خبرگزاری کار ایران

در میزگرد چالش‌های ماندگار اقتصادی مطرح شد؛

شرایط حساس کنونی جلوی منطق اقتصاد را گرفته است/ هر چیزی را که سرکوب کنیم یک روز جهش می‌کند/ در اقتصاد با رای‌گیری به سیاست درست نمی‌رسیم

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۸۹۶

در همایش بانکداری و رونق تولید که با محوریت ماندگاری چالش‌ها در اقتصاد ایران در مجموعه رایزن در حال برگزاری است میزگردی با حضور روسای سابق بانک مرکزی و برخی از وزرای اسبق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا،طهماسب مظاهری رئیس اسبق بانک مرکزی در این میزگرد گفت: در اقتصاد ایران برخی بدیهیات وجود دارد که از سوی سیاستگذار رعایت نمی‌شود مانند اینکه چاپ پول تولید ثروت نیست، به قدرت خرید نقدینگی اعتقاد نداریم و... در صورتی که هر یک ریال نقدینگی قدرت خرید دارد و در شاخص‌های کلان با مبانی اقتصاد خود تصمیم می‌گیریم این درحالی است که این اعتقاد که دولت به وعده هایش عمل می‌کند و اگر بدهی ایجاد کرد این بدهی را تصویب می کند دیگر وجود ندارد.

وی ادامه داد: آقایان هنوز نمی‌دانند که رانت منبع توسعه نیست و هر چیزی را که سرکوب کنیم یک روز جهش می کند درباره اقتصاد با رای‌گیری به سیاست درست نمی‌رسیم که بارز ترین مثال آن شب شوم رای گیری برای ارز 4200 تومانی است این مواردی که بیان کردم همگی از بدیهیات هستند در حالی که سیاستگذاران ما این موارد را رعایت نمی کنند.

در ادامه این میز گرد عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: در ایران شاهد ظهور یک اقتصاد یک عمر اقتصاد مرکاناتالیستی هستیم که در ایران به ظاهر توزیع شده اما در واقعیت به شدت متمرکز است.

وی ادامه داد: دولت نمی تواند تصمیم بگیرد و امکان اعمال سیاست و سیاست ورزی را ندارد و حتی نمی تواند اف ای تی اف را اجرا کند سیستم متمرکز همه مسئولیت را به عهده دولت می‌گذارد اما عملا خودش با شبکه عظیمی که درست کرده مسایل را مدیریت می‌کند.

آخوندی تصریح کرد: بزرگترین مشکل ایران این است که کالای عمومی وجود ندارد زیرا خود وضع کننده ، اجرا کننده قانون است ضمن آنکه تولید کننده کالای خصوصی نیز است. تنها راه عبور از این وضعیت ایجاد یک نهاد مدنی مستقل از قدرت است که بتواند فارغ از این مشکلات اقتصاد را مدیریت کند.

در ادامه سیده فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نقش نقدینگی در اقتصاد کشور اظهار داشت: سیاست سالم سازی نقدینگی چون در ادبیات اقتصادی جایگاهی نداشته ناکارآمد از آب در آمده است دولت ها نتوانستند سیاست های پولی و مالی مناسب را به کار گیرند و در چهل سال اخیر ما هیچگاه سیاست مالی مطلوب نداشته ایم ما اگر می خواهیم ساختار فعلی کشور را تداوم ببخشیم نیازمند مصرف هشت میلیون بشکه نفت در روز هستیم.

در ادامه این میزگرد پرویز عقیلی کرمانی مدیرعامل بانک خاورمیانه با اشاره به تغییر سیاست های اقتصادی همگام با تغییر دولت‌ها گفت: هر دولتی که روی کار آمده بی‌حساب و کتاب پول خرج کرد تا بتواند مردم را خوشحال کند و به ظاهر رونق ایجاد کند در صورتی که اتخاذ این سیاست نتیجه ای جز تورم نداشته است.

وی ادامه داد: تا به حال پول نقد در اقتصاد بوده و برای حفظ ارزش پول ملی ارز را در چهارراه استانبول آتش زده است باید برای این اقتصاد کاری کرد که به نظر می رسد اولین حرکت شفافیت است به طوری که مردم اشکالات را بفهمند .

وی با اشاره به وضعیت جهانی اقتصاد گفت: کل اقتصاد دنیا 88 هزار میلیارد دلار است که هزار میلیارد دلار به دلیل فساد از بین می رود ایران در بین 180 کشور دنیا رتبه 139 را از نظر فساد دارد که این نشان‌دهنده وجود اشکال در سیاست‌های اقتصادی ما است. ما باید اجازه دهیم که مشکلات اقتصادی تجزیه و تحلیل شود تا نظریات صحیح خود را نشان دهد.

در ادامه حمید تهرانفر مدیرعامل بانک کارآفرین گفت: راز ماندگاری چالش‌ها تکرار مداوم سه کلمه شرایط حساس کنونی است وقتی از این عبارت استفاده می‌کنیم یعنی کارشناسان فعلا با منطق اقتصاد و سیاست های بلند مدت اقتصادی حرفی نمی‌توانند بزنند.

وی ادامه داد: همه روسای بانک مرکزی از مشکلات خبرداشته اند اما همه آنها یک مسیر را رفته‌اند که آن سیاست سرکوب قیمت ها بوده است. ما باید این واقعیت را بپذیریم که اقتصاد ما تحت تاثیر سیاست است که با هیچ منطق و نگاه اقتصادی جور در نمی آید بر همین اساس برخی از قوانین و مقررات مصوب مجلس عملا قابل اجرا نیست و باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

نفر آخر این میزگرد حجت الله سیدی مدیرعامل بانک صادرات بود که با اشاره به عوامل تاثیر گذار بر روی سیاست اقتصادی اظهار داشت: مساله ما در اقتصاد ابتدا انسانی و بعد فرهنگی است و تا این مسایل حل  نشود اقتصاد ما رشد نمی کند .

وی ادامه داد: وضع موجود خیلی ناامید کننده است و نکته شفابخش اقتصاد ایران همان مواردی است که دکتر نیلی پیش‌تر در سخنرانی خود گفتند .

وی ادامه داد: وقتی نظرات آقایان نیلی و مظاهری در دولت ها رد شد مردم خوشحال شدند این نشان می دهد که ما نیاز به فرهنگ سازی در این حوزه داریم ما باید مردم را متوجه سیاست گذاری های درست کنیم و به آنها بگوییم که باید یک جراحی بزرگ اقتصادی صورت بگیرد و چاره ای جز آن نداریم ما نیاز به فرهنگ سازی برای آماده کردن مردم و پرداخت هزینه های آن داریم تا زمانی که مردم را آماده اصلاحات نکنیم نمی توانیم هیچ گونه جراحی اقتصادی داشته باشیم و مردم جلوی این اصلاحات خواهند ایستاد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز