خبرگزاری کار ایران

رویترز گزارش داد:

تلاش گروه‌های اقتصادی مکزیک و آمریکا برای منصرف کردن ترامپ از اعمال تعرفه

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۰۳۹

به دنبال بحران مهاجرت در مرزهای مکزیک و عدم توفیق رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر واگذاری هزینه دیوار مرزی به مکزیک، این کشور هم اکنون تهدید به اعمال سیاست تعرفه‌گذاری بر کالاهای مکزیکی کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، رئیس‌جمهوری مکزیک و چند نفر از مقام‌های اقتصادی این کشور از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا درخواست کردند که نسبت به تهدید اقتصادی مبنی بر اعمال تعرفه بر مکزیک تجدید نظر کند. تهدید اقتصادی ترامپ در پی عدم تحقق وعده‌های مهاجرتی وی از سوی مرزهای مکزیک اعلام شده است. اعمال این تهدیدها ممکن است اقتصاد مکزیک را با چالش مواجه کند.

به گفته ترامپ در صورت عدم اتخاذ سیاست‌های مناسب برای جلوگیری از هجوم سیل مهاجران از سمت مکزیک و آمریکای مرکزی به سمت آمریکا تا دهم ژوئن تعرفه‌های سنگینی برای واردات کالا از مکزیک اعمال خواهد شد.

این التیماتوم در حالی از سوی ترامپ مطرح می‌شود که «مانوئل لوپز ابرادور» رئیس‌جمهوری مکزیک در بوته آزمایش برای حل بحران احتمالی قرار گرفته است. دولت این کشور علاوه بر مبارزه با سیل مهاجران به مرز آمریکا با بحران‌های دیگری چون قاچاق مواد مخدر و جنایات مافیایی و آدمکشی دست و پنجه نرم می‌کند.

اقتصاد مکزیک غالبا مبتنی بر صادرات به آمریکا است و با اعمال تعرفه‌های واشنگتن تا حد زیادی با چالش مواجه خواهد شد.

لوپز ابرادور که در جنگ نیز آسیب جسمی دیده است، از ماه دسامبر تصدی ریاست جمهوری را به عهده گرفته است. وی پیش‌بینی کرده است که با تعامل با آمریکا این بحران را پایان خواهد داد.

وی گفت: «من به همه مردم مکزیک قول می‌دهم که اتفاق بدی در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد و البته در صدد هستیم تا نظر دولت آمریکا را نسبت به مکزیک تغییر دهیم. ملت مکزیک ملت راسخ در برابر مشکلات هستند.»

در ماه آوریل ترامپ ار تصمیم خود بر بستن تمامی مرز های مکزیک در صورت عدم اتخاذ تدبیر مثبت از سوی مکزیک عقب‌نشینی کرد. این درحالی است که بحران مهاجران غیر قانونی در مرز های آمریکا افزایش پیدا کرده است به طوری که روزانه چهار هزار و ۵۰۰ نفر  به این مرز ها می‌رسند.

«مارسلو ابرارد» وزیر امور خارجه مکزیک در این باره اظهار کرده است: «ما در مذاکرات مشترک با وزیر خارجه آمریکا در روز چهارشنبه شرکت خواهیم کرد و در مورد تعرفه‌ها به بحث خواهیم نشست.»

معاون اتاق بازرگانی ایالات متحده آمریکا گفته است به دنبال راه حل‌هایی است تا دونالد ترامپ را نسبت به اتخاذ این تصمیم آگاه کند. وی در جمع خبرنگاران افزود: «دونالد ترامپ باید بداند که تصمیماتش مبنی بر وضع تعرفه چه تبعاتی برای اقتصاد آمریکا خواهد داشت.»

«جود دیر» سخنگوی اقتصادی کاخ سفید در این‌باره گفت: «لابی‌های مکزیک باید دولت این کشور را متقاعد کننند که به نتیجه خاصی در خصوص بحث مهاجران غیر قانونی برسد.»

مکزیک روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه نفت به پالایشگاه های آمریکا صادر می کند و همینطور روزانه یک میلیون بشکه سوخت از این کشور وارد می کند. تحلیلگران معتقدند که اعمال تعرفه‌ها صدمات جدی به اقتصاد دو کشور خواهد زد.

ترامپ که سیاست‌های خود را به گفته خود از حمایت از آمریکا پیش گرفته در توئیتر خود نوشته است: «مکزیک در صورت وضع قانونی مبنی بر پایان دادن به بحران مهاجرتی، از این تعرفه ها مصون خواهد  ماند».

اقتصاد مکزیک در صورت اعمال تعرفه‌ها با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد. مکزیک از آووکادو و محصولات کشاورزی تا تلویزیون و همینطورخودروهای فورد و نیسان به آمریکا صادر می‌کند.

مکزیک ۸۰ درصد صادرات خود را به آمریکا انجام می‌دهد و یکی از شرکای مهم تجاری آمریکا به حساب می‌آید.

بورس‌های مکزیک پس از این خبر به مقدار یک و چهار دهم درصد در روز جمعه نزول کردند و همینطور ارزش پزو واحد پول این کشور به مقدار دو و سه دهم درصد کاهش پیدا کرد. ترامپ در وعده‌های انتخاباتی خود قول داده بود که مکزیک هزینه دیوار مرزی با آمریکا را پرداخت خواهد کرد.

همینطور درخواست ترامپ مبنی بر اختصاص بودجه پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری برای ساخت دیوار توسط کنگره آمریکا رد شد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که هم اکنون ۸۰ هزار نفر در کمپ‌های مرزی این کشور نگه داری می‌شوند که روزانه چهار هزار و ۵۰۰ نفر نیز به آنها اضافه می‌شود.

از زمان تصدی پست ریاست‌جمهوری توسط لوپز ابرادور وی همیشه آمریکا را به همکاری در زمینه رشد اقتصادی در سه کشور هندوراس، گوآتمالا و ال سالوادور که بیشتر مهاجران غیر قانونی از این کشور‌ها هستند فرا می‌خواند تا میزان پناهجویان از این کشورها به آمریکا کاهش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز