خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در پاسخ به ایلنا:

کاهش 4 هزار مگاوات مصرف برق کولرها معادل 40 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی/ اولتیماتوم به ادارات پرمصرف/ 24 درصد تولید برق؛ با سوخت پاک

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۲۹۴

حائری گفت:ما در حال حاضر به ازای هر کیلووات ساعت 60 تا 70 تومان از مردم دریافت می‌کنیم در حالی که میزان هزینه‌کرد در زمان پیک 500 تومان است و این یارانه‌ای است که بابت اختلاف به پرمصرف‌ها داده می‌شود و حق مشترکین کم‌مصرف ضایع می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، همایون حائری در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال برقی سه بازه زمانی بسیار گرم، گرم و خنک دارد، اظهار داشت: بازه زمانی بسیار گرم از 20 خرداد تا پایان مرداد است که شرایط غیرخطی از عرضه و مصرف برق است و بیشترین فشارها به شبکه برق وارد می‌شود از ابتدای شهریور تا انتهای مهر شرایط گرم و از ابتدای مهر تا پایان اسفند نیز زمان خنک در سال برقی تعیین شده است.

وی با بیان اینکه 19 خرداد با عنوان مدیریت مصرف نامگذاری شده اظهار داشت: سال گذشته با تلاش مسئولین استانی پیک مصرف را به 57 هزار و 97 مگاوات رساندیم یعنی رشد مصرف از پنج درصد به 2.9 درصد رسید. امیدواریم امسال نیز رشد پیک مصرف را به کمتر از این رقم(2.9) کاهش دهیم تا ضمن تامین رفاه مردم مصرف برق را نیز به حداقل ممکن برسانیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: برای اینکه مدیریت مصرف را اجرایی کنیم نیاز بود مدیریت مصرف اندازه‌گیری شود که در این خصوص سال گذشته بخشی از اقدامات فعال شد امسال با بروز کردن اندازه‌گیری خروجی کلیه فیدرهای 20 کیلوولت می‌توانیم مصرف دقیق را اندازه‌گیری کنیم. در این راستا پایش به صورت هر 15 دقیقه یک بار انجام می‌شود و در پایان سال می‌توانیم این عملکرد را ارزیابی کنیم.

حائری همچنین به برنامه‌ریزی برای حذف قبوض کاغذی تا پایان مهر اشاره کرد. 

 وی افزود: وقتی مصرف افزایش می‌یابد تعادل عرضه و مصرف به هم می‌خورد و فشار روی تجهیزات وارد می‌شود. مشترک پرمصرف باعث می‌شود تامین برق کم‌مصرف‌ها نیز دچار اشکال شود.

10 درصد صرفه جویی کنید، 20 درصد پول کمتر بپردازید

حائری با اشاره به افزایش تعرفه برق که از ابتدای خرداد اجرایی شده اظهار داشت: در این رابطه الگوی مصرف مشخص کردیم و مناطق گرمسیری و سردسیری به لحاظ مصرف مشخص شدند و بنا بر این شد که کمتر از الگوی مصرف هفت درصد افزایش در تعرفه‌ها در نظر گرفته شود یعنی اگر مشترکی 10 درصد صرفه‌جویی داشته باشد 20 درصد در قبوض خود کاهش پرداخت را شاهد خواهد بود همچنین برای مشترکین پرمصرف علاوه بر افزایش هفت درصدی 16 درصد نیز جریمه در نظر گرفته شده است. مشترکین خوش‌مصرف نیز که نسبت به سال گذشته الگوی مصرف را رعایت کنند پاداش در نظر گرفته شده و نسبت به سال گذشته کاهش 20 درصدی در قبوض‌شان خواهند داشت.

10 درصد مشترکین پرمصرف هستند

وی با بیان اینکه 90 درصد مشترکین خانگی زیر الگوی مصرف قرار دارند گفت: میانگین مصرف تهران 272 کیلووات ساعت است و به طور کلی در کل کشور 10 درصد از مشترکین بالای الگوی مصرف برق مصرف می‌کنند. 

حائری در ادامه الگوی مصرف برق در کشور را 275 کیلووات ساعت عنوان کرد و افزود: پرمصرف‌ها 300 کیلووات ساعت مصرف دارند و بر اساس افزایش تعرفه‌ای که در نظر گرفته شده مصرف بالاتر از 300 کیلووات ساعت به جز هفت درصد افزایش در قبوض 16 درصد نیز جریمه پرداخت خواهند کرد با این هدف که پرمصرف‌ها نیز جزو مشترکین خوش مصرف باشند.

440 تومان یارانه به اسرافکاران برق

معاون وزیر نیرو در ادامه با اشاره به تفاوت هزینه تولید برق با آنچه از مشترکین دریافت می‌شود گفت: ما در حال حاضر به ازای هر کیلووات ساعت 60 تا 70 تومان از مردم دریافت می‌کنیم در حالی که میزان هزینه‌کرد در زمان پیک 500 تومان است و این یارانه‌ای است که بابت اختلاف به پرمصرف‌ها داده می‌شود و حق مشترکین کم‌مصرف ضایع می‌شود.

وی درباره تغییر ساعات کار اداری برای کاهش مصرف برق نیز بیان کرد: با این اقدام سال گذشته دو هزار مگاوات صرفه‌جویی شد که امسال این وظیفه به عهده استانداران و مسئولین برق است از ابتدای خرداد شروع شده و به این ترتیب که تغییر ساعت کار اداری باعث کاهش مصرف می‌شود. لازمه این کار این است که وسایل سرمایشی در ساعاتی که ادارات خالی هستند خاموش باشند.

هر 4هزار مگاوات مصرف سیستم‌های سرمایشی معادل 40 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید برقی

حائری با بیان اینکه سیستم‌های سرمایشی 20 هزار مگاوات مصرف برق دارند افزود: اگر فقط چهار هزار مگاوات از مصرف این سیستم‌ها که معادل مصرف چهار کشور همسایه در زمان پیک است کاهش یابد از 40 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در صنعت برق جلوگیری خواهد شد که این رقم معادل دو برابر درآمد صنعت برق کشور است.

وی درباره احداث نیروگاه جدید اظهار داشت: قرار بر این است که سالانه دو هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی وارد مدار شود در سال 98 قرار بود که از دو هزار مگاوات به پنج هزار مگاوات افزایش یابد به رغم مشکلات مربوط به افزایش قیمت ارز تاکنون به دو هزار مگاوات رسیده‌ایم و به دنبال این هستیم که بیشترین تعهد در زمینه احداث ظرفیت جدید صورت گیرد و به این ترتیب تا پایان سال حتما چهار هزار مگاوات احداث جدید خواهیم داشت.

معاون وزیر نیرو درباره واردات برق اظهار داشت: ما در زمان پیک مصرف برق واردات برق از کشورهای همسایه را افزایش می‌دهیم سال گذشته از جمهوری آذربایجان 150 مگاوات واردات داشتیم اما با توجه به اینکه نیروگاه‌های این کشور به دلیل شدت گرما شات‌داون داشتند این تعهد انجام نشد اما بعد از رفع مشکل به تعهد خود عمل کردند.

50 درصد بدهی عراق پرداخت شد

وی درباره پرداخت بدهی‌های برقی عراق نیز گفت: بنا بر این است که کشور عراق بدهی خود را به یورو و دینار پرداخت کند و تاکنون 50 درصد پرداخت شده است.

حائری درباره کنتورهای هوشمند نیز بیان کرد: 450 هزار مشترک پرمصرف داریم که قرار بر این است که با استفاده از کنتورهای هوشمند و طرح فهام که از ابتدای تابستان اجرایی می‌شود میزان مصرف‌شان رویت‌پذیر باشد و با اقداماتی که صورت می‌پذیرد سه هزار مگاوات صرفه‌جویی در مصرف داشته باشیم.

وضعیت سنکرون شبکه با روسیه

وی درباره سنکرون شبکه با روسیه نیز اظهار داشت: سنکرون بار با روسیه در حال پیگیری است نشست‌های کارشناسی دو کشور ابتدای اردیبهشت ماه بین ایران، روسیه، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان انجام شد مذاکرات از دو مسیر انجام می‌شود قرار است که نشستی نیز بین معاونین وزیر نیروی کشورهای مذکور برگزار شود و در نهایت تبادل چهار هزار مگاوات برق با محوریت هاب انرژی ایران انجام شود.

مشکلات بیت کوین برای شبکه برق کشور

معاون وزیر نیرو درباره مصرف برق از سوی تولیدکنندگان ارز مجازی اظهار داشت: با توجه به اینکه هزینه برق در ایران پایین است برخی سرمایه‌گذاران بیت‌کوین به کشور ما هجوم آوردند که به شدت مشکل ایجاد کردند. قیمت استخراج هر بیت‌کوین 72 هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند که به اندازه 28 مشترک است. این تعداد دائم در حال افزایش است و قطعی صنعت برق را دچار مشکل می‌کند اگر میزان مصرف برق به دو هزار و 500 مگاوات برسد باید نیروگاه جدید احداث شود که هزینه سنگینی می‌خواهد. ما پیشنهاد کردیم که این افراد شناسایی شوند و تعرفه بین الملل و صادرات برای آنها در نظر گرفته شود تا از کسانی که از برق نزدیک به مجانی استفاده می‌کنند جلوگیری شود مگر اینکه هزینه آن را بپردازند. 

اولتیماتوم به ادارات پرمصرف

وی همچنین درباره مصرف برق در ادارات اظهار داشت: چنانچه قبض مصرفی هر ارگان دولتی بیش از سال گذشته باشد به دفتر رئیس جمهور اطلاع داده می‌شود.

حائری درباره پرداخت بدهی‌های بخش خصوصی نیز گفت: با توجه به کمک به ظرفیت‌های بودجه و اوراق مشارکت میزان بدهی‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وضعیت تولید برقابی‌ها در سال جاری

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی در سال جدید اظهار داشت: سال گذشته به دلیل مشکلاتی که به لحاظ کم‌آبی داشتیم پنج هزار مگاوات نیروگاه برقابی از مدار خارج شد اما امسال این مشکل رفع شده است. سال گذشته وضعیت به گونه‌ای بود که نیروگاه‌های با قدمت 40 سال وارد مدار شود باید به این فکر باشیم که سرمایه‌گذاری بیشتری در احداث نیروگاه‌های حرارتی انجام شود.

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا مبنی بر اقدامات وزارت نیرو در راستای تعهد به معاهده پاریس و اقدامات  زیست محیطی گفت: احداث 750 مگاوات نیروگاه بادی، خورشیدی و واحدهای کوچک آبی در دستور کار است همچنین بنا بر این است که واحدهای گازی تبدیل به سیکل ترکیبی شوند که این سال به سال افزایش می‌یابد و مجموعا نیروگاه‌های بخش بخار سهم بیشتری در تولید برق خواهند داشت. واحدهای آبی، بادی، خورشیدی، واردات بخش بخار سیکل ترکیبی سهم بالایی در تولید برق خواهند داشت.

24 درصد تولید برق با سوخت پاک

معاون وزیر نیرو ادامه داد: 24 درصد تولید برق بدون استفاده از سوخت صورت گیرد که سال به سال نیز افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: همچنین در این راستا قرار است از واحدهایی استفاده شود که راندمان بالا داشته باشند اولین نیروگاه کلاس F تابستان سال گذشته در نوشهر وارد مدار شد نیروگاه‌های دالاهو و هریس نیز از جمله نیروگاه‌های باکلاس بالا هستند.

وی توضیح داد: تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی و بخار افزایش کلاس نیروگاه‌ها و استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر از جمله اقداماتی هستند که وزارت نیرو در راستای کاهش مصرف سوخت فسیلی و اجرای تعهد به عهدنامه پاریس در دستور کار دارند.

وی یادآور شد: در حال حاضر حدود 12 هزار مگاوات نیروگاه واحد گازی وجود دارد که قرار است به سیکل ترکیبی تبدیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز