خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بورس تهران:

رشد ۸۶ درصدی شاخص در سال ۹۷/ امضای تفاهم‌نامه با ۱۲ بورس بین‌المللی/ از سال جاری ابزار فروش استقراضی راه‌اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۲۲۲

مدیرعامل بورس تهران گفت: براساس اعلام فدراسیون جهانی بورس‌ها در سال ۲۰۱۸، ارزش بورس تهران با رشد ۶۲ درصدی در رتبه دوم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا صحرایی در مورد  عملکرد بورس تهران در سال ۹۷ گفت: شاخص کل و هم‌وزن از نماگرهای اصلی بازار هستند که در سال ۹۷ به ترتیب رشد ۸۶ و ۹۱ درصد داشته‌اند. بطوریکه شاخص کل در ابتدای سال ۹۶ هزار و ۲۰۰ واحد بود که در پایان سال به ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد رسید. این افزایش بیش از حد نشان‌دهنده اقبال بازار سرمایه به همه شرکت‌ها است. همچنین براساس اعلام فدراسیون جهانی بورس‌ها در سال ۲۰۱۸، ارزش بورس تهران با رشد ۶۲ درصدی در رتبه دوم قرار گرفته است.

وی ادامه داد:  ارزش اسمی معاملات با رشد ۱۵ درصدی از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به ۱۷۳ هزار میلیارد ریال رسید. همچنین ارزش بازاری ۳۰ شرکت بزرگ تقریباً ۶۲ درصد ارزش کل بازار را به خود اختصاص داده است. در سال ۹۷ تعداد شرکت‌های اضافه شده به بورس ۶ شرکت بود که ارزش بازاری آنها ۱۹۹ هزار میلیارد ریال است و ۷ شرکت نیز از لیست شرکت‌های پذیرفته شده خارج و به فرابورس انتقال داده شد. در سال ۹۷ ۳۲۷ شرکت در بورس حضور داشتند که ۱۳۸ شرکت در بازار اولیه و ۱۸۹ شرکت در  بازار دوم حضور داشتند.

وی تصریح کرد: در سال ۹۷ ارزش اسمی بازار بدهی در اوراق هفتگانه ۳۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بود. همچنین بالغ بر ۲۷۱ هزار میلیارد تومان تامین مالی صورت گرفت که ۲۱۷ هزار میلیارد تومان از طریق افزایش سرمایه بود که نسبت به سال قبل رشد ۷۷ درصدی داشته است و ۱۲ هزار میلیارد ریال  از طریق عرضه اول و ۱۳ هزار میلیارد تومان با اوراق تبعی تامین مالی شدند. ارزش کل معاملات در سال ۹۷ با رشد ۱۵۰ درصدی همراه بوده است.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به استفاده از ابزارهای مشابه گفت: در سال ۹۷ ابزار آتی سبد سهام را راه‌اندازی کردیم که از ابزارهای پرطرفدار در دنیا است. این ابزار جدید در هفت نماد از جمله بانکی، شیمیایی،... استفاده شد.

وی افزود: تعداد دفعات معاملات در سال ۹۷ تقریبا ۳۳ میلیون دفع بوده که نسبت به مشابه سال قبل رشد ۱۱۶ درصدی داشته است. ارزش معاملات برخط در سال ۹۷ تقریبا هزار و ۴۲ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۹۶ رسد ۲۹۰ درصدی داشته است.

صحرایی با اشاره به عملکرد افراد حقیقی گفت: افراد حقیقی بیش از ۴ هزار میلیارد تومان مازاد خرید نسبت به فروش داشتند.

صحرایی با اشاره به رشد ۴ درصدی شاخص کل در فروردین ۹۸ گفت: این شاخص از ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد به ۲۰۴ هزار و ۳۷۶ واحد رسید  همچنین ارزش معاملات از  ۲۱ هزار میلیارد ریال فروردین ۹۷ به ۱۶۰ هزار میلیارد ریال رسید که رشد ۶۶۲ درصدی داشته است.

وی با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی بورس تهران گفت: در حوزه‌ی بین‌المللی ۱۲ تفاهم‌نامه با بورس‌های بین‌المللی داشته‌ایم.

وی در مورد برنامه‌های بورس برای سال ۹۸ گفت: در حوزه آموزش، در نظر داریم ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت را آموزش دهیم،  همچنین پیش بینی می‌شود عرضه اولیه ۸ شرکت و انتقال ۴ شرکت از فرابورس به بورس محقق شود. همچنین براساس برنامه‌ریزی از سال جاری ابزار فروش استقراضی را راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز