خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

نباید در برابر تحریم‌ها تسلیم شویم/ برای تامین مالی نیازمند ورود سه بخش بیمه‌، بانک و بورس هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۷۸۹

وزیر اقتصاد گفت: شرایط کنونی که تحریم‌های ظالمانه و نابخردانه اعمال شده با شرایط عادی که ما روزانه دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادرات داشتیم فاصله دارد اما دلیلی نداردکه در برابر این تحریم‌ها تسلیم شویم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرهاد دژپسند در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: با توجه به گزارش‌ها و آمارهای ارائه شده این سوال مطرح می‌شودکه شرایط اقتصاد کشور در سال 98 چگونه خواهد بود و پیش بینی ما برای سال 98 چگونه است؟ شاید در مطالب و آمارها دیده و خوانده‌اید که اوضاع متغیرهای کلان اقتصاد در سال 97 قابل قبول نبود و برای ما نگران کننده است اما اگر به پایان نیمه اول سال گذشته برگردیم و همین برآوردهای صورت گرفته با عملکرد شاخص‌ها در پایان سال مقایسه کنیم مشاهده می‌کنیم علیرغم شرایط نامطلوب توانسته‌ایم به وسیله مدیریت مناسب از بدتر شدن شاخص‌ها جلوگیری کرده و ثبات را به اقتصاد برگردانیم

وی ادامه داد: برای نمونه برخی برآوردها نشان می‌داد که تورم تاپایان سال 50 یا 60 درصد خواهد بود یا برخی‌ها پیش بینی می‌کردندکه رشد اقتصادی منفی 8 یا منفی 5.5 درصد باشد حتی برخی‌ها از رشد اقتصادی منفی 15 درصد صحبت می‌کردند البته هر دلسوز اقتصاد ایران که آشنایی با اقتصاد ایران داشته باشد از این برآوردها نگران می‌شوند و آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد استقرار و بازگرداندن ثبات به اقتصاد است بنابراین باید این اهتمام را داشته باشیم که متغیرها را از راه اصولی کنترل کنیم به طوری که این روند از نیمه دوم سال گذشته شروع شد و مثلا تورم ماهانه از 7 درصد به 2 درصد کاهش یافت، نرخ رشد اقتصادی و بیکاری نیز همین گونه بود.

دژپسند تصریح کرد: باید همین مسیر را از ابتدا طی می‌کردیم تا مانع سقوط متغیرها شویم جهش قیمت برخی کالاها و به ویژه کالاهای اساسی موجب آسیب شد از همین روی پیش بینی می‌کنیم سال 98 سال خوبی نباشد. البته صرف برآوردها و پیش‌بینی‌ها نمی‌تواند برای ما نگرانی ایجاد کند چون یک علامت‌دهی است واگر ما از برآوردها در راستای اعمال مدیریت بهتر و صحیح‌تر و اصلاح استفاده کنیم می‌توانیم به آ‌ن مدیریت افتخار کنیم اما نمی‌توانیم برابر آن تسلیم شویم.

وی با اشاره به نقش و اهمیت پیش بینی متغیرها در کاهش آسیب‌های آنها گفت: برای نمونه سیل که یک رویداد طبیعی بود و در عین حال یک رحمت واسعه برای کشور و یک دردسر برای بخشی از جمعیت آسیب  دیده و رنج دیده است. ما در سال 81 حدود 300 نفر تلفات جانی در اثر سیل داشتیم که امسال از این بابت تلفاتی نداشتیم که نشان دهنده مدیریت پیشگیرانه است در حوزه اقتصاد هم همین است ما نمی‌توانیم پیش‌بینی‌ها را کنار بگذاریم اما باید از آنها در راستای تعریف سازوکارها و ابزارها استفاده کنیم تا مانع تحقق آن پیش‌بینی‌ها شویم به عبارت دیگر اگر ما تسلیم شویم پس نقش مدیریت چه می‌شود ما باید دور هم جمع شویم و متغیرها را ساماندهی کنیم تا روند آن را معکوس  کرده و به سمت بهبود سوق دهیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به شعار سال گفت: شعار رونق تولید به درستی انتخاب شده است و اگر بتوانیم آن را محقق کنیم ظرفیت‌‌های بهره‌برداری تولید را ارتقا داده‌ایم و در کنار آ‌ن زمینه بکارگیری نیروی کار و اشتغال را فراهم کرده‌ایم در حال حاضر بهره‌برداری از ظرفیت تولید 60 درصد است اگر بتوانیم آن را به 75 درصد برسانیم حتما از قِبل آن بسیاری از برآوردهای نگران کننده نیز اصلاح می‌شوند.

وی ادامه داد: ما فرصت‌های بسیاری هم در زمینه فرصت‌های طبیعی در بخش واقعی و هم در بخش پولی برای سرمایه‌گذاری داریم همیشه در مورد جهش سخن رانده می‌شود که البته این برای اقتصاد کم عمق ما بسیار بالا است اما برای اقتصاد پیچیده نه بنابراین گام دیگر باید این باشد که از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود که یکی از الزامات اصلی آن بهبود فضای کسب و کار و روان‌سازی فعالیت‌های اقتصادی است.

وزیر اقتصاد با اشاره به نقش تکنولوژی و فناوری در اقتصاد گفت: متاسفانه این باور غلط وجود دارد که همه راه‌ها منتهی به تامین مالی می‌شود در حالی که برای تحقق شعار سال باید به سمت بهبود تکنولوژی و بهبود فناوری حرکت کنیم تا کالاها برای متقاضیان داخلی و خارجی جذاب شود و هزینه‌های تولید کاهش یابد که یکی از گرفتارهای ما در صادرات غیرنفتی همین هزینه‌های بالا است گام دیگر این است که اهتمام به خرج دهیم تا بنگاه‌ها بهره‌وری خود را افزایش دهند چرا برای ما وجود ظرفیت بیکار مهم نیست؟

وی در مورد نقش تامین مالی در اقتصاد گفت: عموما تامین مالی از طریق بازار سرمایه یا بازار پول صورت می‌گیرد که بر اساس گزارش‌ها فعالیت‌های قابل توجهی در سه بخش بورس، بیمه و بانک صورت گرفته است البته با آنچه برنامه‌ریزی شده است فاصله وجود دارد هر چند برای ورد شرکت‌های جدید در بورس هنوز فرش قرمز پهن نشده است اما اقدامات مناسبی صورت گرفته است و یا بانک‌ ها با وجود مشکلاتی مانند مطالبات معوق نسبت تسهیلات به سپرده‌های بالایی دارند که نشان دهنده این اهتمام است یا شرکت‌های بیمه اقداماتی را انجام می‌دهند تا فعالیت اقتصادی در فضای اطمینان انجام شود.

وی تصریح کرد: اگر ما بتوانیم شعار سال 98 را محقق کنیم روند بسیاری از برآوردها را معکوس کردیم بنابراین ورود نهادهای مالی در این امر لازم است. اگر این در سه بخش که تامین کننده مالی اقتصادی است جهش داشته باشد می‌توانیم اقتصادی داشته باشیم که نگرانی کمی دارد ما باید توجه داشته باشیم که شرایط کنونی که تحریم‌های ظالمانه و نابخردانه اعمال شده با شرایط عادی که ما روزانه دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادرات داشتیم فاصله دارد اما دلیلی نداردکه در برابر این تحریم‌ها تسلیم شویم. ایران با سایر کشورها تفاوت دارد و از لحاظ هوش انسانی، منابع طبیعی و قابلیت‌های جغرافیای سیاسی بسیار متفاوت است و می‌تواند به سمتی حرکت کند که این پیش‌بینی‌ها محقق نشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز