خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنفی قند و شکر ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

بازار شکر تا پایان اردیبهشت متعادل می‌شود/ احتمال افزایش 35 درصدی قیمت خرید تضمینی چغندر قند از کشاورزان/ پیش‌گیری از گرانی شکر در گرو تصمیم سازمان برنامه و بودجه

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۱۹۲

دبیر انجمن صنفی قند و شکر ایران با بیان اینکه در هفته‌های آتی در مجموع یک میلیون و 120 هزار تن شکر وارداتی و تولید داخل وارد بازار خواهد شد، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود با ورود اولین کشتی‌های حامل 800 هزار تن شکر وارداتی، بازار این کالا تا پایان اردیبهشت ماه جاری به تعادل برسد.

به گزارش ایلنا، بهمن دانایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: علاوه بر ورود 800 هزار تن شکر وارداتی به بازار ،‌ 120هزار تن شکر چغندری و 200 هزار تن شکر نیشکری در حال تولید است که بر کاهش نرخ این کالا بسیار موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن  شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز 500 هزارتن شکر برای ذخایر استراتژیک خریداری کرده که کشتی‌های حامل آن در راه ایران هستند.

وی یادآور شد: این حجم از واردات و تولید شکر بیش از نیاز کشور است چرا که بر اساس آمار مصرف ماهانه ما به طور متوسط 180 هزار تن است.

دانایی دلایل خلاء ایجاد شده در بازار شکر و در پی آن گرانی این کالا را اینگونه توضیح داد: در ماه‌های ابتدای سال گذشته به دلیل خشکسالی حقابه بخشی از مزارع نیشکر قطع شد که در پی آن شاهد خشک شدن حداقل 30 درصد از مزارع این محصول بودیم، همچنین به دلیل بارندگی در ماه‌های پایانی سال برداشت نیشکر به تاخیر افتاد، علاوه بر این موارد سیل‌های اخیر بخشی از مزارع نیشکر را زیر آب برده است.

وی ادامه داد: در مجموع این عوامل موجب خلاء بزرگ عرضه شکر در بازار شد و در پی آن گرانی این کالا اتفاق افتاد.

دانایی با تاکید بر اینکه پیش بینی ما تولید حدود یک میلیون و 800 هزارتن شکر در سال‌جاری بود، گفت: متاسفانه به دلیل بلایای طبیعی میزان تولید شکر در کشور به حدود یک میلیون و 350 تا یک میلیون و 400 هزار تن کاهش می‌یابد.

دبیر انجمن صنفی قند و شکر ایران واگذاری واردات 800 هزارتن شکر به کارخانه‌های قند و شکر را راهکار  دولت برای حل مشکل خلاء بازار این کالا دانست.

به گفته دانایی، دولت با سپردن واردات شکر به کارخانه‌های قند و شکر علاوه بر حذف واسطه‌ها امکان کنترل قیمت این کالا را فراهم کرده است.

وی با یادآوری اینکه شکر با ارز دولتی 4200 تومانی وارد می‌شود،‌ افزود: انجمن از کارخانه‌ها تعهد محضری گرفته است که شکر با قیمت مصوب دولتی ( هر کیلوگرم 3 هزارتومان) عرضه شود و در صورت تخطی با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.

دبیر انجمن صنفی قند و شکر ایران همچنین از احتمال افزایش 35 درصدی قیمت خرید تضمینی چغندر قند نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: دولت در ابتدا قیمت خرید تضمینی چغندر قند را 9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داد، چندی بعد با اعتراض و پیگیری‌های انجام شده این رقم به 20 درصد افزایش یافت، با این حال همچنان ما معتقد هستیم برای تامین منافع کشاورزان و تدام تولید و تعادل بازار نرخ خرید این محصول باید تا 35 درصد افزایش یابد.

دانایی اضافه کرد: نتایج عدم توجه به افزایش نرخ خرید تضمینی چغندر قند از کشاورزان می‌تواند بسیار زیانبار باشد.

وی کاهش تمایل کشاورزان به کشت چغندر قند و روی آوردن آن‌ها به کشت محصولات جایگزین مانند پیاز و گوجه، خروج ارز بیشتر برای واردات شکر و گرانی چند برابری این کالا را از نتایج بی‌توجهی به تعیین نرخ مناسب برای خرید تضمینی چغندر قند از کشاورزان برشمرد.

دبیر انجمن صنفی قند و شکر ایران با اشاره به آنچه برای سیب زمینی در سال‌های گذشته اتفاق افتاد، گفت: در مقطعی تعداد زیادی از کشاورزان به خیال فروش سیب زمینی با قیمت بالا، کشت این محصول را جایگزین محصولات دیگر کردند که نتیجه آن دور ریختن حجم بالایی از این محصول بود.

دانایی در پایان تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور می‌تواند با پذیرفتن افزایش نرخ خرید تضمینی چغندر قند از بروز مشکل مشابه، خروج  ارز و گرانی شکر پیش‌گیری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز