خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف:

پتروشیمی‌ها 20 درصد گران‌تر از قیمت صادراتی به ما کالا می‌دهند/ برای تامین ظروف شب‌های قدر آماده‌ایم/ به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، فقط به صادرات امید داریم

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۳۷۳

رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف گفت: قدرت خرید مردم پایین آمده و امیدی به بازار داخل نداریم. این تعداد واحدی هم که هنوز به فعالیت ادامه می‌دهند به خاطر صادرات است که اگر مشکلات مواد اولیه ما به خصوص تفاوت قیمتی مواد اولیه تولیدی خودمان با رقبای خارجی حل نشود و بازار رقابتی بورس بخواهد به همین منوال کار کند آنها نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

حمید صمدی رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت واحدهای فعال در این حوزه گفت: متاسفانه هنوز تامین مواد اولیه به خصوصP.P  ،PET و قیمت غیر واقعی آنها مشکل اصلی ما است و همین امر سبب شده که ادامه فعالیت کارخانه‌های تولید ظروف یکبار مصرف با مشکل مواجه شود.

وی ادامه داد: مواد اولیه توسط پتروشیمی‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود اما ناگهان یک مواد خاص ضریب رقابت 50 درصد می‌خورد که این افزایش به سبب شیطنت پتروشیمی‌ها و دلال‌ها است شرکت‌های پتروشیمی در یک اقدام هماهنگ ناگهان عرضه یک کالا را در بورس کم می‌کنند و از طرف دیگر دلال‌ها شروع به قیمت‌سازی کاذب می‌کنند همین عوامل باعث می‌شود ناگهان یک مواد خاص آنقدر بالا برود که عملا تولید کننده هیچ سودی از آن نتواند بکند به طوری که در هفته پیش هنگام عرضه الکل ضریب رقابت تا 150 درصد بالا رفت و سازمان مجبور شد معامله آن را باطل کند.

صمدی در پاسخ به این سوال که مواد اولیه موجود در بازار از چه منابعی تامین می‌شوند؟ گفت: اینها یا مواد خارجی هستند یا سهمیه واحدهایی که دیگر فعال نیستند که دلال‌ها آنها را می‌خرند و چند برابر در بازار آزاد به فروش می‌رسانند این در حالیست که چند ماه پیش مقرر شد که سازمان صمت هر استان با کمک تشکل‌ها اقدام به شناسایی واحدهای فعال کنند اما این طرح هم مسکوت ماند، برای تشکل‌ها کاری ندارد که اعلام کنند فلان واحدی که 2 هزار تن سهمیه می‌گیرد اصلا پول برق نمی‌دهد و یا کارگری ندارد که سهمیه دولتی دریافت می‌کند.

رئیس انجمن تولید کنندگان ظروف یکبار مصرف در خصوص صادارت این حوزه گفت: شرکت‌های ما با سختی فراوان در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند، هزینه‌های زیادی می‌کنند تا مشتری خارجی پیدا کنند اما در نهایت می‌بینند که رقیب آنها که از همان مواد اولیه ایرانی استفاده می‌کند 20 تا 30 درصد ارزان‌تر قیمت می‌دهد چون قیمت صادراتی مواد پتروشیمی ارزان‌تر از داخل است حالا همان قیمت تازه به بازار بورس می‌آید و با ضریب رقابتی که می بیند تا 50 درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: قرار بود قیمت داخل 5 درصد پایین‌تر از FOB صادراتی قرار گیرد اما این مسئله هنوز اجرایی نشده و سود کلان همچنان به جیب شرکت‌های خصولتی می‌رود.

صمدی در خصوص مشکلات داخلی این واحدها گفت: تبلیغات سو‌ء سازمان غذا و دارو سبب شده که مشتری خارجی با استناد به اظهارت این سازمان اعلام کنند پلی استایلن شما سرطانزا است در حالی‌که تمام استانداردهای جهانی را رعایت می‌کنیم اما به دلیل رانت و تبلیغات برای مصرف ظروف گیاهی می‌خواهند تولید کنندگان این حوزه را زمین بزنند.

وی مدعی شد: من با مدرک و سند آزمایشگاهی می‌گویم که هیچ ظروف 100 درصد گیاهی در کشور تولید نمی‌شود بلکه این شرکت‌ها از ضایعات مواد استفاده می‌کنند و 34 درصد مواد اولیه آنها خاک یا کربنات کلسیم است و اگر بحث سلامت مطرح باشد وضعیت آنها بد است نه ما! اما چون دست‌هایی این پشت وجود دارد این صحبت‌ها مطرح نمی‌شود و خیلی راحت مدیرعامل یکی از این شرکت‌ها در شیراز کلیپ تبلیغاتی درست می‌کند و اعلام می کند تولید ما 2 هزار تن است و 20 درصد تولیدات کشور را شامل می‌شود در حالی‌که تولید ما بیش از 100 هزار تن در سال است.

صمدی تصریح کرد: قدرت خرید مردم پایین آمده و امیدی به بازار داخل نداریم. این تعداد واحدی هم که هنوز به فعالیت ادامه می‌دهند به خاطر صادرات است که اگر مشکلات مواد اولیه ما به خصوص تفاوت قیمتی مواد اولیه تولیدی خودمان با رقبای خارجی حل نشود و بازار رقابتی بورس بخواهد به همین منوال کار کند آنها نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

وی یادآور شد: اکنون با توجه به نزدیک بودن لیالی قدر بازار کاملا آماده است اما متاسفانه به دلیل افزایش قیمت فروش، خریدها به شدت کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز