خبرگزاری کار ایران

مدیر گروه مطالعات انرژی وین در گفت‌وگو با ایلنا:

مشتریان ایران منافع خود را با اهداف استراتژیک آمریکا جمع نمی‌بندند/ صادرات نفت ایران در هیچ مقطعی به کمتر از یک میلیون بشکه در روز نمی‌رسد

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۷۰۸

مدیر گروه مطالعات انرژی وین گفت: چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و حتی ترکیه، متوجه منافع بلند مدت خود هستند و آینده سیاست‌های توسعه پایدار خود را به طور کامل با اهداف سیاسی و استراتژیک امریکا، جمع نمی‌بندند.

فریدون برکشلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به لغو معافیت‌های نفتی ایران اظهار داشت: آمریکا روز دوشنبه رسما اعلام کرد که معافیت از تحریم هشت کشور را که در واقع همان‌ها خریداران اصلی نفت خام ایران هستند از دوم ماه مه تمدید نخواهد کرد. ایالات متحده به عهدنامه‌ای که با کشورهای عربستان و امارات امضا کرده، اشاره کرده که در آن کشورهای مذکور متعهد شده‌اند حذف کامل نفت ایران از بازار جهانی را با افزایش تولید خود جبران خواهند کرد.

بازار آماده یک تصمیم شتاب زده نبود

وی افزود: مقامات آمریکا گفته‌اند این تصمیم در راستای اعمال فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران گرفته شده است. اما باید گفت تصمیم آمریکا چنان شتاب زده و عجولانه اتخاذ شده که عملا هیچ یک از دست‌اندرکاران بازار، آمادگی چنین اقدامی را ندارند.

مدیر گروه مطالعات انرژی وین تصریح کرد: عربستان که قرار است وزن اصلی این افزایش تولید را عهده دار شود به روسیه و سازمان اوپک تعهد داده تولید خود را جهت تعادل بازار جهانی نفت کاهش دهد و تا به امروز هم خویشتن‌داری قابل ملاحظه‌ای از خود نشان داده است. سازمان اوپک از اول ژانویه ۲۰۱۹ که کاهش جمعی 1.2 میلیون بشکه در روز را پذیرفته هم کاملا مسئولانه عمل کرده و در نتیجه قیمت جهانی نفت که می‌رفت تا به سطوح زیر ۳۰ دلار در بشکه سقوط کند، اینک در حد ۷۰ دلار در بشکه ثبات پیدا کرده است.

عربستان بر سر دوراهی دو تعهد

وی گفت: ترامپ بارها اوپک را تهدید کرده و هم اکنون در صدد اقامه دعوی در دادگاه‌های آمریکا علیه سازمان اوپک است. در همین حال از اوپک می‌خواهد تا به طور جمعی تولید خود را به منظور جبران غیبت نفت ایران از بازار، افزایش دهند. به این ترتیب تولیدکنندگان هم برای ثبات بازار تولید کرده‌اند و از سوی دیگر باید تولید خود را در راستای اراده آمریکا افزایش دهند. از سوی دیگر، آمریکا در حال برداشت از ذخایر استراتژیک خود است تا از یک وارد کننده خالص به یک صادر کننده تبدیل شود که این امر به کاهش قیمت نفت کمک می‌کند ولی در یک فاز زمانی بعدی مجددا برای پر کردن ذخایر باید دست از صادرات بردارد و قیمت بالا خواهد رفت. عربستان هم در یک سو تعهد کاهش تولید و در سوی دیگر تعهد افزایش دارد.

مصرف کنندگان نفت در گروگان سیاست‌های انرژی آمریکا

برکشلی در ادامه اظهار داشت: در این میان مصرف کنندگان نفت که عمدتا آسیایی هستند و نیاز شتابان به مصرف نفت دارند، اینک توسعه خود را در گروگان سیاست‌های انرژی آمریکا می‌بینند. آمریکا، گلوگاه انرژی جهان را در قبضه خود می‌بیند و سیاست‌های خود را همانند دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ بعد از جنگ دوم جهانی به دنیا دیکته می‌کند. دنیای کنونی شاهد عصر تازه‌ای از نفت بیداری است. اما این بار مصرف کنندگان قدرتمندانه وارد کارزار بازار بین المللی نفت می‌شوند. چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و حتی ترکیه، متوجه منافع بلند مدت خود هستند و آینده سیاست‌های توسعه پایدار خود را به طور کامل با اهداف سیاسی و استراتژیک امریکا، جمع نمی‌بندند.

کیفیت نفت؛ خط قرمز مشتریان ایران

وی بیان کرد: ما وقتی از عرضه نفت صحبت می‌کنیم، کمتر به جزئیات و منجمله کیفیت و مشخصات نفت توجه می‌کنیم. باید در نظر داشت پالایشگاه‌ها به سهولت نمی‌توانند، کیفیت نفت مصرفی خود را تغییر دهند. این تغییرات پر هزینه است. در واقع در دوره قبلی تحریم که توسط شورای امنیت سازمان ملل بر ما تحمیل شد، هم همین کشورها و همین پالایشگاه‌ها نفت ما را مصرف می‌کردند. صادرات نفت ایران با ۱۵ همسایه در مرزهای خشکی و آبی، بدون خریدار نخواهد بود ولی هزینه صادرات بیشتر می‌شود.

صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه نمی‌رود

مدیر اسبق امور اوپک وزارت نفت تاکید کرد: من فکر نمی‌کنم صادرات نفت ایران در هیچ مقطعی به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.  همانطور که مسئولین اقتصادی کشور بیان کرده‌اند دوران سختی در پیش خواهد بود. چالش‌ها سنگین هستند ولی فرصت‌های مناسبی هم فراهم می‌آیند.

تهدید بازار نفت از سوی دو آفریقایی و یک آمریکایی

وی در ادامه یادآور شد: به هرحال آمریکا نمی‌توانست زمانی بدتر از حالا را برای اعمال سیاست به صفر رسانیدن صادرات نفت ایران پیدا کند. شرایط ونزوئلا، لیبی، سودان و الجزایر هر کدام تهدیدات مهمی برای بازار هستند. پرزیدنت ترامپ هیچ یک از وعده‌های انتخاباتی خود را عملی نکرده و حالا در آستانه ۲۰۲۰ می‌خواهد نمایشی از قدرت را ارائه دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز