خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌وگو با ایلنا:

تحریم پتروشیمی؛ ژست سیاسی آمریکا/ بازار اجازه حاکمیت قوانین یکجانبه را نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۸۰۳

مدیر عامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در حال حاضر تقاضای محصولات پتروشیمی نسبت به تولید بالاتر است و صنعت پتروشیمی همانند نفت نیست که کشورهایی مثل عربستان و امارات ادعا کنند می‌توانند جای خالی محصولات ایران را پر کنند.

عبدالحسین بیات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اعلام تحریم پتروشیمی ایران از سوی ایالات متحده اظهار داشت: دوره قبل، تحریم‌ها از سوی سازمان ملل بود و کشورهای عضو این سازمان احساس تعهد می‌کردند  که پایبند به مفاد تحریم باشند، اکنون تحریم داخلی خود آمریکا و قانون این کشور است که به صورت یکجانبه در سطح بین الملل عمل می‌کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به ماهیت کلی صنعت پتروشیمی، خصوصا در حوزه تولید و بازرگانی، این صنعت قابل تحریم نیست و نمی‌تواند اثر فلج کننده داشته باشد. دور قبل تحریم هم در فاصله سال‌های 89 تا 92 نیز  به صورت روتین تولید، بازرگانی و همچنین توسعه ادامه داشت وهیچ یک از  بازارهای هدف از دست نرفت گرچه تحریم زحمت و هزینه بیشتری نسبت به شرایط عادی دارد اما بازدارنده نیست.

مدیر عامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: خوشبختانه در صنعت پتروشیمی تجارب بی اثر و یا کم اثرکردن تحریم‌ها زیاد است. نکته مهم اینکه صنعت پتروشیمی در اختیار بخش خصوصی و عمومی غیر دولتی است و خیلی مقید به چارچوب‌های دست و پاگیر نیست و به دلیل اینکه دستش بازتر است قدرت عمل بیشتری دارد.

وی یادآور شد: عمده نیاز صنعت پتروشیمی برای تولید مواد اولیه داخل است، کما اینکه رهبری تاکید داشتند به سمتی حرکت کنیم که کلیه مواد اولیه و مواد خام قابل تولید از جمله صنعت نفت در داخل فرآورش، تبدیل و ارزش افزوده اقتصادی نصیب کشور شود و محصولات ارزش یافته صادر شود.

بیات خاطرنشان کرد: نکته قابل ملاحظه اینکه در حال حاضر تقاضای محصولات پتروشیمی نسبت به تولید بالاتر است و نکته مهم بعدی اینکه صنعت پتروشیمی همانند نفت نیست که کشورهایی مثل عربستان و امارات ادعا کنند می‌توانند جای خالی محصولات ایران را پر کنند. بنابراین بازار نمی‌تواند قبول کند قوانین یکجانبه آمریکا حاکم بر سرنوشت آنها باشد.

وی تاکید کرد: مجموعه اینها نشان می‌دهد تحریم‌های فعلی بیشتر ژست سیاسی، تبلیغاتی، روانی و احساسی است و بار عملی و موثر برای ایجاد فشار ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز