خبرگزاری کار ایران

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

جرات و اراده پیش شرط اصلی اصلاح سیستم مالیاتی است/ اخذ مالیات از مالیات‌دهندگان کنونی موجب تشدید رکود می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۹۸۰

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: بحث معافیت‌های مالیاتی همیشه مطرح بوده است اما هنوز جرات بازنگری آن وجود ندارد و ضروری است با پیگیری دولت، مجلس و قوه قضائیه عملیاتی شود.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد ضرورت اصلاح ساختار سیستم مالیاتی کشور گفت: تعریف پایه‌های مالیاتی جدید، جلوگیری از فرار مالیاتی و بازنگری در معافیت‌های مالیاتی از جمله مسائلی هستند که همیشه از سوی روسای سازمان امور مالیاتی کشور مطرح شده است. برای نمونه همین مالیات بر عایدی سرمایه که این روزها مطرح شده به عنوان پایه مالیاتی جدید می‌تواند سهم دولت از سود سرشار دلالان و واسطه‌گران را بدون فشار به بازار مورد نظر اخذ کند.

وی ادامه داد: بحث معافیت‌های مالیاتی نیز همیشه مطرح بوده است اما هنوز جرات بازنگری آن وجود ندارد باید توجه داشت در این موضوع ممکن است ماهیت سازمان‌ها تغییر کنند فرضا پیش از این یک واحدی در اختیار نهادی انقلابی بوده که در حال حاضر دیگر زیر نظر آن نهاد نیست اما از معافیت‌های مالیاتی استفاده می‌کند بنابراین اینگونه موارد باید در نظر گرفته شود.

استاد اقتصاد دانشکاه تهران جلوگیری از فرار مالیاتی را اقدامی آسان دانست و افزود: این موضوع  از طریق همکاری بانک مرکزی و نظام مالیاتی کشور به راحتی قابل پیگیری است و می‌توان از طریق بررسی گردش مالی حساب‌ها و تفکیک تولیدکنندگان از واسطه‌گران مانع فرار مالیاتی شد. در مجموع اصلاح ساختار سیستم مالیاتی کشور در گرو جرات و اراده مسئولان این نهاد است تا با پیگیری از طریق دولت، مجلس و قوه قضائیه آن را عملیاتی کنند.

بغزیان با اشاره به تاثیر اخذ مالیات نابجا از بخش تولیدی کشور در شرایط رکود کنونی، گفت: اقتصاد ما به دلایل مخلتفی از جمله افزایش هزینه‌های تولید، کاهش ارزش پول ملی، تحریم،... در رکود است و ظرفیت تولیدی بیشتر کارخانجات کاهش پیدا کرده است. بنابراین در این شرایط باید توجه داشت که  افزایش قیمت کالا به معنای افزایش سود نیز نیست و تلاش برای جبران درآمدهای نفتی از بخش تولید به صلاح کشور نیست و برخلاف شعار سال است.

وی تصریح: گرفتن مالیات از مالیات دهندگان کنونی موجب تشدید رکود و مغایر با اصل عدالت مالیاتی است پس همان طور که ذکر شد باید به سمت مالیات ستانی از بخش واسطه‌گری و دلالی حرکت کرد.

این اقتصاددان یادآور شد: در اقتصاد، مالیات یک تثبیت کننده خودکار است یعنی وقتی اقتصاد در شرایط رونق است میزان مالیات جمع‌آوری شده نیز افزایش می‌یابد همچنین در شرایط رکود اقتصادی، مالیات باید به همان نسبت کاهش یابد نه اینکه میزان درآمدهای مالیاتی کمافی‌سابق باشد. بنابراین مالیات در شرایط رکود می‌تواند باعث تقویت رشد اقتصادی نیز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز