خبرگزاری کار ایران

قرارداد ۵۳ میلیارد دلاری اکسون موبیل با بغداد در سایه ابهام

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۴۰۸

اکسون موبیل شرکت نفت و گاز آمریکایی و دومین شرکت بزرگ انرژی جهان است. امضای قرارداد ۵۳ میلیارد دلاری آمریکا و عراق در سایه تهدیدات امنیتی و خواسته‌های گروه های مختلف در منطقه قرار دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز, تنها چند هفته پیش بود که شرکت نفتی اکسون موبیل آماده شد که قرار داد ۵۳ میلیارد دلاری در میادین نفتی جنوب عراق را با این کشور منعقد کند تا نقطه عطفی در تاریخ قرار داد های این شرکت ثبت شده باشد.

ولی هم اکنون مطابق گفته مقامات عراقی به دلیل بالا گرفتن اختلافات میان ایران وآمریکا و افزایش ریسک سرمایه گذاری در منطقه همگی باعث شده است که فعلا در عقد این قرار داد وقفه ایجاد شود.

گفت‌وگوهای بین مقامات آمریکایی و عراقی به دلیل بندهایی که در قرار داد وجود دارد و اعتراض عراق به آن  نیز به تعویق افتاده است. این بند شامل این بحث است که شرکت اکسون بخشی از فروش نفت را نیز به عهده بگیرد که طرف عراقی این بند را مخالف منافع ملی عراق و همینطور دست درازی به ثروت این کشور دانسته است.

یکی از طرف های مذاکره کننده عراقی به رویترز گفته است که تا زمانی که اهداف عراق در این قرار داد دیده نشود بغداد حاضر به امضای هیچ چیزی نخواهد بود. ما حاضر نخواهیم بود حق پخش و فروش را به شرکت خارجی  اعطا کنیم. سخنگوی شرکت اکسون نیز در کنفرانس خبری در تگزاس از هرگونه اظهار جزئیات قرارداد امتناع کرده است.

«فیاض نیما» معاون وزیر نفت عراق در روز چهارشنبه اعلام کرد: « در حال مذاکره با مقامات هستیم تا بتوانیم هرچه زودتر به نتیجه برسیم.»

این گفت‌وگوها در حالی انجام پذیرفته است که شرکت اکسون در دو مرحله تعدای از کارمندان خود را به دلیل مسائل امنیتی از عراق خارج کرده است.

اولین مرحله خروج این نیروها پس از تهدید گروه‌هایی صورت گرفت که توسط ایران حمایت می‌شوند. فاز دوم خروج این نیرو ها پس از حمله راکتی به بخشی از تاسیسات این شرکت صورت گرفت.

تهران هیچ‌گونه بیانیه‌ای بابت این حملات ارائه نکرده است. ولی آنچه که مشخص است افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا تاثیرات منفی بر اقتصاد عراق گذاشته است.

یک مقام عراقی به رویترز گفته است: «پس از یک تنش کوچک در منطقه نیروهای اکسون از عراق خارج شدند. چطور ممکن است در یک سرمایه گذاری ۵۳ میلیارد دلاری که به صورت مداوم در این منطقه شکل خواهد گرفت باقی بمانند؟ .آنها دوباره عرصه را خالی می‌کنند و بخش انرژی ما با مشکل مواجه خواهد شد. »

مطابق قرارداد با شرکت اکسون تولید نفت عراق افزایش خواهد یافت و همینطور تاسیسات انتقال نفت و همینطور میزان افزایش نفت به صورت گسترده ای افزایش خواهد یافت این در حالی است که امتیاز بهره برداری از دو میدان «نهر بن عمر »و همینطور «ارتاوی» به این شرکت واگذار خواهد شد.

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق طی سخنانی گفت: «عراق به امضای قرارداد ۳۰ ساله ۵۳ میلیارد دلاری نزدیک بود.»

مطابق این قرارداد شرکت نفتی اکسون سهم بهره برداری پیدا می‌کند این در حالیست که عراق در طی چند سال گذشته از امضای چنین قراردادهایی خود‌ داری کرده است و به شرکت‌های خارجی به ازای هر بشکه نفت در جهت بهره برداری پورسانت تعیین می‌کرد.

«ثامر غضبان» وزیر نفت عراق در اظهارنظری گفته است: « اقدام تخلیه میادین توسط شرکت اکسون برای ما پذیرفته نیست و این حرکت بی اساس بوده است. این حرکت بیشتر حرکت سیاسی بوده تا یک حرکت اقتصادی.»

وی در ادامه اظهاراتش گفت: «آنها هم اکنون خارج از کشور هستند. چرا ما باید برای امضای قرار داد به دنبال آنها بدویم».

«کریم علاوی» نماینده پارلمان گفته است: « دولت عراق به واسطه فشار آمریکا مجبور به امضای قرارداد بوده است. این اقدام آمریکا یک حیله برای کنترل کشور ماست»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز