خبرگزاری کار ایران

رویترز بررسی کرد؛

سیاست ایرباس در قبال بحران بوئینگ چیست؟

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۰۳۱

شرکت ایرباس و بوئینگ دو غول هواپیماسازی درصدد هستند تا در پیچ‌های حساس از هم سبقت بگیرند و اکنون که بوئینگ با بحران هواپیمای سری مکس مواجه است، ایرباس تصمیم دارد قراردادهای بیشتری به امضا برساند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، زمانی که شرکت هواپیمایی بوئینگ، هواپیمای ۷۳۷ مکس خود را در پاسخ به هواپیمای پرفروش ایرباس «ای ۳۲۰ نئو» به پرواز درآورد، آشفتگی مسئولان ایرباس غیرقابل انکار بود.

منابع آگاه می‌گویند استراتژی بوئینگ برای ساخت هواپیمای مکس ناشی از تکنولوژی ایرباس برای به صرفه‌تر کردن هواپیماهایش بود که هم اکنون شرکت ایرباس با زمین‌گیر شدن بوئینگ مکس نفس راحتی می‌کشد.

ایرباس با کم شدن اعتبار بین‌المللی بوئینگ درصدد نوشتن قراردادهای بزرگ در غیاب این شرکت است چرا که می‌داند این شرکت دوباره با استراتژی جدیدی به بازار هواپیمایی دنیا خواهد پیوست.

«گیلائوم فاری» مدیر اجرایی ایرباس گفت: «حوادثی که برای بوئینگ مکس پیش آمده برای صنعت هواپیمایی مثبت ارزیابی نمی‌شود».

همینطور هواپیمایی بوئینگ می‌داند که ممکن است هواپیماهایش از این اشتباهات فنی مبری نباشد در نتیجه با توجه به رقابت تنگاتنگ، ایرباس به دنبال استفاده از تجربیات این شرکت از بابت دو سقوط تراژیک اخیر است.

ایرباس و بوئینگ تقریبا به یک اندازه از بازار جهانی سهم دارند که هواپیمایی ایرباس در بیست سال گذشته قریب به سه تریلیون و۵۰۰ میلیارد دلار ارزش پیدا کرده است.

در سال ۲۰۱۱ ایرباس با فروش «ای ۳۲۰ نئو» موتورهای با کیفیت‌تری به بازار عرضه کرد تا بازی را از یک رقیب جدید کانادایی به نام «بمباردیه سری سی» نبازد.

با استفاده از این نوع موتورها ایرباس توانست رقیب کانادایی خود را از میدان به در کند و لیستی از خریداران را پیش روی خود داشته باشد. حتی این موتور توانست برای رقیب چینی خود نیز خط و نشانی بکشد.

ایرباس این را می‌دانست که بوئینگ در این رقابت تنگاتنگ ساکت نخواهد نشست و موتوری با کارایی بلکه بهتر تولید خواهد کرد.

ایرباس یک برنامه دیگر برای پاسخگویی به اقدام احتمالی بوئینگ داشت و آن هم هواپیمای «ای ۳۰ ایکس» بود که با توجه به تردید ها در آزمایش این هواپیما و همچنین هواپیمای نظامی «ای ۴۰۰ ام» نتوانست به تولید برسد.

برخی افراد آگاه اعلام کردند که ایرباس با بستن قرارداد ۴۶۰ هواپیما با ایرلاین‌های آمریکا، بوئینگ را به گوشه رینگ خواهد انداخت.

بوئینگ با این منظور که یک نسخه جدید از بوئینگ ۷۳۷ ارائه کند، تصمیم داشت بازی باخته را برگرداند و نیمی از سفارشات ایالات متحده را نیز بگیرد. جنرال الکتریک نیز همینطور در بازنوشتار نسخه بوئینگ ۷۳۷ تاثیر گذار بود و بوئینگ را به تغییرات بیشتر ترغیب می‌کرد.

بوئینگ در دهه گذشته توانست تکنولوژی زیادی را به صنعت هواپیمایی افزوده کند؛ همچون بال‌های کمپوزیت کربن که هواپیماها را به میزان زیادی سبک‌تر کرد.

بازی آینده با هوشمنمد سازی اتاقک خلبان و همینطور هوشمندی پرواز شروع می‌شود که تا کنون به بلوغ کافی نرسیده است.

یک سیاستگذار ارشد این صنعت گفت: «فناوری، مصالح، موتور و ناوبری این صنعت در حال تغییر است و همین ممکن است همزمان به بازار ثبات دهد و از طرفی رقابت ها را بیشتر کند».

ولی چیزی که مشخص بود ایرباس تا کنون نتوانسته است بر ترس خود نسبت به غول دیگر هواپیما‌سازی غلبه کند و سیاست مشخصی را در قبال بحران بوئینگ اتخاذ نکرده است.

«کریستین شرر» کارشناس فنی ارشد این صنعت و مسئول به پرواز درآمدن «ای ۳۲۰ نئو» می‌گوید که این هواپیما در صدد به دست آوردن بازار جهانی بود که به این موفقیت نیز دست یافت ولی باید آگاه بود که تکنولوژی این صنعت روز به روز در حال تغییر است و باید به سرعت اجرائیمان بیفزاییم.

ایرباس که تا کنون سهم ۵۰ درصدی بازار را به عهده داشته است، پس از بحران‌های بوئینگ توانست با افزایش ۱۰ درصدی، سهم خود را به ۶۰ درصد برساند.

«راب موریس» کارشناس شرکت ایرباس در این‌باره گفت: «نمی‌خواهیم سهم زیر ۴۰ درصد بازار را بپذیریم و اگر اصلاحات بوئینگ مکس با شکست مواجه شود، می‌دانیم که این هواپیمایی با سیاست جدیدی به بازار می آید که ما نیز باید برای آن پاسخی داشته باشیم».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز