خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد نخست‌وزیر مالزی برای ایجاد ارز منطقه‌ای بر پایه طلا

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۱۲۳

ماهاتیر محمد سیاستمدار کارکشته مالزی که نقش زیادی در توسعه اقتصادی این کشور داشته است هم اکنون در جهت همگرایی مالی و سیاسی بیشتر کشورهای شرق آسیا پیشنهاد ایجاد یک ارز مشترک را داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از چنل نیوز آسیا، «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی پیشنهاد ایجاد یک ارز منطقه‌ای بر پایه طلا مطابق رژیم کنونی ارزی را داده است که جایگزین ارز رایج فعلی باشد.

وی در  کنفرانس اقتصادی «چشم‌انداز اقتصادی شرق آسیا» اظهار کرد که یک ارز مبتنی بر طلا می‌تواند ثبات بیشتری را دارا باشد.

وی ادامه داد: «ایجاد یک ارز مشترک مبتنی بر طلا در شرق آسیا می‌تواند می‌تواند به توسعه واردات و صادرات در این منطقه بینجامد. همینطور در صورت ایجاد این ارز خودمان می‌دانیم که چقدر به هم بدهکاریم و چقدر به واسطه تجارت از هم طلب داریم.»

ماهاتیر محمد افزود: «این ارز حتی می‌تواند به دیگر کشور ها گسترش پیدا کند و باعث ارتقای اقتصاد شرق آسیا شود. اقتصاد کنونی مبتنی بر دلار است و نتیجتا ثبات منطقه در گرو ثبات دلار است».

وی ادامه داد: « نظام کنونی ارزی بر اساس سلامت اقتصادی نیست بلکه بر اساس دستکاری دولت‌ها در این نظام است»

محمد در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان یوان چین یا ین ژاپن را به عنوان ارز مشترک پذیرفت، گفت: «اگر بخواهیم هر کشور شاهد اقتصاد پویایی  باشد و ارز قوی داشته باشد با این تئوری شما در تناقض خواهد بود. پیشنهاد من یک ارز مشترک است که مختص به کشور خاصی نباشد تا همه به صورت مشترک بتواند از آن استفاده کنند. رایج کردن بیشتر یوان و ین راه مناسبی نیست».

نخست‌وزیر مالزی ادامه داد: «اینکه آمریکا به کشورها برچسب می‌زند، اتفاق خوبی برای جهان نیست. ما در صورتی می‌توانیم پایداری اقتصادی و اجتماعی داشته باشیم که با هم در تعامل سازنده باشیم».

وی همچنین گفت که در بحران سال‌های قبل از ۱۹۹۷ که آسیا با رکود اقتصادی مواجه بود درسی که برای ما داشت این بود که سرمایه‌گذاران با تبدیل پول خود با دلار به بی‌ارزش شدن ارزمان بیشتر دامن زدند. معتقدم که اقتصاد کشور باید فارغ از چنین نوساناتی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز