خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صمت بیان کرد:

برنامه‌ای برای کوپنی شدن کالاها نداریم/ تامین شکر مورد نیاز بازار از طریق واردات

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۱۲۲

قبادی اظهار داشت: قیمت خرما اکنون 15 تا 35 هزار تومان است با توجه به اینکه ما دومین تولیدکننده خرما در جهان هستیم نباید این قیمت‌ها برای مصرف داخلی وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا در نشست خبری معاون وزیر صمت و رئیس ستاد تنظیم بازار آخرین وضعیت بازار کالاهای اساسی و مصرفی مردم تشریح شد.

عباس قبادی در خصوص وضعیت شکر گفت: ما قبل از اینکه این نوسانات در بازار رخ دهد هشدارهای لازم را داده بودیم که با توجه به نزدیک شدن شب عید و ماه رمضان باید در مورد منابع شکر اطمینان خاطر وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اثرگذاری سیل فروردین ماه گفت: کارخانجات مجبور شدند برای عدم نفوذ آب به کارخانه‌ها درب انبار را ایزوگام کنند و همین علت باعث شد که تسویه شکر با تاخیر صورت بگیرد اما با وجود این مشکلات اکنون هیچ مشکلی در بازار وجود ندارد و شرایط بازار به سمت عادی شدن می‌رود و نزدیک به یک میلیون تن شکر در انبارها موجود است و همچنان واردات نیز ادامه دارد. همچنین امیدواریم با برداشت محصولات بهاری نیشکر وضعیت بازار مثبت شوند.

معاون وزیر صمت در خصوص افزایش قیمت خرما و کمبود آن در بازار گفت: قیمت خرما اکنون 15 تا 35 هزار تومان است با توجه به اینکه ما دومین تولیدکننده خرما در جهان هستیم نباید این قیمت‌ها برای مصرف داخلی وجود داشته باشد. بر همین اساس برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت پیشنهاد ممنوعیت صادرات را داریم اما مورد قبول واقع نشد و مقرر شد تعرفه به آن تعلق بگیرد که این تصمیم دیر اتخاذ شد.

وی افزود: قیمت صادراتی خرما 50 هزار تومان است و این قیمت بر مصرف داخلی نیز اثرگذار است.

وی در خصوص گوشت قرمز گفت: ادامه روند تخصیص ارز 4200 تومانی به گوشت قرمز صلاح نبود این در حالی است که 10 درصد گوشت قرمز مصرفی‌ ما وارداتی است و نباید به خاطر این درصد کم، تولید داخل را تحت تاثیر قرار دهیم.

وی در خصوص توزیع ارزاق به صورت کوپنی گفت: فعلا هیچ برنامه‌ای برای توزیع کالاهای اساسی به شکل کوپن در دستور کار نیست.

معاون وزیر صمت در ادامه با اشاره به گردش مالی مواد غذایی در کشور گفت: حدود 100 میلیارد دلار گردش مالی این صنف است که حدود10 میلیارد دلار آن از طریق واردات انجام می‌شود و 90 میلیارد آن از محل تولیدات داخل است.

وی تصریح کرد: اقتصاد ما توان و تاب‌آوری فراوانی دارد و شرایط سخت‌تر از الان را هم پشت سر گذاشته است و در حالیکه تولید ناخالص ما بالغ بر 420 میلیارد دلار است و علیرغم فشارها ما همچنان شرایط مطلوبی را در بازار داریم و اگر هماهنگی بین سران قوا وجود داشته باشد به طور حتم از این شرایط به خوبی عبور خواهیم کرد و این تحریم ها تبدیل به فرصت خواهد شد.

وی در خصوص بازار و توزیع میوه و مرکبات گفت: برای تنظیم بازار شب عید حدود 40 روز صادرات این محصولات را ممنوع اعلام کردیم و همین باعث شد که مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

* دلایل توقف واردات گوشت قرمز با ارز 4200 تومانی

معاون وزیر صمت در خصوص حذف ارز 4200 تومانی برای واردات برخی کالاها گفت: ما باید قبول کنیم که در شرایط بسیار سخت اقتصادی قرار داریم و درآمدهای ارزی کشور محدود شده است و ناچاریم، در بعضی از جاها در مورد ارز 4200 تومانی اقداماتی را انجام دهیم که البته در مورد تغییر گروه کالایی از ارز 4200 به نیمایی تصمیمی است که در سطح کلان کشور اتخاذ می‌شود.

وی در مورد واردات کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی اظهار داشت: واردات گوشت مرغ و برنج، روغن خام با ارز 4200 تومانی کماکان ادامه دارد، اما در مورد بعضی از کالاها مثل گوشت باید اشاره شود که فقط 10 درصد از کل نیاز کشور به گوشت قرمز از طریق واردات تامین می‌شود.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه به چند دلیل نمی‌توان گوشت قرمز را با ارز 4200 تومانی وارد کرد گفت: وقتی هر کیلوگرم دام زنده و گوشت قرمز گوسفندی در کشورهای اطراف و مثلا کشور عراق  به قیمت هر کیلو  گرم 100 هزار تومان خریداری می‌شود، نمی‌توان قیمت آن را در کشورمان حدود 40 هزار تومان نگه داشت.

قبادی اظهار داشت: ضمن اینکه تمام عوامل تولید دامداران ما با ارز آزاد است و اگر بخواهیم قیمت عرضه را برای آنها سرکوب کنیم عملا تولید کشور را نابود خواهیم کرد.

دبیر ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت گفت: این در حالی است که افزایش قیمت گوشت قرمز موجب شده تولید کشور رونق بگیرد و براین اساس ادامه واردات گوشت قرمز با ارز 4200 تومانی به دلیل مشکلاتی که در عرضه آن وجود داشت به صلاح نبود.

معاون بازرگانی وزارت صنعت بیان داشت: اگر گوشت قرمز وارداتی با قیمت میانگین عرضه می‌شد، مفسده انگیز بود، بنابراین در نهایت تصمیم گرفته شد تا واردات گوشت قرمز با ارز 4200 تومانی متوقف شود.

وی بیان داشت: اکنون واردکنندگان گوشت قرمز با ارز نیمایی با حداقل سود گوشت را عرضه می‌کنند و بنابراین قیمت گوشت نیمایی با گوشت تولید داخلی تقریبا برابر است.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد گوساله در بازار حدود 50 تا 60 هزار تومان است و قیمت هر کیلوگرم گوشت گرم گوساله بین 70 تا 95 هزار تومان، است. قیمت هر کیلوگرم گوشت گرم گوسفندی هم بین 80 تا 120 هزار تومان است.

وی با تاکید بر اینکه ما گرانی را قبول داریم گفت: اما با هزینه‌های فعلی تولید دام نمی‌توان گوشت را با قیمت ارزان‌تر تولید کرد.

معاون وزیر صنعت بیان داشت: بنابراین اگر دامدار دام‌ زنده‌اش را با قیمت زیر 40 هزار تومان بفروشد، فروش دام توجیه اقتصادی ندارد و بنابراین در چنین شرایطی طبیعی است که قیمت گوشت مصرف‌کننده در حدود 80 و حتی حدود 110 تا 120 هزار تومان بسته به نوع آن خواهد رسید.

قبادی اظهار  داشت: بررسی‌های حاکی از آن است که جمعیت دام زنده کشور از 45 میلیون راس به 60 میلیون راس افزایش پیدا کرده است.

* بذر گیاهی

دبیر ستاد تنظیم بازار در مورد دلایل تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات بذر و گیاهان تزئینی گفت: تعیین گروه کالایی برخی اقلام در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و ارز دولتی برای برخی بذرها از جمله بذر گندم و کلزا اختصاص این ارز توجیه اقتصادی دارد، اما تخصیص ارز دولتی به بذر گیاهان تزئینی منطقی نیست و قطعا همین امروز ماجرای قرار گرفتن بذر گیاهان تزئینی در گروه یک کالایی را بررسی خواهم کرد.

* بررسی قیمت مرغ

معاون وزیر صنعت در ادامه اظهار داشت: تولید مرغ از مرحله جوجه‌ریزی تا تولید رصد می‌شود و در حال حاضر در تولید مرغ شرایط خوبی داریم و قیمت هر کیلوگرم از این محصول هم به کمتر از 11 هزار و 500 تومان رسیده است.

دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه قرار نیست، قیمت مرغ به گونه‌ای باشد که تولید‌کننده متحمل زیان شود، گفت: براین اساس وقتی که نرخ مرغ به کمتر از قیمت مصوب می‌رسد، شرکت پشتیبانی امور دام موظف که مازاد عرضه مرغ را به قیمت 11 هزار و 500 تومان خریداری کند و در مواقع لزوم توزیع کند.

وی بیان داشت: تاکنون بالغ بر 8 هزار تن مرغ با این شیوه خریداری و در سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام نگهدرای می‌شود.

قبادی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاوریز متولی تولید دام و طیور در کشور است، بیان داشت: ستاد تنظیم بازار هر تصمیمی که در این رابطه بگیرد، مسئولان وزارت جهاد در آن جلسه تصمیم‌گیری حضور دارند و سندیکای بخش خصوصی هم حضور دارد و اخیر معاون وزیر جهاد نامه‌ای به من نوشته و به دلیل افزایش هزینه نهاده‌ها خواسته‌اند و براساس گزارش اعلام کرده‌اند که قیمت 11 هزار و 500 تومان به تولید کننده زیان می‌رساند و من هم نامه را به سازمان حمایت برای بررسی ارسال کرده‌ام و قرار است در مورد قیمت مرغ در دو هفته دیگر در ستاد تنظیم بازار بحث و بررسی انجام شود.

* نقدینگی واحد‌های تولیدی

دبیر ستاد تنظیم بازار در مورد تامین نقدینگی واحدهای تولیدی بیان داشت: این کار از سوی وزیر صنعت در حال پیگیری است و توفیقاتی هم حاصل شده است.

 قبادی بیان داشت: 60 تا 70 درصد کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود، قیمت عرضه آن در بازار براساس قیمت ارز 4200 تومانی است، به طوری که قیمت برنج وارداتی در بازار دقیقا رعایت می‌شود و حتی قیمت عرضه این محصول در بازار کمتر از قیمت مصوب است.

* واردات 90 تن کاغذ مدارس و دانشگاه با ارز دولتی

وی در رابطه با آخرین اقدامات در خصوص تنظیم بازار کاغذ گفت: قرار است به میزان حدود 80 تا 90 تن  کاغذ برای توزیع سیستمی بین مدارس و دانشگاه‌ها با ارز 4200 تومانی وارد شود.

قبادی همچنین در مورد واردات روغن خام اظهار داشت: روغن خام هم با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود و کاملا این محصول به جامعه هدف رسیده است.

وی بیان داشت: قوه قضائیه در بحث واردات کالا به قیمت 4200 تومانی وارد شده و شرایط برای سوء استفاده کنندگان ناامن شده است.

قبادی بیان داشت: جمع واردات گوشت قرمز در سال 97 خیلی بیشتر از سال 96 نبود و کمتر از 160 هزار تن بوده است. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز