خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

دولت به داد مستاجران می‌رسد؟ / بررسی نرخ اجاره خانه‌های کمتر از 100 متر

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۸۹۶

پیشنهادات جدید وزارت راه و شهرسازی درباره ساماندهی بازار اجاره مسکن در قالب لایحه‌ای برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی دولت رفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، با افزایش بیش از 100 درصدی قیمت مسکن در طول یک سال گذشته، بهای اجاره هم متناسب با آن افزایش یافت به طوری که اجاره مسکن سهم عمده‌ای از سبد هزینه خانوار را به خود اختصاص داد.  افزایش بی‌سابقه اجاره بها باعث شد تا عده‌ای که از مرکز شهر به حاشیه رانده شوند و حاشیه‌نشینی به ویژه در کلان شهرها افزایش یابد.

شدت گرفتن نابه‌سامانی‌ها در بازار اجاره دولت را بر آن داشت تا وارد بازار شود. سال گذشته عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی پیشنهادهای 14 گانه‌ای را برای سامان بخشی به بازار مسکن چه در بخش خرید و فروش و چه اجاره به مجلس ارایه داد اما با استعفای آخوندی آن پیشنهادات کنار گذاشته شد.

وزیر جدید راه و شهرسازی هم بارها در سخنرانی‌های خود اعلام کرده که در حق مستاجران ظلم شده است و به دنبال اجرای راهکارهایی برای حمایت از این قشر هستیم. از این رو امسال در آستانه آغاز فصل جابه جایی مستاجران، تیم جدید مسکنی وزارت راه و شهرسازی پیشنهاداتی را برای کنترل بازار اجاره و حمایت از مستاجران ارایه داده‌اند.

اولین اقدام وزارت راه و شهرسازی تشکیل کمیته‌ای برای تعیین نرخ اجاره بها متناسب با نرخ تورم است که گفته می‌شود این کمیته تا تیرماه شروع به کار خواهد کرد. از دیگر پیشنهادهای محمد اسلامی این است که موسسات اجاره داری تشکیل شود که مالکان و موجران واحدهای اجاره‌ای خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند  تا این موسسه نسبت به اجاره انبوه واحدها اقدام کند.

همچنین بر اساس متن پیش‌نویس لایحه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در صورتی که مدت قرارداد اجاره از دو سال کمتر نبوده و افزایش اجاره ‌بها بیشتر از نرخ رشد اجاره بهای اعلامی از سوی «کمیته ملی تعیین نرخ افزایش اجاره بها» نباشد، موجرین در طول مدت اجاره از ۱۰۰ درصد مالیات بردرآمد املاک، معاف می‌‌شوند.

این پیشنهادات وزارت راه و  شهرسازی در قالب لایحه‌ای در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و با توجه به اینکه فصل نقل و انتقالات مسکن در بازار اجاره از اوایل تیرماه آغاز می‌شود مراحل بررسی پیشنهادات از سوی نهادهای ذی ربط باید هر چه سریع تر انجام شود.

در حال حاضر هیچ شاخص و معیاری برای تعیین اجاره بها وجود ندارد و هر مشاوره املاک و موجری می‌تواند هر قیمتی را برای واحدهای مسکونی تعیین کند حال اینکه با توجه به کمبود در عرضه در بازار مستاجران مجبور به پذیرش این قیمت‌ها می شوند.

در جدول زیر اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران آمده است:      

  

متراژ محدوده قیمت (تومان)
65متر- سه ساله-فول فاطمی - هشت بهشت 100میلیون رهن+ 1.5 میلیون اجاره
94متر-نوساز-فول سعادت‌آباد-علامه شمالی 30میلیون رهن+7میلیون اجاره
80متر-بدون انباری-16ساله شهران شمالی 50میلیون رهن+2.5میلیون اجاره
83متر-فول پرند-فاز4 15میلیون رهن+750 هزار اجاره
68متر-10ساله-بدون آسانسور افسریه 40میلیون رهن+ 1.3 میلیون اجاره
71متر-سه ساله-فول تهرانسر 60میلیون رهن+2.2 میلیون اجاره
75متر-فول-15ساله کوی فردوس 50میلیون رهن+ 1.7 میلیون اجاره
67متر-5ساله-فول یوسف آباد 100میلیون رهن+3میلیون اجاره
70متر-7ساله-فول مرزداران 60میلیون رهن+2.9میلیون اجاره

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز