خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد:

امکان قلع و قمع شالیزارها را در استان‌های غیرشمالی نداریم/ کشت برنج در 17 استان انجام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۶۶۵

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشت برنج به دلیل بارندگی‌های مناسب در 17 استان کشور انجام می‌شود و ما نمی‌توانیم برخورد قهری با کشاورزان داشته باشیم و شالیزارها را قلع و قمع کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا سرافرازی در نشست خبری رویداد سازگاری با کم‌آبی و اولین جشنواره ملی آب با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی فقط در دو استان گیلان و مازندران از کشت برنج حمایت می‌کند، اظهار کرد: هر چند در حال حاضر در 17 استان کشور برنج کشت می‌شود اما وزارت جهاد کشاورزی حمایتی از آنها نمی‌کند.

وی ادامه داد: امسال به دلیل بارندگی و شرایط آب و هوای مناسب در مناطقی که محدودیت کشت برنج داشته‌ایم مانند خوزستان، کشت این محصول توسط کشاورزان انجام می‌شود و ما نمی‌توانیم برخورد قهری با آن‌ها داشته باشیم.

سرافرازی با تاکید بر اینکه قلع و قمع مزارع برنج در استان‌های غیرشمالی نیاز به همکاری دستگاه‌های مختلف دارد، افزود: لازم است که استانداری‌‌ها، وزارت نیرو، وزارت کشور، قوه قضائیه و قوه مقننه با قانونگذاری برای برخورد قهری و قلع و قمع شالیزارها همکاری داشته باشند.

وی اضافه کرد: البته کشت برنج در برخی از استان‌ها مانند اصفهان کاهش یافته و کشاورزان به کشت جایگزین ازجمله ارزن روی آورده‌اند.

سرافرازی تغییر الگوی کشت و معرفی محصولات جدید را از ضروریات جایگزین کشت برنج دانست و گفت:‌ ما به دنبال این هستیم که محصولات دیگر را به جای برنج در استان‌های غیر شمالی در قالب الگوی کشت معرفی کنیم تا کشاورزان امکان جایگزینی و انتخاب محصول مناسب به جای برنج را داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی استفاده از روش پرداخت تسهیلات به جای برخورد قهری را در شرایط کنونی دولت ناممکن عنوان کرد.

سرافرازی افزود: وضعیت اقتصادی دولت اجازه نمی‌دهد که از وزارت جهاد کشاورزی برای کشت جایگزین برنج پشتیبانی مالی داشته باشد یا اینکه قیمت محصول جایگزین را بالا ببرد تا برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه قیمت گندم در ایران کمتر از قیمت جهانی این محصول است، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم کشاورزان را به کشت جایگزین برنج تشویق کنیم باید سازمان برنامه و بودجه و دولت منابع مالی کافی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهند.

سرافرازی تاکید کرد:‌ الگوی کشت برای تمام استان‌های کشور آماده شده است، اما برای اجرای آن نیازمند الزاماتی هستیم که اکنون فراهم نیست.

مدیرکل امور آب وزارت جهاد کشاورزی درباره دلیل ادامه صادرات محصولات آب‌بر به رغم کم‌آبی در کشور گفت: کارگروه کم‌آبی در خصوص محدودیت صادرات محصولات آب‌بر می‌تواند تصمیم‌گیری و حتی صادرات آنها را ممنوع کند.

سرافرازی در پایان سخنان خود تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی نسبت به نتایج صادرات محصولات آب‌بر واقف بوده و به دنبال برنامه‌ریزی برای تعادل بخشیدن به صادرات و واردات این محصولات است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز