خبرگزاری کار ایران

مخزن سد دز بیش از 600 میلیون مترمکعب رسوب دارد/ برآورد هزینه لایروبی نیمی از دریاچه سد دز 1.5 میلیارد دلار است

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۵۶۵

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به مشکل تجمع لای در پشت سد دز گفت: هم‌اکنون بیش از 600 میلیون مترمکعب رسوب در پشت سد تجمع یافته است.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "فرهاد ایزدجو" در جمع خبرنگاران افزود: براساس برآورد جهانی هزینه هر مترمکعب لایروبی حدود پنج دلار است که با توجه به مساحت دریاچه سد دز هزینه لایروبی نیمی از آن حدود 1.5 میلیارد دلار است. طول عمر سدها به میزان رسوب ورودی به مخزن در ارتباط است و آبخیزداری در بالادست عامل مستقیمی برای ورود رسوب به این سد است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد: به منظور افزایش عمر سد دز دو موضوع لایروبی و افزایش ارتفاع سد پیشنهاد شده بود که در این بین گزینه برتر نسبت به لایروبی، طرح افزایش ارتفاع سد بوده است؛ از طرفی اگر سد بختیاری نیز به بهره‌برداری برسد طبیعتا میزان رسوب وارد شده به سد دز کاهش پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: در این مدت مطالعات متعددی با حضور کارشناسان داخلی و خارجی در زمینه افزایش ارتفاع سد انجام شده است که براساس بررسی‌های اولیه اجرای این طرح به لحاظ فنی مشکلی ندارد، اما تصمیم‌گیری نهایی آن پس از تشکیل یک پنل بین‌المللی اتخاذ خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان لایروبی رودخانه را دارای هزینه بسیار بالایی دانست و افزود: این مهم بایستی در کنار دیگر اقدامات دیده شود تا مطالعات مهندسی رودخانه تکمیل و سپس این فعالیت‌ها به صورت توامان اجرایی شود.

وی با اشاره به کاهش ورودی آب به سدهای استان خوزستان، گفت: در شرایط فعلی از دوره سیلاب عبور کرده‌ایم و وارد دوره پساسیلاب شده‌ایم.

ایزدجو اضافه کرد: در صورتی که حدود 10 میلیون مترمکعب لایروبی در رودخانه کارون در مقطع اهواز انجام شود، سطح آب در شرایط سیلابی حدود 30 سانتی‌متر کاهش خواهد یافت که تاثیر این حجم از لایروبی برای کنترل سیلاب زیاد نیست؛ برای انجام مطلوب این مقوله بایستی حدود 70 میلیون مترمکعب لایروبی در این بخش انجام شود که این اقدام نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان یادآور شد: مسئله لایروبی پیش از این نیز توسط این مجموعه پیگیری شده بود، اما در چند سال اخیر با توجه به دیگر اولویت‌ها طبیعتا بحث لایروبی در اولویت قرار نگرفته بود.

وی بر لزوم توجه جدی به مهندسی رودخانه و احداث کانال سیلاب‌بر تاکید کرد و گفت: طی یک دهه اخیر در رودخانه کارون در مقطع اهواز حدود 4.2 میلیون مترمکعب لایروبی انجام شده که حدود 25 میلیارد تومان هزینه داشته است و طبیعتا براساس اعتباراتی که به این سازمان تخصیص داده می‌شود کار لایروبی نیز انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه از ابتدای سال آبی جاری تا اوایل اردیبهشت‌ماه حدود 11 هزار گیگاوات ساعت تولید برق‌آبی داشته‌ایم، عنوان کرد: این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود سه هزار و 850 گیگاوات ساعت بوده است.

ایزدجو درباره پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی پیش از وقوع سیلاب در کشور، گفت: سازمان هواشناسی کشور در جلسه بهمن ماه شورای عالی آب عنوان کرده بود که بارش‌های فروردین کمی بیشتر از حد نرمال خواهد بود، اما بارشی که رخ داد نزدیک به دو برابر حد نرمال بود. طبیعتا این پیش‌بینی سازمان هواشناسی نسبت به بارش اتفاق افتاده اختلاف بسیار زیادی داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز