتیاز نبود. اما در تجارت برون مرزی 49 رتبه بهبود داشتیم.

وزیر اقتصاد گفت: باید مقررات زاید را حذف کنیم و از همه فعالان اقتصادی می‌خواهیم این موانع  را اعلام کنند و ما آنها را پیگیری می‌کنیم. قرار شد جلسات مقررات زدایی دو برابر شود، البته کار ما برای روانی کسب و کار محدود به اینها نشد و  نقشه عملیاتی جامع را به مجلس و حتی مقام معظم رهبری نیز ارسال کردیم و این  برای برون رفت از این شرایط کمک می‌کند.

وی ادامه داد: باید نرخ بهره‌برداری از ظرفیت را ارتقاء دهیم و باید ابتدا از سرمایه‌گذاری‌های قبلی به خوبی بهره‌برداری کنیم بطوریکه اگر نرخ بهره‌برداری از ظرفیت را به هفتاد و پنج درصد برسانیم بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

دژپسند گفت: بسیار نگران بودیم که بانک‌ها قدرت تامین منابع مالی بنگاه را نداشتند، بنابراین تلاش کردیم تا بانک‌ها هم مطالبات خود را وصول و دارایی‌های منجمد آنها را روان و متمایل به صفر برسانیم.

وی در مورد خصوصی و واگذاری شرکت‌های دولتی گفت: ما این موضوع را که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است، پیگیر هستیم که خود این موضوع در روان‌سازی کسب و کار تاثیر بالایی دارد. البته در این مورد انتقادات زیادی وجود داشت که باید آنها را آسیب شناسی می‌کردیم از همین روی معاونت اقتصادی را برای این کار مامور کردیم. راهکارهای ما در جلسه هیات واگذاری مطرح شد و مورد تصویب این هیات قرار گرفت. تلاش می‌کنیم در روش‌های واگذاری و قیمت‌گذاری تحول ایجاد کنیم،  از همین روی واگذاری بزرگ را شروع کردیم و البته در این واگذاری به دنبال اعداد و ارقام نیستیم.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری در موضوع خصوصی سازی شفاف بوده و تنها عارضه آن فروش قسطی بود و در گرفتن اقساط با مشکل روبه‌رو بودیم بنابراین در حال حاضر فروش بلوکی و نقدی داریم. در حال حاضر سه شرکت در مزایده هستند و تا نیمه دوم تیرماه شرکت‌های دیگر را نیز واگذار خواهیم کرد که روش آن نیز بلوکی و نقدی است. همچنین مدل EFT را اجرا خواهیم کرد.

وی در مورد اقتصاد غیرنفتی گفت: باید به سمت درآمدهای تمیز سالم حرکت کنیم، بطوریکه که درآمدهای مالیاتی ما در سه ماهه نخست سال جاری رشد 28 درصدی داشته و به 24 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین در صادرات غیرنفتی  رشد وزنی 40 درصدی داشتیم.

دژپسند در مورد شائبه تحمیل برخی مسئولان به وزیر اقتصاد گفت: هیچ کدام از انتصاب‌های بنده تحمیلی نبوده است، همانطور که آقای پناهی، سرپرست سابق سازمان مالیاتی، انتخاب من بود اما شرایط فراهم نبود و آقای پارسا را نیز با مشورت آقای نوبخت انتخاب کردم.

دژپسند تصریح کرد: در آینده نزدیک یک پروژه بزرگ با هدف مولدسازی دارایی‌های دولت و هدایت نقدینگی افتتاح خواهیم کرد که پیامدهای مناسبی می‌تواند داشته باشد و یکی از دارایی‌های بانک سپه را به مجموعه شهری تبدیل خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم عرضه 400 هزار واحدی مسکن صورت بگیرد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد گسترش پوشش مالیاتی گفت: هرگز به دنبال آسیب رساندن به فعالین اقتصادی برای افزایش درآمد نیستیم اگر چه می‌خواهیم پوشش مالیاتی افزایش یابد و درصد تحقق مالیاتی ارتقا یابد و نیز نسبت مالیات به جی دی پی که با سایر کشورها فاصله دارد افزایش یابد، اما این نکته را در نظر داریم فعالان خوش حساب از این موضوع دچار آسیب نشوند یعنی مالیات به کسب و کار صدمه نزند.

وزیر اقتصاد در مورد فعالیت‌های اختلال‌زا گفت: برخی فعالین‌نماها به دنبال کوچ نقدینگی و ایجاد اختلال هستند و ما سعی می‌کنیم برای این فعالیت‌های مزاحم محدودیت ایجاد کنیم در آموزه‌های دینی ما نیز هم قاعده تسلط داریم و هم قاعده لاضرر که مداخله دولت را می‌توان از این بعد توجیه‌پذیر کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از پیشنهادات ما در مورد مسائل اجتماعی که به رئیس جمهور ارسال کردیم موضوع رهن و اجاره است به طوری که یکی از نگرانی‌های ما روند رو به رشد اجاره است هر چند ما مسئول مستقیم آن نیستیم اما تلاش می‌کنیم از قابلیت‌های وزارت اقتصاد استفاده کنیم بنابراین صندوقی را تشکیل دادیم تا به مستاجران کمک کند.

دژپسند در مورد ارائه بسته حمایتی از اقشار ضعیف گفت: ما نمی‌توانیم نظاره‌گر افزایش قیمت‌ها باشیم باید از سقوط شرایط حقوق‌بگیران ثابت جلوگیری کنیم یک بسته را طراحی کرده‌ایم که متناسباً اجرا خواهد شد.

وی در مورد قاچاق کالا گفت:‌ در بحث گمرک استفاده از فناوری‌های نوین مهم است که می‌تواند تا حدود زیادی مانع فساد شود به همین دلیل ما همیشه بحث اقتصاد دیجیتال را مطرح کردیم از همین روی تلاش می‌کنیم تا در گمرکات کشور از ایکس ری استفاده کنیم حتی از منابع بخش خصوصی برای خرید آن استفاده می‌کنیم که می‌تواند پربازده باشد. قاچاق مقوله‌ای است که باید با آن مبارزه کنیم و در این مورد اهتمام جدی وجود دارد شاید بعضا اطلاع‌رسانی درست صورت نمی‌گیرد.

وی در مورد میزان رسوب کالا در گمرکات کشور گفت: در این موضوع با دو مفهوم روبرو هستیم یکی واژه رسوب است است و دیگری موجودی، تا قبل از اظهار کالا به گمرک آنچه در پایانه است موجودی محسوب می‌شود اما پس از اظهار به گمرک رسوب موضوعیت دارد.  بنده در بازدیدی که از دو بندر داشتم که یکی از  آنها بندر امام خمینی بود، مشاهده کردم که رسوب اصلا موضوعیت ندارد به طوری در آن زمان من در آ‌نجا بودم 11 کشتی در حال تخلیه بودند و تعدادی نیز در نوبت بودند البته باید ظرفیت حمل و نقل را در نظر بگیریم شاید برخی از رسوب‌ها به دلیل این موضوع باشد.

وی خاطرنشان کرد: اما در مورد رسوب کالا رئیس جمهور خود دستور دادند تا در این مورد بررسی شود به ویژه برای کالاهای اساسی و آنهایی که مربوط به دام است، هر چند که این موضوع زمان بر است اما تلاش می‌کنیم زمان را کاهش دهیم.

وی در مورد مولدسازی دارایی‌ها گفت: اگر تنها 20 درصد از دارایی‌های دولت مولدسازی شوند به شدت اتکا بودجه به نفت را کاهش خواهند داد.

وی در مورد نرخ ارز ترجیحی گفت: دولت مصوب کرده تا این نرخ تغییر نکند و تا پایان سال ادامه داشته باشد.

وزیر اقتصاد در مورد فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد نیز گفت: اساسا کشورهایی که اقتصاد کاملا باز ندارند سعی می‌کنند با تشکیل منطقه آزاد دارایی‌های خارجی را اهرم کنند و چین در این زمینه عملکرد خوبی داشته است ایران نیز با این رویکرد در مناطق آزاد شروع کرد. مثلا در یک پروژه در جزیره قشم هشت میلیارد دلار سرمایه جذب شده است.

وی ادامه داد: البته در مورد اضافه شدن تعداد مناطق آزاد قرار است اصلاحات نهایی صورت بگیرد تا این طرح دوباره به صحن برگردد و امیدواریم قبل از مهرماه در کمیسیون تصویب و نهایی شود.

مدل‌های اقتصادی نرخ ارز را زیر 8000 تومان پیش‌بینی می‌کنند

دژپسند با بیان اینکه به دنبال افزایش سهم ایران از جاده ابریشم هستیم، گفت: متاسفانه بررسی‌های ما نشان داد که پیش از این سهم خوبی برای ایران در نظر گرفته نشده بود و از همین روی در جلساتی که با مقامات چینی داشتیم پذیرفتند که ایران از جایگاه ویژه برخوردار باشد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بستن مالیات بر سکه قانونی است یا خیر؟ گفت: این مالیات کاملا قانونی است و قانون مشخص می‌کند که چه کسانی باید بپردازند و چه کسانی خیر، البته به نظر من کسانی که از این رهگذر سود سرشاری به دست آورده‌اند باید پیشگام این مالیات شوند.

وی التهابات بازار ارز را سیاسی دانست و افزود: فعالین اقتصادی نباید در دام این التهابات بیفتند. البته بازار متشکل ارزی که کارهای حقوقی و حکمرانی دولتی آن انجام شده است و در حال عملیاتی شدن است، می‌تواند در کاهش این التهابات کمک کند و تحلیل‌های ما از تاثیر مثبت این موضوع حکایت دارد.

وی ادامه داد: هیچ‌ یک از مدل‌های ما، نرخ ارز را بالای 8000 تومان پیش‌بینی نمی‌کند حتی یکی از اقتصاددانان طرفدار بازار آزاد اعتقاد دارد که اگر شرایط اقتصادی مهیا باشد حتی به زیر 8000 تومان نیز خواهد رسید. با این وجود ما تمام تلاش خود را برای تقویت ارزش پول ملی می‌کنیم.

دژپسند در مورد ارتقاء سطح معیشت خانوارها گفت: هر چند که در وزارت اقتصاد دستگاهی که متولی مستقیم معیشت باشد، وجود ندارد اما ما تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم. از همین روی بسته‌ای را طراحی کردیم که برای جلوگیری از ایجاد حواشی به صورت محرمانه به رئیس جمهور ارسال کردیم.

وی ادامه داد: یکی از رویکردهای بنده تقویت اشتغال است، به جای پرداخت نقدی باید به سمت یارانه تولید حرکت کنیم. البته بنده ایجاد یک چتر حمایتی از اقشار ضعیف را نیز می‌پذیرم و از این رویکرد هم حمایت می‌کنم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز