خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

بی خبری مجلسی ها از سرنوشت "لایحه صیانت از داده های شخصی"! / تهدید اطلاعات شخصی مردم در خلاء قانونی

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۵۵۱

ادامه درز اطلاعات مردم از پلتفرم ها در حالی است که در مرداد ماه سال گذشته "لایحه صیانت از داده های شخصی" در راستای حمایت از حریم خصوصی کاربران فضای مجازی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران رونمایی شد و قرار بر این بود این لایحه در مجلس طرح و به قانونی برای دفاع از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی مردم تبدیل شود، اما با گذشت نزدیک به 9 ماه از تصویب این لایحه، وکلای مردم در مجلس از سرنوشت آن بی خبر هستند.

به گزارش ایلنا، لایحه صیانت از داده های شخصی با همکاری وزارت ارتباطات و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تدوین و در مرداد ماه سال گذشته در حاشیه نمایشگاه الکامپ رونمایی شد. هدف اصلی این لایحه که قرار بود در مجلس به قانون تبدیل شود، صیانت از حیثیت و کرامت اشخاص است که قواعد و احکام آن شامل؛ تبیین حقوق اشخاص موضوع داده‌ها، به‌ویژه در تعامل با سایر حق‌های مشروع، ضابطه‌مندی فرایند پردازش داده‌های شخصی، مسئولیت‌پذیری پردازش، هم‌افزایی امور تنظیمی و نظارتی پردازش و جبران‌پذیری زیان‌ها و آسیب‌های پردازش می شود.

همچنین قرار بود چهار لایحه دیگر با عنوان‌های حاکمیت‌های الکترونیکی، مسئولیت پذیری در فضای مجازی، لایحه خاص برای تراکنش‌های الکترونیکی و شناسایی الکترونیک در دست اقدام قرار گیرد.

محمدجواد آذری جهرمی،‌ وزیر ارتباطات کشور، در رونمایی لایحه " صیانت از داده های شخصی" اظهار امیدواری کرد؛ این لایحه در کمیسیون لوایح دولت پیگیری و به مجلس ارائه و تبدیل به قانون شود.

وی تاکید کرد: همه این لوایح در کنار هم، آینده دیجیتال کشور را خواهد ساخت.

در مراسم رونمایی این لایحه رمضانعلی سبحانی‌فر، رئیس کمیسیون ارتباطات مجلس، نیز حضور داشت.

وی دراین مراسم با بیان اینکه ما از مجلس دوره گذشته به دنبال این لایحه بودیم اما فرصتی فراهم نمی‌شد، افزود: با لایحه‌ای که امروز تصویب می‌شود، بخش عمده‌ای از دغدغه کاربران و مشترکان حفظ خواهد شد و این بدان معناست که نه تنها حریم شخصی کاربران خدشه‌دار نمی‌شود، بلکه کسانی که از اطلاعات کاربران بدون اجازه خودشان استفاده می‌کنند، دیگر این امکان را نخواهند داشت.

همچنین پروانه مافی، رییس کمیسیون کسب وکارهای اینترنتی مجلس شورای اسلامی، نیز یکی دیگر از نمایندگان حاضر در این مراسم بود.

علی رغم تمام تاکیدهای وکلای مردم برای صیانت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران بعد از 9 ماه، آنها از سرنوشت "لایحه صیانت از داده های شخصی"ابراز بی اطلاعی می کنند.

سبحانی فر در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به چرایی به نتیجه نرسیدن "لایحه صیانت از داده های شخصی" ، گفت: قرار بر این بود لایحه مورد بحث به مجلس بیاید، اما تا امروز خبری نشده است.

وی ادامه داد: البته قوانین مشابهی درباره حفاظت از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی افراد وجود دارد، اما جامع و کامل نیست.

سبحانی فر با بیان اینکه در این زمینه خلاء های قانونی زیادی داریم، ‌افزود: "لایحه صیانت از داده های شخصی" برای اصلاح  و رفع خلاء های قانونی تدوین شده است.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه با توجه به اهمیت موضوع چرا نمایندگان پیگیر لایحه مذکور نبوده اند،‌ اظهار کرد: لایحه مورد بحث با همکاری وزارت ارتباطات و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تدوین شده است و این امر ثابت می کند حفاظت اطلاعات و حریم شخصی مردم برای نمایندگان در مجلس اهمیت دارد.

پروانه مافی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به تکرار پرسش چرایی به نتیجه نرسیدن "لایحه صیانت از داده های شخصی" عنوان کرد که از سرنوشت لایحه بی اطلاع هستم.

وی به جمله؛ "لایحه مورد بحث تا امروز به مجلس نیامده است" بسنده کرد.

بر اساس این گزارش؛ بی خبری مجلسی ها از سرنوشت "لایحه صیانت از داده های شخصی" نشان می دهد این موضوع پر اهمیت هنوز دغدغه اصلی وکلای مردم در مجلس نشده است. ادامه درز اطلاعات کاربران پلتفرم های کسب و کار ایرانی، ضرورت پرداختن به "لایحه صیانت از داده های شخصی" را بیش از گذشته نشان می دهد چرا که حمایت حقوقی از اطلاعات و حریم شخصی انتظار به حق مردم است، ضمن اینکه خلاء های قانونی، جو بی اعتمادی به پلتفرم های داخلی را در بین مردم ایجاد می کند که متضرر آن تولید ملی و اقتصاد کشور خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز