خبرگزاری کار ایران

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت:

صادرات صنایع معدنی کاهش نخواهد یافت/ هیچ سنگ‌آهنی بدون شناسنامه صادر نخواهد شد

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۹۸۱

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت گفت: بازار عراق و افغانستان دو بازار خوب برای سنگ‌های ایران هستند در تلاش هستیم صادرکنندگان را در این راستا حمایت کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نشست خبری معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت با اصحاب رسانه با موضوع تبیین برنامه و تشریح عملکرد معاونت معدنی در وزارت صمت برگزار شد.

در این نشست جعفر سرقینی از صادرات 8.5 میلیارد دلاری بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته بخش معدن علاوه بر تامین نیاز داخل توانست مقدار قابل توجهی صادرات انجام دهد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بخش معدن گفت: با وجود تحریم‌های موجود صادرات ما در سال جاری کمتر از سال 97 نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در تامین نیاز داخل کاستی نخواهیم داشت گفت: در حوزه فولاد به رغم تامین نیاز داخل با وجود نوسانات زیاد و تحریم‌ها توانستیم 8.5 میلیون تن فولاد صادر کنیم.

سرقینی در ادامه نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر کمبود زغال‌سنگ در سال آینده گفت: سال گذشته بر خلاف انتظارات 200 هزار تن بیشتر از سال 96 تولید داشته‌ایم امسال نیز تولید ما به یک میلیون و 600 هزار تن خواهد رسید اگر ذوب آهن زرند راه‌اندازی شود قطعا با کمبود با زغال سنگ روبرو خواهیم شد.

وی افزود: امروز که تنها ذوب آهن اصفهان زغال سنگ مصرف می‌کند واردات ما صرفا برای تنظیم مشخصات زغال سنگ ورودی به کک‌سازی است نه از باب کمبود. از نظر فناوری ما در حال حاضر مشکلی نداریم برنامه ما برای تولید سه میلیون کنسانتره زغال سنگ است اولین قدم برای این کار اصلاح قیمت‌ها است که به عنوان موتور محرکه تولید زغال سنگ می‌تواند باشد.

سرقینی درباره ایجاد مزاحمت مجوز و پروانه اکتشاف سنگ‌های تزئینی از سوی ادرارات محلی گفت: هنگامی که مجوز و پروانه اکتشافی از سوی وزارت صمت صادر می‌شود هیچ نهاد و ارگانی اجازه دخالت و ایجاد مزاحمت ندارد زیرا این مجوز پس از استعلام از سوی ادارات مربوطه مانند محیط زیست صادر می‌شود که متاسفانه مواردی از این قبیل مزاحمت‌ها دیده شده است که تلاش داریم این مشکل به حداقل برسد.

وی درباره مشکلات بخش معدن در بازارهای جهانی گفت: خوشبختانه ما در صنایع معدنی مانند فولاد، سیمان، مس و ... مازاد بر نیاز داریم این امر از یک نظر باعث برتری این صنعت شده است اما در شرایط تحریمی برای تولیدکنندگان این نگرانی را ایجاد می‌کند که چگونه می‌توان این مازاد را صادر کرد. برای این موضوع در نظر داریم تولیدکنندگان را به طور مستقیم با صادرات ارتباط دهیم. همچنین سعی شده قیمت پایه صادراتی به روز شود تا صادرکنندگان با آرامش خاطر صادرات انجام دهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ایجاد محدودیت برای صادرکنندگان سنگ آهن گفت: این محدودیت برای شفاف‌سازی صادرات سنگ آهن ایجاد شده است تاجران واقعی می‌توانند بدون هیچ محدودیتی صادرات انجام دهند. با این امر هیچ سنگ‌آهنی بدون شناسنامه صادر نمی‌شود.

سرقینی در خصوص تعرفه‌ها با محدودیت‌های ایجاد شده برای صادرات صنایع معدنی گفت: برخی از تصمیمات حاکمیتی و برخی تصمیمات صنفی هستند که در برخی زمان این تصمیمات با یکدیگر منافات دارند ما در وزارتخانه حافظ منافع عموم هستیم.

وی در خصوص واگذاری پهنه‌های زمین‌شناسی گفت: طبق قانون هر فردی که مجوز اکتشاف دریافت می‌کند ابتدا باید نیاز واحدهای فراوری اطراف خود را تامین کند آن وقت به سمت صادرات پیش برود در و اقع در تلاش هستیم معادن را به افرادی واگذار کنیم که خود مصرف کننده باشند.

وی در خصوص بازار عراق برای صادرات سنگ ایران گفت: بازار عراق و افغانستان دو بازار خوب برای سنگ‌های ایران هستند در تلاش هستیم صادرکنندگان را در این راستا حمایت کنیم.

سرقینی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان جذب سرمایه‌گذار در حوزه معدنی عنوان کرد: ما هر هفته در ستاد تحریم جلسه برگزار می‌کنیم تا صادرات با کمترین لطمه انجام شود هدف ما راه‌اندازی معادن فلزی است در این راستا یک میلیارد دلار در بلندمدت برای تجهیز معادن کشور و 200 میلیارد دلار برای اکتشافات پیش بینی شده است.

سرقینی در خصوص میزان بودجه سازمان زمین‌شناسی گفت: اگر به تولید 55 میلیون تن فولاد دست یابیم و ذخائر جدیدی نداشته باشیم آنگاه فقط برای پنج سال ذخیره خواهیم داشت در نتیجه باید به دنبال ذخائر جدید باشیم. در حال حاضر با توجه به اکتشافاتی که در حال انجام است ذخائر سنگ آهن و مس ما دو برابر خواهد شد.

وی در خصوص اعتراضات معدن کاران استان تهران مبنی بر کاهش تمدید پروانه بهره‌برداری برای پنج سال عنوان کرد: در استان تهران تیک‌های حساسی وجود دارد ما مجبور هستیم مانع ایجاد آلودگی در استان تهران شویم به همین دلیل در تلاش هستیم این معادن را غربال کرده اگر مشکل آلودگی نداشته باشند مجوزها را تمدید کنیم و این موضوع مانع تولید نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز