خبرگزاری کار ایران

معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی راه‌آهن در پاسخ به ایلنا:

تهدید چینی‌ها برای لغو ال سی پروژه قطار سریع تهران – اصفهان صحت ندارد/ تشریح جزئیات سه بسته تشویقی دولت برای سرمایه‌گذاران ریلی

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۶۶۳

معاون شرکت راه‌آهن در پاسخ به سوالی منبی بر اینکه علت توقف پراجرای پروژه قطار سریع‌السطیر تهران – قم – اصفهان چه بوده و چه مشکلی برای ال سی چینی این پروژه ایجاد شده، گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده و ال سی دیگر مشکلی ندارد. مبلغ ال سی چینی این پروژه 13.6 میلیارد یوان است و تهدید چینی مبنی بر لغو ال سی صحت ندارد و تحریم‌ها هم هیچ تاثیری در بازگشایی این ال سی نداشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نوراله بیرانوند در نشست خبری در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: مهمترین هدف برگزاری این نمایشگاه ایجاد فضای تعاملی بین ذینفعان صنعت حمل و نقل است.

وی افزود: شرکت راه‌آهن شان حاکمیتی و شان ذینفع در زنجیره حمل و نقل ریلی دارد.

بیرانوند با بیان اینکه راه‌آهن به دنبال فراهم سازی یک اکوسیستمی است که تمامی ذینفعان صنعت حمل و نقل ریلی و بانک‌ها، موسسات مالی بتوانند در آن حضور داشته باشند، گفت: نقش دیگر راه‌آهن خرید خدمت است که در بخشی از حوزه‌های انحصاری خدمات بخش خصوصی و شرکت‌های حاضر در صنعت ریلی را خریداری می‌کنیم.

معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی راه‌آهن با اشاره به بسته‌های تشویقی دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاران ریلی و توسعه صنعت ریلی با حضور بخش خصوصی اظهار داشت: سه بسته تشویقی در این حوزه طراحی شده است و سلسله اقداماتی را انجام داده‌ایم تا سرمایه‌ها به این حوزه جذب شوند.

بیرانوند با تشریح جزئیات بسته اول سرمایه‌گذاری در راه‌آهن گفت:‌ در این بسته سلسله اقداماتی پیش بینی شده که منجر به افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی می‌شود.

وی افزود: برای اینکه هر صنعتی بتواند سرمایه‌ها و نقدینگی را جذب کند اولین گام افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری در آن حوزه است از این رو با اقداماتی به دنبال رشد نرخ بازدهی سرمایه و ارزش فعلی سرمایه‌ها در راه‌آهن نسبت به سایر رقبا و سایر صنایع هستیم تا سرمایه‌گذاری در این صنعت رقابتی‌تر شود.

معاون شرکت راه‌آهن با اشاره به حداقل نرخ بازدهی سرمایه در صنعت ریلی اظهار داشت: نرخ بازذهی مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت طراحی کردیم به طوری که این نرخ باید دو درصد بالاتر از نرخ تسهیلات بانکی مورد تایید شورای پول و اعتبار باشد و این کف نرخ بازدهی در صنعت حمل و نقل ریلی است.

وی افزود: از دیگر اقداماتی که در اولین بسته تشویقی طراحی شده است که منجر به افزایش نرخ بازدذهی می‌شود کاهش حق دسترسی به شبکه ریلی است که محل درآمد راه‌آةن مسوب می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی راه‌آهن گفت: در حال حاضر در بخش باری نرخ حق دسترسی به شبکه ریلی تا سه و نیم سال یا جابجایی چهار میلیون تن یک ریال است و پس از آن هم نرخ حق دسترسی از 57 درصد به 20 درصد کاهش داده‌ایم. همچنین در بخش مسافری نرخ حق دسترسی صفر است و هیچ هزینه‌ای را در این حوزه دریافت نمی‌کنیم. تمام این اقدامات در راستای کاهش هزینه تمام شده در صنعت حمل و نقل ریلی است.

وی با اشاره به اجرای ماده 12 رفع موانع تولید در راه‌آهن گفت:‌ در راستای اجرای این قانون به ازای هر تن کیلومتر جابجایی بار 1.3 سنت دلار و در بخش مسافری به ازای هر نفرکیلومتر 73 صدم دلار از محل صرفه‌جویی سوخت پرداخت می‌شود.

بیرانوند با اشاره به جزئیات دومین بسته تشویقی دولت برای افزایش نقش بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل ریلی گفت:‌ در این بخش به دنبال کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در راه‌آهن هستیم چرا که اگر بازدهی هم در این بخش بالا باشد اما ریسک‌پذیر باشد سرمایه از این حوزه گریزان خواهد بود و جذب این بخش نمی‌شود.

وی تاکید کرد:‌ مهتمرین اقدام شرکت راه‌آهن برای مدیریت و کاشه ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش اجرای ماده 67 قانون الحاق 12 است که اجازه می‌دهد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را دولت تضمین کند. این تضامین شامل تضمین نوسانات نرخ ارز و بازپرداخت‌ها می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی راه‌آهن با بیان اینکه این تضمین برای فاینانسرهای خارجی، سیستم بانکی، موسسات مالی، سرمایه‌گذاران، بانک‌ها، صندوق توسعه ملی، بازار پولی انجام می‌شود.

وی با اشاره به دیگر اقدامات برای کا هش ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه اظهار داشت: بخش دیگر از اقدامات شرکت راه‌آهن خرید خدمت است به طوری که با انعقاد قراردادهای بلندمدت 10 ساله ریسک تجاری را برای شرکت‌ها را برطرف می‌کنیم.

بیرانوند با اشاره به بسته سوم دولت برای حمایت از بخش خصوصی در راه‌آهن اظهار داشت: اقدام دیگر مشارکت راه‌آهن در تامین مالی است به طوری در طرح‌های سی او دی (تجاری سازی ایستگاه‌های ریلی) تا 30 درصد و در ساخت خطوط فرعی تا 50 درصد مشارکت در تامین مالی داریم.

وی با اشاره به طراحی بسته مالی دولت برای اجرای پروژه‌های ریلی گفت:‌ از طریق مختلف بسته مالی حدود دو هزار میلیارد توماین طرا حی کرد‌ه‌ایم که 20 درصد آن تخصیص پیدا کرده و سه بانک عامل معرفی شدند.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در راه‌آهن بلندمدت است اما تا یک عمر این سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا منبی بر اینکه علت توقف پراجرای پروژه قطار سریع‌السطیر تهران – قم – اصفهان چه بوده و چه مشکلی برای ال سی چینی این پروژه ایجاد شده گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده و ال سی دیگر مشکلی ندارد. مبلغ ال سی چینی این پروژه 13.6 میلیارد یوان است و تهدید چینی مبنی بر لغو ال سی صحت ندارد و تحریم‌ها هم هیچ تاثیری در بازگشایی این ال سی نداشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز