خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

استان‌های مرزی ویترین توسعه و آبادانی کشور هستند/ انعقاد 13 موافقتنامه مرزی برای توسعه منابع آب و خاک

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۰۶۴

وزیر نیرو استان‌های مرزی را ویترین توسعه و آبادانی کشور دانست و افزود: تمامی طرح‌های توسعه منابع آب و خاک 12 استان مرزی کشور در چارچوب 13 موافقنامه مرزی منعقد شده با همسایگان کشورمان در حال اجراست.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، رضا اردکانیان در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی استان آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه تمامی طرح‌های توسعه منابع آب و خاک 12 استان مرزی کشور در چارچوب 13 موافقنامه مرزی منعقد شده با همسایگان کشورمان در حال اجراست، عنوان کرد: تمامی اقدامات جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حاکمیت و با رعایت قراردادهای دو جانبه و براساس اصل حسن همجواری انجام شده و خواهد شد.

وزیر نیرو استان‌های مرزی را ویترین توسعه و آبادانی کشور دانست و افزود: تثبیت جمعیت، توجه جدی به مسئله اشتغال و فراهم بودن شرایط تولید به ویژه در سالی که به نام رونق تولید نام گذاری شده است از اهم برنامه‌های دولت و وزارت نیرو برای استان‌های مرزی خواهد بود.

وی با اشاره به قدمت همکاری‌های ایران و کشورهای همسایه برای استفاده از رودخانه مرزی ارس، گفت: سابقه همکاری‌های یاد شده از زمان اتحاد جماهیر شوروی تاکنون وجود داشته است و نتیجه این مراودات، موافقت‌نامه‌ها و پروتکل‌های همکاری بوده است که در پی آن شاهد استفاده مشترک از آب این رودخانه برای آبیاری اراضی کشاورزی، تولید برق و مصارف شرب هستیم.

اردکانیان ادامه داد: در پی اجرای سه سد و سه ایستگاه پمپاژ سهم‌آبه ایران از رودخانه ارس به سد خارج بستر کرم آباد منتقل خواهد شد و سپس از این محل قادر خواهیم بود تا اراضی پایین دست را مشروب کنیم.

وی با اشاره به افتتاح سدهای مخزنی کرم‌آباد، سردشت و بویلاپوش، گفت: در اجرای این پروژه‌ها 22 کیلومتر کانال و به همین میزان خط لوله به کار گرفته شده است. در این مرحله جمعا 15 هزار و 700 هکتار اراضی منطقه مشروب خواهد شد ولی پس از تکمیل پروژه‌های توسعه منابع آب و خاک در آذربایجان‌غربی سطح اراضی تحت پوشش به 46 هزار و 500 هکتار خواهد رسید که جمعا جمعیتی بالغ بر سه میلیون و 400 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد و در دوره ساخت و بهره‌برداری ده‌ها هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را نیز سامان‌دهی کرده و خواهد کرد

وزیر نیرو تاکید کرد: تاکنون برای طرح‌های یاد شده بالغ بر سه هزار و 600 میلیارد تومان هزینه شده و اعتبار پروژه‌های که امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند حدود دو هزار و 200 میلیارد تومان خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به آمایش سرزمینی و طرح‌های توسعه منطقه‌ای با محوریت آب در مناطق مرزی تاکید کرد و گفت: امیدواریم طبق آخرین وعده‌ سازمان برنامه و بودجه در تابستان امسال نخستین ویرایش طرح آمایش سرزمین برای بحث و بررسی و اصلاح و تکمیل عرضه شود و ما قطعا در سایه چنین طرحی است که می‌توانیم اطمینان داشته باشیم از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های خود به نحو مناسبی بهره‌برداری می‌کنیم.

اردکانیان یکی از مسائل موجود در طرح‌های توسعه منابع آب و خاک استان‌های مرزی را چالش بهره‌برداری دانست و افزود: این مهم شامل تعیین تکلیف اراضی ملی، تدوین نظام بهره‌برداری و تاسیس تشکل‌های است که جزو شروط اصلی استفاده از منابع صندوق توسعه و اجازات مقام معظم رهبری بوده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: یکی دیگر از چالش‌های پیش رو در این بخش بحث بازنگری در تعرفه‌های آب تحویلی است. به هر صورت این آب، آبی به نسبت گران خواهد بود و ما متعهد هستیم و می‌بایست بخشی از 30 درصد تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی را از طریق این مکانیزم بازپرداخت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز