خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

صادرات گیاهان دارویی تا سه سال آینده از مرز 1 میلیارد دلار می‌گذرد/ سال گذشته 180 میلیون دلار گیاهان دارویی وارد کردیم

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۷۱۶

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورت فراهم شدن بسترهای لازم تا 3 سال آینده صادرات گیاهان دارویی از کشور از مرز 1 میلیارد دلار می‌گذرد.

حسین زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه سال گذشته بیش از 570 میلیون دلار انواع گیاهان دارویی از کشور صادر شد، اظهار کرد: بیشترین صادرات مربوط به زعفران، گل محمدی، شیرین بیان و گشنیز بوده است.

وی ادامه داد: 80 تا 90 صادرات گیاهان دارویی از کشور به صورت فله‌ای و تنها 10 درصد به صورت اسانس و عصاره بوده است.

زینلی با تاکید بر اینکه در حوزه گل‌محمدی قدم‌های خوبی برای صادرات محصولات با ارزش افزوده برداشته‌ایم، افزود: سال گذشته 9 میلیون دلار گل محمدی و فرآورده‌های مربوط به آن صادر کرده‌ایم که 8 میلیون دلار آن اسانس و گلاب بوده است.

به گفته وی، شیرین‌بیان محصول دیگری است که ارزش افزوده بالایی برای کشور به همراه داشته است.

زینلی افزود: سال گذشته موفق به صادرات 40 میلیون دلار اسانس عصاره شیرین‌بیان شدیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا صادرات زعفران که محصول مزیت‌دار کشور به شمار می‌رود همچنان فله است، گفت: 10 درصد زعفران به صورت فرآوری صادر و 90 درصد آن به صورت فله‌ای از کشور صادر می‌شود و این امر به دلیل خواست مشتریان ما است، اما وزارت جهادکشاورزی برنامه‌هایی برای افزایش فرآوری این محصول در دستور کار دارد.

زینلی همچنین از واردات 180 میلیون دلار گیاهان دارویی در سال گذشته خبر داد و افزود: از این میزان 30 میلیون دلار واردات عصاره و اسانس و مابقی به صورت فله‌ای بوده است.

وی گیاهان دارویی واردتی را زنجبیل، دارچین، هل،‌ سیاه‌دانه و تخم‌شربتی نام برد.

زینلی با بیان اینکه سعی داریم در یک برنامه فشرده تا سال آینده از واردات دو محصول سیاه‌دانه و تخم‌شربتی بی‌نیاز شویم، گفت: توسعه تولید این محصولات صرفه 20 میلیون دلاری ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سه سال آینده صادرات گیاهان دارویی از مرز 1 میلیارد دلار بگذرد، اظهار کرد: این هدف در صورتی محقق می شود که بسترهای آن فراهم شود.

زینلی تامین اعتبار، آموزش، تولید ارقام با ماده موثر و بهره‌وری بالا و ظرفیت سازی را از بسترهای دست یافتن به هدف مذکور برشمرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز