خبرگزاری کار ایران

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

جهاد سازندگی احیا می‌شود/ برخی مسئولان واردات را به جای تولید پیشنهاد می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۹۹۷

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح احیای جهاد سازندگی با محوریت تولید اشتغال آماده شده و اکنون منتظر تایید مقام معظم رهبری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا تقوی در نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس جهاد سازندگی و هفته جهاد کشاورزی برگزار شد با اعلام این خبر افزود: اهداف جهاد سازندگی در سال 97 بسیار متفاوت از سال 57 خواهد بود چرا که نوع مشکلات نسبت به ابتدای انقلاب تغییر زیادی کرده است.

وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب روستاها فاقد هر نوع امکانات اولیه مانند برق و آب بودند در آن زمان اولویت تامین این امکانات برای روستائیان بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلات مردم در روستاها اشتغال است و این یکی از عوامل اصلی مهاجرت جوانان و خالی شدن روستاها از سکنه به شمار می‌رود.

تقوی با بیان اینکه در حال حاضر 12 تا 15 هزار گروه جهادی مردم در کشور در حال فعالیت است اظهار کرد: آنچه که قرار است در احیای جهاد سازندگی مورد توجه قرار بگیرد وابسته نبودن آ‌ن به دولت به عنوان یک تشکل است.

وی اضافه کرد: همان طور که مقام معظم رهبری بارها عنوان کردند با هر نوع توسعه و ایجاد تشکل جدید که هزینه تازه‌ای را به کشور تحمیل کند مخالف هستند به همین دلیل جهاد سازندگی جدید ساختار تشکلی نخواهد داشت.

تقوی با تاکید بر اینکه ساختار جهاد سازندگی باید برگرفته از مردم و کمک‌های آنها باشد افزود: در عین حال ساختار آن باید به شکلی باشد که بتواند از امکانات دولتی در شرایط لزوم استفاده کند.

وی گفت: برای طرح احیای جهاد سازندگی پیشنهادات مختلفی به ما ارائه شد اما آ‌نچه که مدنظر ما است چگونگی استفاده از امکانات دولتی بدون ایجاد یک سازمان و تشکل جدید است.

تقوی با یادآوری اینکه در ابتدای انقلاب گروه‌های جهادی در برخی موارد کار 13 وزارتخانه را می‌کردند افزود: جهاد سازندگی در ساخت و ساز، آموزش، بازرگانی و در برخی موارد کارهای وزارت کشور را انجام می‌داد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود درباره اینکه چرا درباره دلایل سهم پایین ایران از بازار محصولات حلال گفت: پراکندگی قوانین و همچنین تعداد متعدد سازمان‌ها و اداراتی که در حوزه تولید و سلامت محصول تصمیم می‌گیرند یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت ما در توسعه بازار محصولات حلال است.

تقوی گفت: تصمیم در مورد تولید در یک وزارتخانه تایید سلامت آن در وزارتخانه دیگر و تصمیم برای صادرات در دیگر وزارتخانه گرفته می‌شود که این امر در پراکندگی در تصمیمات موجب شده است از حضور در این بازار بزرگ عقب بمانیم.

وی با انتقاد از برخی سخنان در مورد احیای دوباره وزارت بازرگانی اظهار کرد: هر چند رئیس جمهور به دنبال گرفتن تایید مجلس شورای اسلامی برای راه‌اندازی وزارت بازرگانی است اما از نظر ما راه‌اندازی دوباره این وزارتخانه بدون توجه به تنظیم قوانین مناسب می‌تواند به تولید با واردات بی‌قاعده لطمه وارد کند.

تقوی اضافه کرد: برخی در مسئولیت‌های بالای کشوری هر زمان که مشکلی که در بازار پیش می‌آید سخن از واردات به جای توسعه تولید می‌زنند.

وی با طرح این سوال که اگر واردات راهکار مسئولین با بروز مشکلات باشد کشاورزی چه خواهد شد، گفت: ما هیچ کمبودی در تولید و بازار محصولات کشاورزی نداریم و با تقویت بخش کشاورزی می‌توان در بسیاری از زمینه‌ها خود را از واردات بی‌نیاز بکنیم.

تقوی گفت: گرانی که در بازار اتفاق می‌افتد را نمی‌توان به بخش تولید مربوط دانست و دلایل آن را باید در سیاست‌گذاری‌هایی جستجو کرد که توسط بخش‌های مسئول انجام می‌شود.

نماینده ولی فقیه در وزارت کشاورزی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشاورزان گفت: گندم یکی از محصولات مهم در حفظ امنیت غذایی کشور است اما برای خرید آن از کشاورزان قیمت مناسبی تعیین نشده است.

وی ادامه داد: در حالی هر کیلوگرم گندم از کشاورزان 1700 تومان خریداری می‌شود که خارج از مرزها هر کیلوگرم آن 2200 تا 2400 تومان است.

تقوی با بیان اینکه در این شرایط قاچاق طبیعی خواهد بود افزود: مسئولان یا باید با تعیین قیمت مناسب برای خرید محصولات کشاورزی به دنبال بهبود شرایط اقتصادی کشاورزان باشند تا قاچاق به حداقل برسد.

وی با اشاره به تلاش‌های وزیر جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت خرید گندم از کشاورزان گفت: برخی از مسئولین به وزیر جهاد کشاورزی گفته‌اند که «برای افزایش قیمت اصرار نکنید اگر لازم باشد به جای تولید واردات می‌کنیم».

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی این نوع نگاه از سوی برخی مسولان به کشاورزی را با توجه به اهمیت و جایگاه محصولات کشاورزی در حفظ امنیت غذایی کشور غیرقابل پذیرش دانست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز