خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه لوگانوی سوئیس در گفت‌وگو با ایلنا:

تخصیص یارانه، راهکاری منسوخ است/ اینستکس جدی نیست/ ترامپ به مذاکره فرسایشی علاقه دارد/ روسیه به اندازه گذشته قدرت ندارد/ مواجهه مستقیم و خشونت آمیز با تهران راه‌حل مناسبی نیست

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۳۲۰

استاد دانشگاه لوگانوی سوئیس گفت: استقلال بانک مرکزی، بروکراسی کمتر دولتی، سیستم مالیات‌گیری قوی و اصلاح ساختاری اقتصاد و همین‌طور بهبود وجهه بین‌المللی ایران برای سرمایه‌گذاری از طرف بانک‌های جهانی می‌تواند به کمک اقتصاد ایران بیاید.

جووانی بارونه آدسی استاد دانشگاه لوگانوی سوئیس است. وی دانش‌آموخته دانشگاه شیکاگو بوده و در دانشگاه‌های آلبرتا، تگزاس و پنسیلوانیا نیز تدریس کرده است. تخصص وی در مدیریت ریسک در اقتصاد و تجارت است.

 تحریم ها باعث افزایش فاصله طبقاتی می‌شود

آدسی با اشاره به پیامدهای حقوق بشری تحریم‌ها گفت: در مورد تاثیرات حقوق بشری تحریم به جنبه‌های مختلفی می‌توان اشاره کرد. یکی از آنها بحث واردات دارو و اقلام مورد نیاز مردم است که با مشکل جدی مواجه می‌شود. مساله دیگر بحث توزیع ثروت است. اینکه ایران با عدم فروش نفت نمی‌تواند به اندازه کافی اختلاف طبقاتی را کاهش دهد و همین باعث رشد بیشتر فاصله‌ها می‌شود که تاثیر مستقیم بر زندگی مردم کم درآمد خواهد گذاشت.

باید به مردم برای خرج کردن پولشان اعتماد کرد

 وی درباره تخصیص اعطای سبد کالا یا کوپن گفت: این امری کاملا منسوخ است و به هیچ وجه راهکار خوبی نیست. اینکه بخواهم بین پول نقد یا کوپن یکی را انتخاب کنم، بهترین انتخاب همان پول نقد است. باید به مردم برای خرج کردن پولشان اعتماد کرد. به طور کلی تخصیص یارانه و سوبسید به جز در بحث آموزش باعث باز توزیع ثروت نخواهد شد بلکه در خیلی مواقع فساد به بار می‌آورد.

اگر به همه یکسان یارانه اختصاص دهید، مثل این است که به هیچ کس یارانه نداده‌اید.

راهکارهای نجات اقتصاد ایران

وی ادامه داد: در مورد بهبود وضعیت اقتصادی ایران باید گفت که استقلال بانک مرکزی، بروکراسی کمتر دولتی، سیستم مالیات‌گیری قوی و اصلاح ساختاری اقتصاد و همین‌طور بهبود وجه بین‌المللی ایران برای سرمایه‌گذاری از طرف بانک‌های جهانی می‌تواند به کمک اقتصاد ایران بیاید.

ترامپ به مذاکره فرسایشی علاقه دارد

وی در باره مذاکره ایران و آمریکا گفت: در مورد مذاکره با آمریکا باید بگویم شخص ترامپ مذاکره  فرسایشی را دوست دارد. ولی چاره چیست؟ آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را دارد و در جهان امروزه نمی‌شود که بخش جدایی از اقتصاد دنیا بود. این سیاست ترامپ است که سر و صدای زیادی تولید می‌کند، جنجال به بار می‌آورد و بعد از طرف مقابل سهم‌خواهی می‌کند. تجربه موفق ترامپ در مکزیک و کانادا این را نشان داد.

البته تاریخ چند هزار ساله ایران نشان می‌دهد که مواجهه مستقیم و خشونت آمیز بهترین راه حل نیست.

آمریکا می‌خواهد آرامش دهه‌های گذشته بازار را به هم بزند

استاد دانشگاه لوگانوی سوئیس گفت: آمریکا در طول جنگ سرد به توافقات تجاری دست زد که به نفع هم پیمانانش در جهت تشویق آنها به پیوستن به غرب باشد. این بار هم‌اکنون بر دوش آمریکا سنگینی می‌کند. آمریکا می‌خواهد آرامشی که در دهه‌های گذشته ایجاد شده است را به هم بزند. روسیه به اندازه گذشته از لحاظ اقتصادی توانمند نیست و قدرت ندارد. از طرفی هم دیگر رویکرد فکری مشخصی بعد از کمونیسم به دنیا عرضه نکرده است و بیش از این رقیب سر سختی به حساب نمی‌آید. همین باعث شده است که آمریکا تمرکزش را از روسیه به چین معطوف کند.

ترامپ خواهان جنگ نیست

آدسی درباره تنش‌های منطقه و احتمال تبدیل شدن آن به جنگ گفت: در مورد جنگ در خلیج فارس باید گفت هیچ کس خواهان جنگ نیست. نه ایران و نه آمریکا. ولی تنش‌ها ممکن است منجر به جنگ شود. آمریکا ممکن است تنش‌ها را در منطقه بخواهد چرا که توسط آن دوستان و دشمنانش مشخص خواهد شد. وقتی ترامپ می‌گوید: «با هزینه کردن هفت تریلیارد دلار هزینه جنگ در خاورمیانه چه چیزی به دست آورده‌ایم؟ » نشان می‌دهد که ترامپ خواهان جنگ نیست. اگر چه کسی نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند.

اینستکس جدی نیست

این استاد دانشگاه لوگانو با اشاره به ساز وکاری مالی ویژه ایران و اروپا گفت: در مورد اینستکس باید بگویم که در برهه کنونی اروپا به این کانال به صورت جدی نگاه نمی‌کند. اروپا هم اکنون نگران افزایش تعرفه‌های صادرات از سوی آمریکاست و نمی‌خواهد رابطه اقتصادی‌اش با آمریکا بدتر از وضعیت کنونی شود. خیلی بعید است که این کانال قابلیت اجرایی پیدا کند. اگر چه در صورت اجرایی شدن، اینستکس باعث افزایش درک متقابل ایران و اروپا خواهد شد ولی آمریکا به واسطه آن فشارهای بیشتری به ایران و اروپا وارد خواهد کرد. باید دانست که آمریکا احمق نیست و راه‌های دور زدن تحریم توسط ایران را می‌بیند. ممکن است ایران در مقادیر کوچک بتواند راهی پیدا کند ولی در مبادله ابعاد بزرگ با چالش جدی مواجه است.

دونالد ترامپ در اغتشاش سیاسی خبره است

وی با اشاره به رویکرد مقام‌های واشنگتن گفت: سیاست آمریکایی این را می‌گوید که وقتی من از شما در شرایط اورژانس حمایت کردم پس شما نیز می‌بایست در مورد من مسئولیت‌پذیر باشید. آمریکا امنیت اروپا را تامین می‌کند. از طرفی از اروپا می‌خواهد هزینه‌اش را بپردازد .محصولات کشاورزی را بخرد و در را به روی محصولات آمریکایی باز کند. چین باید خود را با منافع اقتصادی آمریکا هماهنگ کند. ایران باید از نفوذ خود در منطقه بکاهد. وقتی که خواسته‌اش برآورده شد، پس گذشته فراموش خواهد می‌شود. چیزی که در کره شمالی با آن مواجه بودیم. این اغتشاش سیاسی چیزی است که دونالد ترامپ ظاهرا در آن خبره است.

افزایش بیش از حد قیمت نفت برای همه زیان‌آور است

وی ادامه داد: در مورد خلیج فارس باید گفت آمریکا همچون گذشته به نفت این منطقه وابسته نیست. تولید نفت آمریکا افزایش یافته است و مصرف‌کنندگان می‌توانند منابع دیگری برای نیاز خود پیدا کنند. اگرچه تولید خلیج فارس برای ایجاد توازن جهانی توزیع نفت لازم است. کشورهایی همچون ترکیه و هند به نفت ارزان‌تر خلیج فارس نیاز دارند. نفت خلیج فارس در قیمت‌ها تاثیر گذار است ولی نه همچون گذشته. با کاهش وابستگی آمریکا به نفت خلیج‌فارس قطعا این کشور با آزادی بیشتری با مسائل برخورد خواهد کرد. عدم فروش نفت ایران برای کشورهایی چون هند و چین و ترکیه مشکلاتی به بار خواهد آورد  ولی باید دانست که که افزایش متعادل قیمت برای آمریکا سودآور خواهد بود اگرچه افزایش بیش از حد آن نیز رکود به بار خواهد آورد. صعود بیش از حد قیمت برای همه زیان آور است.

توافقات اخیر اقتصادی آمریکا، چندان جدید نیست

آدسی با اشاره به پیمان نفتا گفت: توافقات اخیر با کانادا و مکزیک تفاوت آن‌چنانی با توافقات قبلی نمی‌کند اگر چه اندکی به نفع آمریکا تمام شده است. ترامپ در سیاست خارجی خود اولویت‌هایی دارد که می‌خواهد در مدت زمان کم باقی‌مانده آنها را به سرانجام برساند. شعارهای انتخاباتی برای وی بسیار مهم بوده است. مسائل چین و کره شمالی و کانادا هم از این دست است.

منافع مشترک آلمان و انگلیس در سایه اتحادیه اروپا

وی ادامه داد: در مورد اتحادیه اروپا باید گفت اصلاحات ساختاری زیادی باید در آن انجام شود. موفقیت یا عدم موفقیت هر کشور به دیگری وابسته است و همین مساله تفاهمات سیاسی و اقتصادی به بار می‌آورد. در این بین آلمان لحن ملایمی نسبت به سایر کشورها نسبت به جدایی انگلیس از این اتحادیه دارد. چرا که منافع مشترک بیشتری با انگلیس دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز