خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

اگر پیش‌بینی هواشناسی دقیق بود شاهد وقوع چنین حوادثی نبودیم

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۵۸۳

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: اگر پیش‌بینی هواشناسی در سیلاب اخیر دقیق بود به صورت کارشناسی با دستگاه‌های حوزه مدیریت بحران برای اتخاذ تصمیم درست به گفت‌وگو می‌پرداخت شاهد وقوع چنین حوادثی نبودیم؛ نه اینکه پس از وقوع حادثه دستگاهی بخواهد با فرافکنی خود را نسبت به قصورات رخ داده مبرا کند که این امر به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

سید علاءالدین خادم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان این مطلب افزود: کم آبی چند سال اخیر فضای کشور را به سمت تصمیماتی با محورهای خشکسالی برده بود که همین امر موجب شده بود تا نگرش دستگاه‌های متولی محیط زیست از گذشته تاکنون عدم کنترل آب‌ها باشد و عده‌ای با زیرسوال بردن سدسازی موجب شده بودند در تصمیم گیری‌های این بخش تزلزل ایجاد شود. در صورتی که اگر به صورت کارشناسی به مسائل موجود در این حوزه بنگریم کاملا مشخص است در محورهای سیلابی ساخت سد ضمن مهار سیل، افزایش بهره‌وری آب و تولید انرژی برق‌آبی در تامین پایدار آب شرب این مناطق نیز نقش به سزایی داشته‌اند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به خشکسالی چند سال اخیر در کشور اگر سدهای یاد شده وجود نداشت مطمئنا در تامین آب شرب بحران روانی و عملی جنگ آب در کشور صورت می‌گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین نمی‌توان در شرایط فعلی وجود سدها را مسبب مشکلات سیلاب اخیر دانست بلکه سایر تصمیمات جانبی و ناهماهنگی‌های موجود باعث شده تا تخریب‌های این چنینی رخ دهد. در پیش‌بینی هیچ کدام از دستگاه‌های متولی این حجم از بارندگی پیش‌بینی نشده بود و همین عدم پیش‌بینی درست موجب شده تا کشوری که چندین سال مستمر درگیر خشکسالی است انتظار چنین سیلابی را هم نداشته باشد.

خادم با اشاره به عدم پیش‌بینی مناسب هواشناسی برای وقوع چنین بارش‌ بی‌سابقه‌‌ای در سال آبی جاری، تصریح کرد: اگر پیش‌بینی هواشناسی دقیق و قابل ردیابی بود بایستی به صورت کارشناسی و مستند با وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های حوزه مدیریت بحران به گفت‌وگو می‌پرداخت تا با اتخاذ تصمیمات مناسب شاهد وقوع چنین حوادثی نبودیم؛ نه اینکه پس از وقوع حادثه دستگاهی بخواهد با فرافکنی خود را نسبت به قصورات رخ داده مبرا کند که این امر به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: هر دستگاه اجرایی از جمله وزارت نیرو و کشور نیز بخشی از مسئولیت ایمنی در برابر سیلاب  و مدیریت کاهش خسارات را بر عهده دارد و تمامی مسئولیت‌های این بخش بر عهده یک وزارتخانه خاص نیست بنابراین نمی‌توان عنوان کرد که سدسازی و مشکلات سد عامل حوادث رخ داده بوده بلکه اگر پیش‌بینی درستی هم شده بود ولی سدها وجود نداشتند شاهد مشکلاتی فراتر در این بخش بودیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز