خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون اقتصادی:

عدم همکاری برخی دستگاه‌ها در طرح جامع مالیاتی/ اتکا به درآمدهای نفتی پاشنه آشیل اقتصاد است

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۸۳۱

پور ابراهیمی گفت: متاسفانه برخی دستگاه‌ها در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند. ما به سازمان مالیاتی هم گفته‌ایم اگر دستگاهی بر اساس قانون مکلف به ارائه اطلاعات خود است و از آن اجتناب می‌کند حاضر به پیگیری آن هستیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا پورابراهیمی در مراسم تکریم و معارفه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: یکی از موضوعات مهم در زمینه مالیات اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده است که در دو سال اخیر در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گفته است و با اقدامات مشترک بین کمیسیون و سازمان مالیاتی کلیات آن در مجلس تصویب شد و در تلاش هستیم تا ایرادات شورای نگهبان را برطرف کرده و دوباره به صحن برگردانیم. سعی می‌کنیم این قانون به اهداف مورد نظر اصابت کند و مشکلی برای تولیدکنندگان به وجود نیاید.

وی ادامه داد: به کار بردن صندوق‌های مکانیزه فروش برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده یکی از بخش‌های این قانون است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به طرح جامع مالیاتی گفت: تلاش می‌کنیم تا از مالیات ستانی سنتی به مالیات ستانی هوشمند حرکت کنیم و تغییر این رویکرد نیازمند یک عزم جدی است تا اتصال اطلاعاتی صورت بگیرد، متاسفانه برخی دستگاه‌ها در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند. ما به سازمان مالیاتی هم گفته‌ایم اگر دستگاهی بر اساس قانون مکلف به ارائه اطلاعات خود است و از آن اجتناب می‌کند حاضر به پیگیری آن هستیم.

وی ادامه داد: در طرح جامع مالیاتی نباید تنها به استفاده از اظهارنامه‌های الکترونیکی یا پرداخت آنلاین بسنده کنیم در واقع این مقدمه اقدامات بعدی است.  

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در بدنه سازمان مالیاتی نسبت به جایگزینی سیستم‌محوری با ممیزمحوری مقاومت وجود دارد و این مقاومت نه در سطح مدیران بلکه در سطح کارشناسان است. ما باید توجه داشته باشیم چرا تا این اندازه فرار مالیاتی وجود دارد؟ بنابراین در طرح جامع ما به دنبال تحقق دو هدف هستیم اولا جلوگیری از فرار مالیاتی و دوم سیستمی و هوشمند کردن مالیات است.

پورابراهیمی در خصوص مالیات بر عملکرد گفت: در سال 98 این میزان از 25 واحد درصد به  20واحد درصد کاهش پیدا کرده است تا گامی مثبت در راستای حمایت از تولید باشد اگر می‌خواهیم در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم باید به این نقطه توجه کنیم که تولید بیشتر مالیات کمتر و مصرف بیشتر مالیات بیشتر.

وی تعریف پایه‌های جدید مالیاتی را یک ضرورت دانست و افزود: یکی از موارد مهم در این زمینه مالیات بر مجموع درآمد خانوارها است که در سال‌های اخیر رها بوده است و شاید یکی از دلایل آن گستردگی این موضوع باشد. باید توجه داشت که این مالیات در بیش از صد کشور جهان عملیاتی و اجرایی می‌شود و اهمیت آن در کشور  ما که شاهد شوک‌های ارزی و فعالیت‌های سوداگرانه است به مراتب مهمتر است.

وی ادامه داد: یکی از موارد دیگر مالیات بر عایدی است که پیش از این نیز روی آن کار شده است در حال حاضر هم کلیات طرح مالیات بر عایدی مسکن در مجلس تصویب شده است و در حال بررسی جزئیات آن هستیم. این مالیات هم نقش تنظیم‌گری و هم نقش بازتوزیع درآمدی در اقتصاد دارد و به دلیل فرصت کم مجلس سعی می‌کنیم حداقل مالیات بر املاک و مستغلات را اجرایی کنیم.

پورابراهیمی اتکا به درآمدهای نفتی را پاشنه آشیل اقتصاد ایران دانست و افزود: این موضوع باعث شد تا آمریکایی‌ها در این زمینه طمع کنند و اگر بتوانیم در این زمینه یک تحول ساختاری به ویژه در بخش مالیاتی داشته باشیم پاسخ مناسبی برای تحریم‌های آ‌مریکا خواهد بود البته آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند و از همین روی با برخی کشورهای منطقه در زمینه مذاکره تماس گرفته‌اند و این نشان دهنده استیصال آمریکا است.

وی خاطرنشان کرد:‌ البته  موضوع اصلاح ساختار بودجه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و از این چهار ماه فرصت برای اصلاح آن سه ماه آن گذشته است که یکی از محورهای اصلی پاسخ به جنگ اقتصادی از طریق اصلاح ساختار مالیاتی در کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز